Ohjaustehostin mistä vuosimallista alkaen?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Puppe
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 22:45

Viesti Kirjoittaja Puppe »

Mertmi kirjoitti:Ei ollut ennen meidänkään 900i -88:ssä tehostinta. Ite hommasin purkaamolta ja hyvin on pelittänyt ja liemet pysyneet sisällä.
Paljoko operaatio makso?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5672
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mulla taasen oli -86, jossa aika paljon herkkuja, kuten metalliväri, tummennetut lasit, avattavat takalasit (2d), spoikat ja parempi sisusta ja siinä ei ollut ohjaustehostinta. Tiedä sitten oliko se otettu joskus pois. Niin ja moottori oli 8 venttiilinen ruisku.

Ja nykyinen samalla moottorilla oleva -84 taas on ohjaustehostimella.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Puppe kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Ei ollut ennen meidänkään 900i -88:ssä tehostinta. Ite hommasin purkaamolta ja hyvin on pelittänyt ja liemet pysyneet sisällä.
Paljoko operaatio makso?
Jäi sille projektille hintaa ihan kaikkine kuluineen lähemmäs 400euroa, vaikka se ohjaustehostin osineen ei maksanutkaan purkaamolla, kuin jotain 200euroa. Tulihan ostoslistalle kaikkea muutakin osaa. Esim. toisen puolen raidetangon sisänivel oli väljä, pumpun painelinjan pumpun pään o-rengas oli sökö jne. Ne sisäpään nivelet muuten kannattaa vaihtaa ihan suosiolla uusiin. Paljon helpompaa hammastangon ollessa vielä irtaallaan. Motonetissä maksaa noin 15e/kpl nuo raidetangot, joten ei kannata pihtailla niissä... Loppusumma voi kuulostaa kovalta, mutta aivan ehdottomasti kannattava veto. Tehostin on haukunut hintansa takaisin "kevyesti". Ei kaduta pätkääkään. Se on tainnut olla paikallaan jo neljä vuotta, jos en väärin muista. Öljyä ei ole tosiaan tarvinnut vielä lisätä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7380
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Puppe kirjoitti:hmm... no sitten... etin tässä nimittäin toimivaa mustaa 900i mallia :)
Noissa ei kaikissa myynti-ilmoissa näytä olevan ilmotettu ainakaan ohjaustehostinta.. sillä aloin miettimään.
Onko 370 000 ajattu 900i saabbi yleensä jo kaput? Moottorin puolesta lähinnä meinaan...
Mimmosia tyyppivikoja noissa on? jota pitäs ottaa huomioon ku meen hakeen autoa?
Jos auto on muuten haluamasi kaltainen ja hyvässä kunnossa niin tehostimen puutteen ei pidä antaa häiritä. Tuon ikäsissä melkein jonkin verta vuotavat tai ainakin takkuavat kylmänä joten tehostamaton voi olla ihan hyväkin.

Ja jos myöhemmin tuntuu että moisen tarvii niin asennus ei ole mitenkään mahoton mutta melko hyvin kyllä pärjää ilmankin kuhan muistaa "vanhan kansan ajotavat" eli käännetään vaan liikkeessä. Itselle toi jäi aika hyvin mieleen kun ensimmäiset reilun satatuhatta veivasin tehostamattomalla pakettiautolla jossa ralliratti.
:D

Itsellä on ainakin ollu -85 ja -87 ruisku ilman tehostinta. Ja on myös pari -88 vuotista satkua joissa kilsoja molemmissa noin 350tkm. Toinen oli ihan loppu, mikään ei oikein toiminu, kauheen näkönen ja toinen ihan käypä peli vielä tänäpäivänäkin eli ihan yksilöitä ovat.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

Mulla on -88 mallinen ruiskusatku ollut ainoa ohjaustehostamaton Saabi vaikka muuten oli hyvin varusteltu (keskuslukko, kattoluukku jne). Oli aika ikävä väännellä parkkipaikoillla...

Toisaalta vanhassa autossa parempi ettei ole mitään ylimääräisiä herkkuja (ts. mahdollisia vikakohteita) :)
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miulla taasen oli se tehostamaton tanko niin horo, että hidastetöyssyjen jälkeen sai hakea suuntaa ohjauksen välyksiä kelaten eri suuntiin. Auto muutti suuntaa siis täräyksissä ja epätasaisella tiellä kuului melkoinen kolina. Kun asensin tehostetun ohjauksen, loppuivat kolinat ja auto ei enää vaihtanut suuntaa töyssyissä. Se vanha tehostamaton tanko oli kait jo horo reilun 300tkm ajosuoritteen jälkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin