pari pikku kysymystä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
high velocity
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 05:02

pari pikku kysymystä

Viesti Kirjoittaja high velocity »

Eli auto on seisonu pukeilla jo kuukauden kun siitä levisi laatikko ja turbokin meni uusiksi. No nyt alkaa asennus olemaan loppusuoralla ja olisi vielä pari juttua, joihin ajattelin kysellä apuja foorumin viisailta.

kysymys yksi:

Kummin päin nämä letkut tulikaan!? :roll:

http://www.esnips.com/doc/f79026bc-81ac ... letkut.jpg

Eli onko tuo oikein? Vesipumpulta tuleva letku ylempään?


kysymys kaksi:

Vaihdoin tuohon vesijäähdytetyn turbon ja toisen letkun vedin syylärin alavesiputkeen, mutta voiko toisen ottaa esim. banjolla tuosta?

http://www.esnips.com/doc/f93e25f1-9118 ... anturi.jpg

Mikä anturi tuo edes on? ja onko sillä mitään virkaa?
Olen lueskellut ohjeita täältä foorumeilta tuon vesijäähdytteisen asennukseen, mutta en minä muita paikkoja keksi mistä sen vois vetää.
Mistä lie alkuperäinen?

Olisi minulla kuparinen t-liitin jos sen ottaisi jostain letkusta termarin läheltä, mutta en keksi mistä letkusta se kandeis ottaa. No tässä niistäkin vielä kuvaa

http://www.esnips.com/doc/31c9a7ad-898c ... hdytys.jpg
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: pari pikku kysymystä

Viesti Kirjoittaja salomi »

Vastaan tuohon ekaan
high velocity kirjoitti: Kummin päin nämä letkut tulikaan!? :roll:

Eli onko tuo oikein? Vesipumpulta tuleva letku ylempään?
Periaatteessa oikein, mutta alempaan nippaan tuleva letku voisi kiertää toisen letkun toiselta puolelta. KUVA
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tässä hiljattain oli keskustelua tuosta turbon vesikierrosta 16-tappisessa. Ehdotettu tapa liittää se siihen imusarjan nippaan on ilmeisesti miltei orggis tuossa 16-venttiilisessä. EPC:n mukaan se on juurikin banjolla siinä imusarjan kierteessä. Se "anturi" jota kysyit taitaapi olla EGR:n termostaatti venttiili, joka siis sallii EGR:n toiminnan vasta sopivan moottorin lämpötilan noustua sopivalle tasolle. En ole tarkemmin perehtynyt, mikä se lämpötila on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
high velocity
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 05:02

Viesti Kirjoittaja high velocity »

Mertmi kirjoitti:Tässä hiljattain oli keskustelua tuosta turbon vesikierrosta 16-tappisessa. Ehdotettu tapa liittää se siihen imusarjan nippaan on ilmeisesti miltei orggis tuossa 16-venttiilisessä. EPC:n mukaan se on juurikin banjolla siinä imusarjan kierteessä. Se "anturi" jota kysyit taitaapi olla EGR:n termostaatti venttiili, joka siis sallii EGR:n toiminnan vasta sopivan moottorin lämpötilan noustua sopivalle tasolle. En ole tarkemmin perehtynyt, mikä se lämpötila on.
Missäs se nippa tarkalleen ottaen on? tuolla anturillahan ei tässä vehkeessä
(900 16v turbo -88) ole mitään virkaa? ei siitä ainakaan mitään letkuja lähe tai tule. Kävin liikkeissä kyselemässä tuota banjoa mutta ei missään niitä ole. Pultti liikkeessä kysy vaan että onko se banjo jokin soitin! :x

Ja hitto kun saabin liike oli kiinni! Saanu edes tehostimeen öljyjä! Mitähän litkua sinnekkin nyt laittaa! Kait se on väliaikasesti laitettava atf-öljyä vai?
Laatikkoon ostin neste gear s gl4:sta...ajattelin eka puottaa siitä vaan läpi normaalit mineraalit...
high velocity
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 05:02

Viesti Kirjoittaja high velocity »

lueskelin noita juttuja tuosta atf-öljystä tehostimessa ja taidan jättää laittamatta. Taidan pari päivää ajella ilman tehostinta...että saa saabin omaa öljyä...voiko tästä olla haittaa? Jos jättää tehostimen pumpun hihnan pois ja tyhjentää järjestelmän öljystä???
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos hihna poissa, voi ajaa ilman tehostinöljyjä. Siis juurikin se reikä, mistä puhuit olisi oikea paikka. Entä jos otat irti sen anturin ja etsit tilalle jonkin hydrauliikkanipan, johon saa letkun sitten kiinni. Menisin itse hydrauliikkaliikkeeseen sen anturin kanssa ja sanoisin vaan, että etittäiskö tämän tilalle sellainen letkulähdölle sopiva nippa? Ite hommasin tulpan samalla metodilla ton 99 turbon EGR-systeemien reikiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
high velocity
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 05:02

Viesti Kirjoittaja high velocity »

joo niin tänään teinkin. Kiertelin tuon "tulpan" kanssa liikkeitä, mutta ei mistään löytyny mitään :( Noh vetäsin jo johdot t-liittimellä putkesta joka lähtee pumpulta lämppärille...kait se noinkin toimii?

