Kytkin problematiikkaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Kytkin problematiikkaa

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Koitan vaan nyt tierustella alustavasti ennenkuin avaan _taas_ kytkimen suojakopan. Tänään en pääse tallille purkamaan sitä, mutta jos huomenna sitten.

Eli kytkin toimi pari viikkoa aivan hyvin käytiin lenkilläkin. Eilen iski kauhia vika, kytkin tyssää 2cm ennen pohjaa tosi jämäkästi, kuin tiiliskivi. Menee kyllä pohjaan ja kytkimen päästä kuuluu "metallinen ääni".
Onkohan kellään mahtanut olla vastaavaa tapausta?

Pääsylinterin avasin eilen ja vaihdoin tiivistekumit sekä jousi on vaihdettu n.1kk sitten.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

asetelmassa jotain häikkää.
Ari 1622
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tässä topikissa on vähän samankaltasia oireita
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=

Tuossa nyt taitaa olla asetelma ja levy eri merkkiä mutta ei kai senkään pitäis vaikuttaa jos kerran aluksi toimis....

Tietty jos aluksi on ollu ilmaa niin paljon että kytkimen liikerata oli lyhyempi.

No kopan irroittamalla pitäis aika äkkii näkyy mihin liike tyssää.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

levy väärin päin?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Mulla teki yhdessä autossa samalla tavalla. Siitä oli kierretty kytkinsylinterin kiinnityspulttien jengat rikki laatikosta (2 kpl rikki, yksi ehjä). Lopulta liikerata lyheni ja lyheni, kunnes kovempaa painettuani vastaan tuli kytkinnesteet pihalle. Tarkasta siis kytkimen työsylinterin kiinnitys myöskin.
900C -86
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Nyt se sitten myrkyn lykkäsi, otin kytkimen suojamuovin pois ja kaveri meni painamaan kytkintä. Kuului pieni rusahdus ja kytkin muuttuis ihan veltoksi eli ei siis ei minkäänlaista vastusta.

Vaihdoin kytkimen pääsylinterin ja eikä tullut vaikutusta. Ei näyttäisi tulevan nestettä mistään ulos, koitettu ilmata parikin kertaa.
Epäilys kohdistuu työsylinteriin, sen vaihto taitaa olla edessä :?:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Polkimen sylinteristä meni varmaan se kahden euron jousi poikki. Miulla kävi sama 99:llä ajaessani viime syksynä liikennevaloissa. Olipa jännä kokemus...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Mertmi kirjoitti:Polkimen sylinteristä meni varmaan se kahden euron jousi poikki. Miulla kävi sama 99:llä ajaessani viime syksynä liikennevaloissa. Olipa jännä kokemus...
Niin ei se voi olla mennyt poikki, koska vaihdoin tuon pääsylinterin sen jälkeen.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kannattaa kumminkin ottaa se pääsylinteri vielä kerran auki jos on kumminkin toinen sylinteri eikä sisäkaluista ole tietoa.

Ei kyllä työsylinterissä pitäis olla paljoa "rutisevia" osia, noh samallahan tuon asetelman kattoo jos sitä rupee irrottaan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Niin, tosiaan purin vielä ton toisen pääsylinterin ja jousi oli ehjä.. Voin kyllä vielä avata ton toisenkin pääsylinterin, mutta epäilen vahvasti ettei vika ole siinä..

Pitää koittaa päästä tallille katsomaan tuota kytkintä jollain konstilla.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja salomi »

Jatketaan vanhaan topikkiin kytkinremontista:

Tuossa poliisiautossa kuuluu selvä rahina, kun painaa kytkinpoljinta vähän matkaa. Ajattelin ensiksi vaihtaa painelaakerin ja vauhtipyörän silmälaakerin. Koskaan en ole kytkinremonttia tehnyt, joten muutama aiheeseen liittyvä kysymys kun haku ei tuottanut tulosta.

Työsylinteri, painelaakeri, asetelma ja levy nostetaan pakettina pois, tämä selvä. Yritin etsiä kuvia tämän kokonaisuuden purkamisesta tuloksetta. Onko paketin purkaminen niin yksinkertainen juttu, että ensikertalainen osaa sen purkaa ja vielä kootakin uudella painelaakerilla ilman ohjeita? Pitääkö jarruletkun pätkä tms. poistaa välillä asetelman kynsien välistä vai selviääkö ilman ruuvipenkkiä? Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?

Silmälaakerin vaihtoon ohjeita löytyikin riittävästi.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

http://www.twinsaabs.com/clutchjob/clutch_step1.html

Tuolla selkeät kuvalliset ohjeet satkun kytkinremonttiin. Jos ymmärsin oikein, että meinaat kasata vanhalla paineasetelmalla, rautalankaa tms. ei tarvitse eikä kannata purkaa paineasetelman kynsien välistä sen ollessa irrallaan.
#1970
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja salomi »

ah79 kirjoitti:Jos ymmärsin oikein, että meinaat kasata vanhalla paineasetelmalla, rautalankaa tms. ei tarvitse eikä kannata purkaa paineasetelman kynsien välistä sen ollessa irrallaan.
Jep, tutut sivut ja tosiaan vanha levy ja asetelma olisi tarkoitus laittaa takaisin paikalleen. Ilmeisesti painelaakeri irtoaa asetelmasta ja työsylinteristä sen verran itsestään, että ohjetta ei tarvita.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Painelaakeri irtoaa työsylinteristä aivan kevyesti vetämällä, mitään sen kummempia temppuja ei tarvita. Ongelmallisin kohta koko hommassa on yleensä sen rautalangan saaminen riittävän hyvin paikoilleen irrotusvaiheessa.
#1970
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kannattaa kumminkin osien ollessa irrallaan tarkastaa levyn ja asetelman kunto. Työsylinteriiin melkeinpä uudet tiivisteet ainakin ja kunnon purku ja putsaus(menee kolmeen osaan).
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin