Vaihteisto-ongelma: kolmosta ei tahdo saada päälle

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Vaihteisto-ongelma: kolmosta ei tahdo saada päälle

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tässä uusimmassa hankinnassani, 99 GL 5Speed '83, on ilmennyt sellaista ongelman poikasta, että kolmosta ei tahdo saada päälle. Rutinan kanssa ei kehtaa väkisin laittaa, nelosen kautta menee helpommin. Joskus taas menee niin kuin pitääkin. Uskon ja toivon, ettei vika ole itse laatikossa, vaan kepin säädöissä/siirtäjässä. Laatikon öljyt on kuulemma n. 15tkm sitten vaihdetut ja öljyä siellä on. Jotain räätälöintiä jollekin kepin/siirtäjän kumille on pitänyt tehdä, kun alkuperäistä osaa ei ole ollut tarjolla.

Kuiviltaan (siis auto sammuksissa) olen harjoitellut kepin liikkeitä, mutta vielä en ole oppinut niitä ajossa hyödyntämään. Sen kuitenkin voin sanoa, että ihan ketä tahansa tuolla ei kehtaa päästää ajamaan.

Mitä tuolle voisi tehdä ja mistä tuossa ylipäätään on kysymys? Olen neuvoista kiitollinen.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
C900
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 20:22
Paikkakunta: Rauma

Kolmosta pesään...

Viesti Kirjoittaja C900 »

Minulla oli joskus Saab 90, jossa oli samanlainen vika. Vian aiheutti pienikokoinen jousi, joka oli katkennut. Tämän jousen sijainti on huonon muistini mukaan vaidekepin oikealla puolella vähän lattiatason yläpuolella. En enää muista, miten ko. paikkaa pääsi krassaamaan. Verhousta yms. irroittelemalla paikka löytynee.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kolmosta pesään...

Viesti Kirjoittaja jus »

C900 kirjoitti:Vian aiheutti pienikokoinen jousi, joka oli katkennut.
Tarkoitatko kepin keskitysmekanismin jousta? Jos tuo jousi on poikki, kepin keskitys 3 - 4 -linjalle ei toimi.
http://www.townsendimports.com/Web/tran ... iftadj.htm

Kepin säätökin pitää olla oikein, eli tuossa autossa pakin ollessa päällä 6 mm puikon pitäisi olla työnnettävissä vaihteensiirtotangon ja keppikonsolissa olevan reiän läpi. Jos reiät ei ole kohdakkain, pitää säätää vaihteensiirtotangon yhdyskumista niin että ovat.

http://www.townsendimports.com/Web/tran ... dj.htm#900

Kepin keskityksen säätö sitten yhdyskumin säädön jälkeen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
frank
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 22:13
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja frank »

Mulla oli edellisessä ysiysissä (ja on kyllä vähän tässä nykyisessäkin) sellaista vikaa vaihteen arvonnassa, että meni alkuun lähes aina vitonen kun piti kolmoselle vaihtaa.
Eli toi vaihtaminen kolmoselle oli todellista millipeliä, mutta ajanmittaan senkin oppi. Koskaan en vikaa sen paremmin tutkinut, mutta epäilin sen johtuvan vaihteensiirtäjien väljistymisestä tai vastaavasta.

Lieneekö tässä sinun tapauksessa kyse samasta ongelmasta ?
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kuivaharjoittelu oli tässä tapauksessa haitaksi, sillä etsin kolmosta ylävasemmalta ja sehän onkin yläoikealla. Nyt toimii! Ehdin kuitenkin katsomaan verhoilujen ja konsolin alle ja keskitysreikä oli kyllä ihan kohillaan. Silti kolmonen ja nelonen ovat hieman keskeltä oikealle sivussa. Keskitinjousi vaikuttaa jo väsyneeltä, mutta oli vielä ehjänä paikoillaan.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

jariha kirjoitti:Kuivaharjoittelu oli tässä tapauksessa haitaksi, sillä etsin kolmosta ylävasemmalta ja sehän onkin yläoikealla. Nyt toimii! Ehdin kuitenkin katsomaan verhoilujen ja konsolin alle ja keskitysreikä oli kyllä ihan kohillaan. Silti kolmonen ja nelonen ovat hieman keskeltä oikealle sivussa. Keskitinjousi vaikuttaa jo väsyneeltä, mutta oli vielä ehjänä paikoillaan.
PITÄISKÖHÄN MUN KOKEILLA NOITA KONSTEJA KANS, KU MEINAA OLLA KOTONA JO TOI "KAKKONENKIN " HAKUSESSA
:lol: :lol: :lol: 8)
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
99Man
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 01:02

Viesti Kirjoittaja 99Man »

Etteikö toi nyt oo sitte se kuuluisa rättinivel tangon siirtäjässä.
Ittellä oli pikkuhiljaa pahenevaa oiretta kuvaukseen sopivana etenkin vitosen osalta.

Vaihdoin uus/vanhan sylinterinmallisen vanhan meduusan oloisen lättyn tilalle, ja jo alkoi vaihteet vaihtumaan,. Siinä kuminivelen vaidon yhteydssä suorittaa vielä sen säädön (6mm puikko läpi vaihdekepin edessä olevassa keskitysreiässä, vaihde pakilla) , niin vaihteistotuntuman perusteella ajossa tuntuu olevan pari vuotta uudempivesio.
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Mullakaan ei kolmonen meinaa aina mennä sisään, mutta se mielestäni johtuu vaan väljästä vaihteensiirtäjän tangon liitoksesta (se missä on se kiilatappi), se reikä, jossa tappi on, on n. kaks kertaa isompi kuin mitä alunperin on ollut. Pääsee siis klappaamaan tuosta ja se ilmenee sitten niin ettei kolmosta meinaa saada sisälle. Nelosen kautta menee helposti. :roll:
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Vastaa Viestiin