Nyt vaan huomenna öljyt koneeseen&laatikkoon,akku paikalleen ja alottelee käynnistystä. Uskaltaakohan sen suorilta iskee tulille vai pyörittääkö ensin puolan johto irti? Tosin meneehän siinä varmaan hetki ennen kuin starttaa koska kaikki suodattimet ja letkut on tyhjät...vaikka eipähän se kuiteskaa minun tuurilla ja taidolla toimi! :twisted:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Turbokoneessa olisi viisasta laittaa öljyä ainaskin siihen turbon reikään. Lisäksi öljykanava suodattimen jalalta pumpulle on syytä täyttää. korjaamokirja ja jopa alfamerin korjausopaskin neuvoo tämän (vaikka sitä on haukuttu öljynvaihto-oppaaksi). NÄiden lisäksi suosittelisin suodattimen täyttämistä öljyllä. Turbon laakeroinnit kun ei ole suunniteltu pyörimään ilman öljyä... Vaparissa ei olisi niin kriittistä, mutta turbossa sitäkin olennaisempaa saada öljy kiertämään laakista.

Jos et kuitenkaan aio tehdä, mitä sanon, voisit kaiken varoilta ottaa sytkä modulin johdon irti ja pyörittää moottoria starttimoottorilla ilman sytytystulppia senverran pitkään, että öljynpainevalo sammuu. Yleensä startti pyörittää konetta senverta rivakkaan etenkin ilman sytytystulppia, että öljynpaineet syntyy näinkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
high velocity
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 05:02

Viesti Kirjoittaja high velocity »

Ai tulpat kokonaan pois ja mistä johto irti? Siitä kuskinpuolen lokarissa olevasta syttypäätteestä vai mikä lie oikeelta nimeltään?

Öljyä laitoin sinne suodattimen jalustan reikään mikä tulee pumpulta, mutta minnekkään turbon reikään en laittanu...eli turboonko mikä tulee se metallinen öljyputki siihen yläpuolelle? Ala puolella on sitten öljyn paluuputki.
sinnekkö pitäs kans öljyä kaadella?

Tänään pääsee jo käynnistelemään ja kattomaan mitä kaikkee olen päin peetä asennellu :D Toivottavasti lähtis toimimaan...alkaa tuo kakkos auto hajota käsiin!
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, eli sytkäpäätteestä, minkä mainitsitkin. Se vaan vähentää turhaa kipunointia konehuoneessa. Kone pyörii startilla vinhaa vauhtia, kun ottaa tulpat pois. Ei sillä muuta merkitystä ole, saat motin pyörimään nopsempaan ja akku ei mee tyhjäksi niin nopsaan.

Öljyä tosiaan siihen turbon menopuoleen, onpahan edes jotain voidetta tarjolla, kun sehän lähtee tietysti heti pyörimään, kun ilmavirtaa tulee ja kone ärjähtää ekan kerran käyntiin. Tuo siemenöljy siellä pumpulta suodattimenjalkaan tulevassa putkessa on tärkeä juuri siksi, että pumppu lähtee heti pumppaamaan, eikä tapahdu mitään kiinnileikkautumista pumpussa, tai muuallakaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
high velocity
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 05:02

Viesti Kirjoittaja high velocity »

Nonnii...nyt on ekat lenkit ajettu saabilla pitkästä aikaa. Otin vaan puolan johdon pois pyöritin starttia niin pitkään että öljynpaine valo loppu palamasta.
Mutta aika pitkään sai startata että läksi lopulta sitten käyntiin.

Venttiilinnostimet pitää aika naksutusta...kuinkahan kauan noi yleensä naksuttaa...kyllähän siellä öljyn jo ois pitäny ne voidella?

Huomenna pitäis viedä vaan auto säätöön että saa seokset kohilleen ja alkaa sitten säätelee turboo. Nyt on apc sulake irti ja ahtoja anto jotain 0.2...eli saa varmaan ruuvata vähän tappia kireemmäks...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo, kun oli sytkämodulin johto paikallaan, aiheutti tietysti sen, että ruiskuboksi tiesi koneen pyörivän ja ruisku antoi bensaa riittävästi koneeseen. Siitä varmaan se pitkä käynnistys ton öljynpaineiden noston jälkeen. No, pääasia, että homma pelaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
high velocity
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 05:02

Viesti Kirjoittaja high velocity »

Jaahas. Mikähän nyt tuli. Aamulla vielä pyöri ihan hyvin, mutta sitten menin nykäsemään ythä johtoo niin sammu eikä lähde enää käyntiin :) Eli johto joka tulee virranjakajalle. Ilmeisesti syttyboksilta?

Liekkö vaan jokin kosketus härö. Virrat kun oli päällä ja liikutteli tätä johtoo niin kuului jostain ihme napse tai vastaava. Voiko tuon syttyboksin toiminnan mitenkä tarkastaa? Ei ole mitään mittareita ainakaa millä katsoa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voihan se johto pätkiä jostain. Katkos voi syntyä myöskin jakajan sisälle...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mertmi kirjoitti:Voihan se johto pätkiä jostain. Katkos voi syntyä myöskin jakajan sisälle...
Tulee mieleen kaksi tapaamaani vikaa:
-johtoliittimestä johto poikki liittimen sisältä, todennäköistä erityisesti jos liittimen kumisuojus on hapertunut eikä tue johtoa.
-virranjakajan sisältä Hall-anturin johto karannut kiinnikkeestään ja hankautunut sakarahelmaan niin että eriste puhki ja oikosulku.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin