lesjöfors ja combi coupe
lesjöfors ja combi coupe
terve.
saattaa olla monille tyhmä kysymys mutta enpä tätä kirjoittaisi jos en olisi valtavan hämmentynyt.
ostin autoon sachsin iskarit ja lesjöforssit motonetistä. kaverini laitto kiinni kun itse olen työmatkalla toisella paikkakunnalla. soitin rengaslafkaan ja toimitin auton sinne jotta renkaat vaihdettaisiin ja laitettaisiin alle. tällöin alla oli originellit peltivanteet ja vakiorenkaat. tilalle piti hoitaa 205 55 15 kesärenkaat, ollut aikasemminkin kiinni ennen jousioperaatiota.
nyt hetki sitten tuli soitto että renkaat ei mahdu todellakaan alle, asentaja soperteli tosi sekavia ja sanoi että turha yrittää kun renkaat jo nyt makaa todella sisällä. kuulemma eturenkaan yläreunan ja lokarin reunan väliin jäi tullessa reilu sentti. lupasi että vuoden päästä uudenkarheat punaset jouset tai vanne aivan paskana.
en ymmärrä. täällä monella jampalla og900 sissa lejsjöforssit ja sachsit. renkaina mulla ois 205 55 15, et:tä en muista tähän hätään mut perusnumero se saapille oli. samat vanteet samankokoisilla nakeilla ollut alla ennenkin mutta jousina olleet vakiot laikalla höystettynä. madallusta juu tullut varmaan lisää mutta silti.
onko tossa combi 3d coupessa jotai erikoista kun en pahemmin ole harrastanut eri malleja kun ainoa saab ollut entinen 900i. tän combin vuosmalli on 88. voiko tilanne pahentua 5mm madalluksella noin paljon vai onko nämä lesjöforssit nii paljon leveemmät? tarkotus oli vaan hankkia lailliset jouset noiden katkastujen tilalle.
saattaa olla monille tyhmä kysymys mutta enpä tätä kirjoittaisi jos en olisi valtavan hämmentynyt.
ostin autoon sachsin iskarit ja lesjöforssit motonetistä. kaverini laitto kiinni kun itse olen työmatkalla toisella paikkakunnalla. soitin rengaslafkaan ja toimitin auton sinne jotta renkaat vaihdettaisiin ja laitettaisiin alle. tällöin alla oli originellit peltivanteet ja vakiorenkaat. tilalle piti hoitaa 205 55 15 kesärenkaat, ollut aikasemminkin kiinni ennen jousioperaatiota.
nyt hetki sitten tuli soitto että renkaat ei mahdu todellakaan alle, asentaja soperteli tosi sekavia ja sanoi että turha yrittää kun renkaat jo nyt makaa todella sisällä. kuulemma eturenkaan yläreunan ja lokarin reunan väliin jäi tullessa reilu sentti. lupasi että vuoden päästä uudenkarheat punaset jouset tai vanne aivan paskana.
en ymmärrä. täällä monella jampalla og900 sissa lejsjöforssit ja sachsit. renkaina mulla ois 205 55 15, et:tä en muista tähän hätään mut perusnumero se saapille oli. samat vanteet samankokoisilla nakeilla ollut alla ennenkin mutta jousina olleet vakiot laikalla höystettynä. madallusta juu tullut varmaan lisää mutta silti.
onko tossa combi 3d coupessa jotai erikoista kun en pahemmin ole harrastanut eri malleja kun ainoa saab ollut entinen 900i. tän combin vuosmalli on 88. voiko tilanne pahentua 5mm madalluksella noin paljon vai onko nämä lesjöforssit nii paljon leveemmät? tarkotus oli vaan hankkia lailliset jouset noiden katkastujen tilalle.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 59
- Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 05:02
Ittellä oli tai on myös vähän ongelmia noitten lesjöforssin jousien kanssa.
Tilasin motonetistä edellämainitun madallusjousisarjan ja korkeepainekaasut (merkkiä en nyt muista) autooni. Auto on 900 combi coupe 16v. turbo -88.
Renkaat on 205 55 16".
Ei muuten mitään ongelmia mutta etujouset meni paikalleen ihan vaan laittamalla (ei tarvinnut jousenpuristimia tai mitään). Mutta nyt kun auton nostaa pohjan varasta edestä ilmaan, että renkaat jää vapaana roikkumaan niin jouset on irti. Ei ne putoa eikä ihan pääse ympäri pyötähtää, mutta voi katsastuksessa sanomista tulla. Samoin jos renkaat kääntää tässä tilanteessa linkkuun niin renkaan sisäpuoli ottaa jouseen kiinni!
Ongelmaan varmaan auttaisi ainakin tässä tapauksessa jos iskarit olisi lyhyemmät?
Tilasin motonetistä edellämainitun madallusjousisarjan ja korkeepainekaasut (merkkiä en nyt muista) autooni. Auto on 900 combi coupe 16v. turbo -88.
Renkaat on 205 55 16".
Ei muuten mitään ongelmia mutta etujouset meni paikalleen ihan vaan laittamalla (ei tarvinnut jousenpuristimia tai mitään). Mutta nyt kun auton nostaa pohjan varasta edestä ilmaan, että renkaat jää vapaana roikkumaan niin jouset on irti. Ei ne putoa eikä ihan pääse ympäri pyötähtää, mutta voi katsastuksessa sanomista tulla. Samoin jos renkaat kääntää tässä tilanteessa linkkuun niin renkaan sisäpuoli ottaa jouseen kiinni!

Ongelmaan varmaan auttaisi ainakin tässä tapauksessa jos iskarit olisi lyhyemmät?
Sunnuntaina otin ja leikkasin pohjaanlyöntikumet lyhyemmiksi. Kokeilin piruuttani heiluuko jouset ja ei heilunu. Jouset on Lesjön madallusjouset, iskareina Sachs Advantage ja kallistuksenvakaaja luonnollisesti on.
Veli kertoi, että Lesjön jouset saa käsin pois, kun kallistuksenvakaajan ja iskarin alapään irroittaa. Muuten ne kyllä pysyy tai ainakin pitäisi pysyä.
Niin, alkuperäiseen kyssäriin. Tiätkö onko sun Saabia koskaan kolaroitu? Nimittäin, veljellä oli yksi OGsatku joka oli aikoinaan rutattu aika pahasti. Kyllähän sen siitä näki varsinkin, kun konehuoneesta kattoi lokasuojia ja pokkauksia (mikään ei oikein ollu suorassa). Veli otti laittoi siihen madallussarjan ja keula tippui etuspoikasta mitattuna semmoiset 7 senttiä vaikka piti olla 3-4 senttiä
Viimeinen niitti tuli, kun lasermittauksessa todettiin ettei saa millään säädettyä ohjearvoon ellei lokasuojia vähän oikaista robotissa. No, se kori on menny jo kierrätykseen... Itteä tosin ihmetyttää miten se oli saatu päältäpäin niinkin suoran näköiseksi.
Veli kertoi, että Lesjön jouset saa käsin pois, kun kallistuksenvakaajan ja iskarin alapään irroittaa. Muuten ne kyllä pysyy tai ainakin pitäisi pysyä.
Niin, alkuperäiseen kyssäriin. Tiätkö onko sun Saabia koskaan kolaroitu? Nimittäin, veljellä oli yksi OGsatku joka oli aikoinaan rutattu aika pahasti. Kyllähän sen siitä näki varsinkin, kun konehuoneesta kattoi lokasuojia ja pokkauksia (mikään ei oikein ollu suorassa). Veli otti laittoi siihen madallussarjan ja keula tippui etuspoikasta mitattuna semmoiset 7 senttiä vaikka piti olla 3-4 senttiä

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
jep elikkä vanteet on samat mitkä ollu aikasemmilla leikatuilla jousilla. samankokoset kumitkin. ei probleemia. auto ei oo kolaroitu ja ihan timmissä kunnossa, ei ongelmia.
nyt sain muutaman kuvan tapauksesta... auto on tippunut todella paljon alaspäin ainakin ulkoapäin, todellisista milleistä ei tietoa vaikka tähänkin vaikuttaa katsojan silmä kun tottunut vanhaan. renkaat alkaa oleen silleen hyökkäävässä asennossa, tiedätte varmaan mitä tarkotan perussaabiin verrattuna
aluksi oli jo sen näkönen että matala on, nyt se näyttää että todella matala.
eniveis tiedossa oli joo että nää jouset jää ilmaan mikäli renkaan pistää roikkumaan, tosin katsastusäijätkin on kuulemma aina kattellu kaverilla että oho oho mutta ei sille mitään voi kun eine siitä pomppaa pois.
toi renkaan ottaminen kiinni kyllä vähän syö nyt. ilmesesti ne jouset on vaan just sen verran ronsimmat että kiinni ottaa. onneksi jollain muulla samanlaista probleemaa, rupesin jo miettimään onko joku ryssinyt jotain tai onko aikasempi omistaja tehnyt patenttiratkasuja. ihme kyllä tuolla nähny isompia renkaita kyseisten jousien kanssa... paljonkohan ne hankaa kiinni...
pitää sitten varoa vaan ettei linkussa sählää mitään. paljos high velocity sulla jää tilaa sinne kaariin, pääsen viikonloppuna mittaileen omat. kiitti vastauksista.
nyt sain muutaman kuvan tapauksesta... auto on tippunut todella paljon alaspäin ainakin ulkoapäin, todellisista milleistä ei tietoa vaikka tähänkin vaikuttaa katsojan silmä kun tottunut vanhaan. renkaat alkaa oleen silleen hyökkäävässä asennossa, tiedätte varmaan mitä tarkotan perussaabiin verrattuna

eniveis tiedossa oli joo että nää jouset jää ilmaan mikäli renkaan pistää roikkumaan, tosin katsastusäijätkin on kuulemma aina kattellu kaverilla että oho oho mutta ei sille mitään voi kun eine siitä pomppaa pois.
toi renkaan ottaminen kiinni kyllä vähän syö nyt. ilmesesti ne jouset on vaan just sen verran ronsimmat että kiinni ottaa. onneksi jollain muulla samanlaista probleemaa, rupesin jo miettimään onko joku ryssinyt jotain tai onko aikasempi omistaja tehnyt patenttiratkasuja. ihme kyllä tuolla nähny isompia renkaita kyseisten jousien kanssa... paljonkohan ne hankaa kiinni...
pitää sitten varoa vaan ettei linkussa sählää mitään. paljos high velocity sulla jää tilaa sinne kaariin, pääsen viikonloppuna mittaileen omat. kiitti vastauksista.
Tämä onkin eka kerta kun kuulen, että jollain on ongelmia lesjöjen ja eturenkaiden kanssa. Yleensä kaikki valittaa, että takapää raapii ja se oli myös itsellä ongelma (205/55x16). Etupään kanssa ei ole ongelmia vaikka jousi on tosiaan niin lyhyt, että iskarin ja kallistuksenvakaajan irti ottamalla menee paikoilleen ilman mitään apuvälineitä
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 59
- Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 05:02
Siis saahan niitä linkkuun vedellä ihan huoletta normaalissa ajossa. Ei ne sillon kiinni mulla ota mutta jos vaikka ajan kahtasataa johonkii nyppylään että auto nousee irti tiestä ja vedän renkaat sillo linkkuun, niin sitten voi käydä huonostismpp kirjoitti: pitää sitten varoa vaan ettei linkussa sählää mitään. paljos high velocity sulla jää tilaa sinne kaariin, pääsen viikonloppuna mittaileen omat. kiitti vastauksista.

En tiedä paljonko siinä väliä oli. Auto ollut pukilla jo viikkoja. Vaihdelaatikko + ahtaja pitää vaihtaa eikä näin aloittelijalta tuo ole yhden illan operaatio

pitää oottaa viikonloppuun niin näen omin silmin, kyllä uskon että mulla jostain syystä ongelma on olemassa sillä ihan niillä peruskummeilla 185 jne näytti siltä että huh huh
syytä ei sitten tiijä mutta tolla pelillä ei kauheesti taideta mettäteitä ajella
onkos jossain jotain hyvää kumipalapatenttia noihin jousiin jos tosiaan toi takapää rupee hirveesti laahaamaan?


onkos jossain jotain hyvää kumipalapatenttia noihin jousiin jos tosiaan toi takapää rupee hirveesti laahaamaan?
Oletko mitannu etäisyyttä renkaan navasta kaaren yläreunaan. Omassani mitattiin katsastuksessa muutama viikko jousien vaihdon jälkeen ja tulos oli muistaakseni 34cm. Siitä on silmämääräisesti arvioiden vielä hieman laskenu.
Takapäähän laitoin sentin paksuisesta kumista jousien yläpäähän korotuspalat ja sen jälkeen ei ole kaariin raapiminen ollu mikään ongelma.
Takapäähän laitoin sentin paksuisesta kumista jousien yläpäähän korotuspalat ja sen jälkeen ei ole kaariin raapiminen ollu mikään ongelma.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Ongelma taitaa olla tuo renkaan leveä runko. Eli vaikka profiili on täsmälleen sama mutta renkaan runko on erilainen mitä aikaisemassa oli.
Ainakin oma kohtaiset kokemukset ovat sellaisia että alle olleet vanhat Nokian Q:t mahtui pyörimään hyvin mutta samalla 205/50R16 profiililla olleet Toyot eivät mahtuneetkaan. Takaa otti kiinni reaktiotankoon ja edes rengasasentajan mukaan jousilautaseen (en kerennyt sitä itse näkemään kun hain romuttamolta äkkiä tilapäisrenkaat
, pitkä tarina...)
Mulla oli tosin 7" leveät vanteet ja ET jotain 20 luokkaa ehkä? Mutta bilteman 5mm spacerit ratkaisi ongelman omassa tapauksessa. Mullakin jousina combissa siis lesjöt ja iskareina sachsit. Ja lesjöt tippuu edestä pois iskarin alapää irroittamalla.
Ainakin oma kohtaiset kokemukset ovat sellaisia että alle olleet vanhat Nokian Q:t mahtui pyörimään hyvin mutta samalla 205/50R16 profiililla olleet Toyot eivät mahtuneetkaan. Takaa otti kiinni reaktiotankoon ja edes rengasasentajan mukaan jousilautaseen (en kerennyt sitä itse näkemään kun hain romuttamolta äkkiä tilapäisrenkaat

Mulla oli tosin 7" leveät vanteet ja ET jotain 20 luokkaa ehkä? Mutta bilteman 5mm spacerit ratkaisi ongelman omassa tapauksessa. Mullakin jousina combissa siis lesjöt ja iskareina sachsit. Ja lesjöt tippuu edestä pois iskarin alapää irroittamalla.
Jos hammastanko ei ole "keskellä" niin voi raapia. Toisin sanoen, jos esim. on säädetty ohjausta keskelle raidetangon päistä ja jossain vaiheessa on esim. ratti laitettu yhden tai useamman spoorin hampaan verran sivuun, tällöin auton kääntösäde voi olla toiseen suuntaan suurempi kuin vastakkaiseen. Tuo tietenkin johtuu siitä, että renkaat pääsee kääntymään toisaanne päin enemmän, kuin vastakkaiseen suuntaan.
Ensimmäinen homma olisikin siis kääntää pyörät ensin esim. äärivasempaan, ja käydä katsomassa, kuinka iso väli jää oikeanpuolen etupyörän ja jousen väliin. Tämän jälkeen sama homma pyörät oikealle käännettynä ja verrataan tulosta vasemmanpuolen etupyörän ja jousen väliltä. Jos ero on suuri, sitä voisi koittaa kompensoida kääntämällä rattia spoorilla ja säätämällä ratti takaisin suoraan raidentangonpäistä säätäen. Aurauksen tietysti joutuu säätämään tässä hommassa uudestaan ja hermotkin saattaa mennä, jos ei ole rasvamonttua/nosturia apuna.
Ensimmäinen homma olisikin siis kääntää pyörät ensin esim. äärivasempaan, ja käydä katsomassa, kuinka iso väli jää oikeanpuolen etupyörän ja jousen väliin. Tämän jälkeen sama homma pyörät oikealle käännettynä ja verrataan tulosta vasemmanpuolen etupyörän ja jousen väliltä. Jos ero on suuri, sitä voisi koittaa kompensoida kääntämällä rattia spoorilla ja säätämällä ratti takaisin suoraan raidentangonpäistä säätäen. Aurauksen tietysti joutuu säätämään tässä hommassa uudestaan ja hermotkin saattaa mennä, jos ei ole rasvamonttua/nosturia apuna.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Minulla on cabissa Kilenit (taitaa olla samat kuin lesjöt) ja Bilstein sportit,
Aero 16" vanteet ja Toyon 205/55-16 kumit. Tuolla yhdistelmällä raapii kuopissa molemmista päistä. Madalluksessa eturenkaat kallistuivat todella paljon sisälle. Vaikka lähes kaikki säätöpalat ovat ylätukivarren välistä pois, niin pystykallistuma on suuri ja kuitenkin eturenkaiden yläreuna hipsii kuopissa kaarta.
Pitänee lisäillä jotain jousen kaveriksi että saisi hiukan ylemmäksi. Pohjaanlyöntikumeja en uskalla tässä viheessa lyhentää ettei tarvitse alkaa oikomaan kaaria jos lyö kunnolla pohjaan.
Aero 16" vanteet ja Toyon 205/55-16 kumit. Tuolla yhdistelmällä raapii kuopissa molemmista päistä. Madalluksessa eturenkaat kallistuivat todella paljon sisälle. Vaikka lähes kaikki säätöpalat ovat ylätukivarren välistä pois, niin pystykallistuma on suuri ja kuitenkin eturenkaiden yläreuna hipsii kuopissa kaarta.
Pitänee lisäillä jotain jousen kaveriksi että saisi hiukan ylemmäksi. Pohjaanlyöntikumeja en uskalla tässä viheessa lyhentää ettei tarvitse alkaa oikomaan kaaria jos lyö kunnolla pohjaan.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Ensimmäinen ongelma (monilla tässä ketjussa, ei kylläkään ensimmäisellä) on että renkaiden koko on väärä. Oikea koko on 205/50/16 eikä 205/55/16, vaihtoehtoisesti 195/60/15, 205/55/15...
Toinen ongelma on että et on väärä. F-19:llä tuskin on ollut ET20, ennemminkin 40. 20:lla ottaisi renkaat jo helposti kaariin kiinni ja 5mm spaceri vain pahentaa asiaa.
Yhdistelmä Lesjöfors & 205/50/16 7x16" ET35 on todettu täydellisesti istuvaksi. Ainoa paikka mistä voi raapaista on takarenkaan ulkoreuna lokasuojaan, silloinkin tarvii autoon aika reippaasti lastia.
Toinen ongelma on että et on väärä. F-19:llä tuskin on ollut ET20, ennemminkin 40. 20:lla ottaisi renkaat jo helposti kaariin kiinni ja 5mm spaceri vain pahentaa asiaa.
Yhdistelmä Lesjöfors & 205/50/16 7x16" ET35 on todettu täydellisesti istuvaksi. Ainoa paikka mistä voi raapaista on takarenkaan ulkoreuna lokasuojaan, silloinkin tarvii autoon aika reippaasti lastia.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Vanteiden ET 27 (=liian pieni, rengas tulee liian ulos), kumi taas pykälää liian iso. Ei ihme että raapii helpostianttipa kirjoitti:Minulla on cabissa Kilenit (taitaa olla samat kuin lesjöt) ja Bilstein sportit,
Aero 16" vanteet ja Toyon 205/55-16 kumit. Tuolla yhdistelmällä raapii kuopissa molemmista päistä. Madalluksessa eturenkaat kallistuivat todella paljon sisälle. Vaikka lähes kaikki säätöpalat ovat ylätukivarren välistä pois, niin pystykallistuma on suuri ja kuitenkin eturenkaiden yläreuna hipsii kuopissa kaarta.

9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74