Ostettu 900 turbo S vm.1980

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RJK »

MHa kirjoitti
Ihmetyttää tuo auton väritys. Luovutuspapereissa on värikoodi 111 ja netistä löysin että se voisi olla antrasiitin harmaa. Toisaalta 80 vuoden myyntiesitteessä oleva harmaa on aivan liian tumma. Auto on enemmänkin vaaleanharmaa/hopea
Jotain värikoodimalleja löytyy täältä

http://www.saabklubben.com/data/farger/farger.shtml

RJK
Turbo900og
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Pe Helmi 27, 2004 10:35
Paikkakunta: Joensuu

Väritys

Viesti Kirjoittaja Turbo900og »

Kyseinen Saabi oli ensimmäisen omistajan mukaan ensimmäinen hopean värisenä myyty. Ostaja oli ollut siinä uskossa, että niitä ei turhan paljon hopeisena saisi, ja oli kuulemma ollut yllättynytkin, kun niitä rupesi markkinoille enemmänkin tulemaan. Hän oli luopunut autosta, kun sen mittarissa oli ollut 117 000 km (nyt taisi olla 219 000km, mikko korjaa jos tarvetta). Voisin jopa saada pian kuvankin autosta.
Kyseinen henkilö oli myös laitattaut tehtaalla tuon vesiruiskun. Oikeilla säädöillä oli luvattu jopa 200 hevosta konepellin alle 8O. Tällöin tehdas oli myös antanut yhden vuoden lisää takuuta. Sanoi vielä omistaneensa joitakin finlandioitakin yms. Saabeja elämän varrella, tosin tällä hetkellä ei yhtään...
Turbo900og
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Pe Helmi 27, 2004 10:35
Paikkakunta: Joensuu

5 vaihdetta

Viesti Kirjoittaja Turbo900og »

...niin ja ainkin kyseiselle henkilölle 5-vaihteinen laatikko oli ensimmäinen omistamansa. Milloin lie 5-vaihteinen tullut muuten markkinoille.
MHa
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Heinä 24, 2003 12:53
Paikkakunta: JNS

Viesti Kirjoittaja MHa »

Soitettiin sitten näköjään ensimmäiselle omistajalle melkein yhtäaikaa.

Tarina autosta meni omistajan mukaan jotakuinkin seuraavasti:

Hopeanväri oli kuulemma vuonna 80 tullut Ruotsissa uutuudeksi Saabin värivalikoimaan. Suomessa sitä ei kuitenkaan ollut markkinoilla, mutta sellainen väri kuulemma oli ehdottomasti uuteen autoon saatava. Hänelle oli kerrottu että kyseistä väriä tulee saamaan vain turbo saabeihin, vaikka sitten muutaman vuoden jälkeen sitä sai jo muihinkin.
Saab-Valmetin johtoon kuuluvan kaverin avustuksella väri hommattiin Ruotsista erikoistilauksena. (Vai onko sitten tullut koko maalattu kori??)

Auton saatuaan hän oli todennut että se ei kuljekaan niin mukavasti kuin entinen nelivaihteinen -79 900 turbo. Kaverille soiton jälkeen, auto lähti vuonna 1981 tehtaalle Ruotsiin jossa siihen asennettiin tuo vesiruiskusysteemi ja sitten se liikkui kuulemma kivasti ja vielä lisää kiristämällä sai tuon 200hv. Vesiruiskun asennuksen jälkeen hän sai jopa vielä vuoden takuuta lisää autoon.

Autosta hän oli luopunut kuten Erja kirjoittinkin 117 000km:in kohdalla jonka jälkeen uusi omistaja oli tehoon tottumattomana käyttänyt auto mutkassa pellolla, josta kuitenkin selvittiin varsin vähäisin vaurioin. Siitä varmaan johtuu apukuskin etunurkassa oleva korjaus jälki.

5-vaihteinenhan tuli markkinoille juuri tuolloin 1980.

Siinäpä sen auton tarina ensimmäisen omistajan suusta kuultuna. Mielenkiintoinen juttu, mutta selvisipähän tuo väri mysteerikin.


-Mikko
-MHa
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Meikä miettii vain miten kova peli tuo on ollut kulkemaan 80-luvun alussa kun tyypillisen perheauton huippunopeus taisi olla alle 140kmh :mrgreen:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin