kannen tiiviste

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
auts
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Heinä 03, 2005 17:35

kannen tiiviste

Viesti Kirjoittaja auts »

Hei terve taas, viimeksi pohdin tippuvia vaihdelaatikon öljyjä, syyksi löytyivät kytkinakselin huonot tiivisteet. Jaa-a. nyt lainasin autoa likkakaverille, ja kävi niin, että kun parkkeerasi pihaan alkoi kone keittää ja viskoi jäähdyttimen tyhjäksi. ei ollut kuulemma katsellut mittareita ajon aikana eli ei mitään havaintoa siitä, kauanko on käynyt ja miten kuumana. kuten sanottu, pihassa vasta alkoi tupruttaa.
kysymykseni kuuluukin nyt: mistä tietää onko kannen tiiviste vielä kunnossa? tavara, joka vuoti ulos oli hyvin vetistä, eli ei siinä öljyä ainakaan seassa ollut. ja toinen asia: autossa on normaalisti se jälkikäynti, joka siis käsittääkseni jäähdyttää konetta. nyt sitä ei lainkaan kuulunut. mistä tiedän, mitä termostaatille kuuluu?
kysymykseni tähtäävät siihen vaan, että saisin jonkinlaisen käsityksen vammojen laajuudesta ja siitä, voiko sillä ajaa edes pajalle (josta se juuri tuotiin, PRKL sentään). ja tietty, että voinko itse tehdä jotain ja millä parametreilla. autonani siis saab90 vm 85 ja 144000 ajettu. ihana ja taas rikki.

:cry:
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

Ei se kannetiiviste ole välttämättä vielä palanut jos on vaan juuri parkkeerauksen yhteydessä lyöny vedet ulos (nim. paikallaan yhden saabin kiehauttanut juuri noin ja ajoin vielä 12000km ja avatessa konetta tiiviste oli vielä ehjä.)

Laita vaan uudet nesteet sisälle ja käytä varovasti lämpimäksi, MUTTA varo keittämästä. Tarkista pyöriikö flekti koneen ollessa kuuma.? Jos lähtee ihan normaalisti käyntiin, eikä paisunta säiliössä kupli ja pitää lämmöt ihan normaalissa ja toimii muutenkin normaalisti ei kannentiiviste ole välttämättä palanut.

MUTTA mahdollista kuitenkin on että on paffi mennyt
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

Ainiin tuliko vedet ulos paisuntasäiliön korkista vai jostain muualta?

edit: Mitä tarkoitat jälki käynnillä?!?
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Juuja vilkase varmuudeks ensi koneen öljytikkua ettei öljyt ole "lisääntynyt" eli ettei siellä ole vettä.
Kun olet laittanut uutta nestettä paisuntasäiliöön ja hetkenaikaa konetta käytellyt niin ilmaa jäähd.järjestelmää aina välillä siitä termostaattikopassa olevasta ilmausruuvista...niijja mitä siellä pajalla viimeksi tehtiin, ettei vaan jotain jäähdytyspuolen remppaa ja jäi ilmaa järjestelmään ja sitten keitti??
Termostaatin kunnon noin karkeasti tiedät siitä ettei lämmöt nouse paikallaan käydessä ja pienillä kierroksilla(n.2000rpm) käytettäessä kovin paljoa yli normaalin, sitten ylävesiletku kuumenee eli termostaatti aukeaa(toivottavasti muistin oikein).
Tarkempi mittaus saadaan sitten "keittämällä" termostaatti vedessä(kattilassa) tarkemman mittarin kanssa.
autossa on normaalisti se jälkikäynti, joka siis käsittääkseni jäähdyttää konetta.
Joo ja tuo kuulostaa tosiaan vähän oudolta 8O
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Mahtaneeko tuo "jälkikäynti" tarkoittaa pyörivää flektiä? ...
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Raipe
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Loka 03, 2003 13:41
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Raipe »

Itsellä työnsi nesteitä ulos paisuntasäiliöstä, kun korkista oli tiiviste hävinnyt. Ei mennyt tiiviste (otin kannen auki muista syistä), mutta kiehumisen syyn etsintään meni hiukan aikaa.
Parhaiten kai sen huomaa pahvin kunnon, ettei nesteet mene sekaisin, ei vuoda ulospäin eikä tulpissa ole selviä eroja (vuoto sylinteriin).
og900 special -89 (ex),9-5 sedan manual aero -00 (ex), 9000 Griffin -93 (ex)
9-5 wagon aero -03(ex), 9-3 tids wagon -07
Jäsen nro 2050
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Tizumo kirjoitti:Mahtaneeko tuo "jälkikäynti" tarkoittaa pyörivää flektiä? ...
Totta turiset kuomaseni, flektihän se siellä "jälkikäy" :P
Eli jäähdytysflektin tai sitten sen anturin vika on TIETYSTIKKIN voinut aiheuttaa sen kiehauttamisen :idea:

Raipe: Se paisarinkorkin tiiviste, tai sen puuttuminenhan ei aiheuta sitä keittämistä, eihän? Siellä on ollut liikaa nestettä jos on yli tullut.
Edittiä: Tai siis tottahan sieltä vähemmätkin nesteet ulos tulee jos oikeasti keittää :!:
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

CDTA kirjoitti:Raipe: Se paisarinkorkin tiiviste, tai sen puuttuminenhan ei aiheuta sitä keittämistä, eihän? Siellä on ollut liikaa nestettä jos on yli tullut.
Edittiä: Tai siis tottahan sieltä vähemmätkin nesteet ulos tulee jos oikeasti keittää :!:
Eikös se periaatteessa voi tuon aiheuttaa, paineellisessa systeemissään vesi kiehuu vasta yli sadassa asteessa ja sitten kun auto pysähtyy ja jäähdytys loppuu mutta kone on vielä kuuma niin ainakin paikallisesti veden lämpö saattaa nousta yli kiehumispisteen.
Toki tuossa oli toi flektin jälkikäyttö mutta eihän se paljon auta kun vesi ei kierrä koneessa.

Nopan korkin rakennetta en nyt just tarkkaan muista eiköhän toi lähes kaikissa autoissa oli suurin piirtein noin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

90/99 korkin tiiveyden voi tarkastaa puristelemalla ylävesiletkusta samalla kun kuuntelee korkin juuresta paisuntasäiliöltä lähtevän ylivuotoletkun päästä. Jos suhisee puristelun tahtiin, korkin tiiviste tai ylipaineventtiili ei ole tiivis.

Korkin pitäisi pystyä pitämään ~1 bar paine.

Ajon jälkeen järjestelmässä pitäisi olla jonkin verran painetta, letkut ei saisi tuntua ihan täysin löysältä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Viesti Kirjoittaja CDTA »

tetammi kirjoitti:Eikös se periaatteessa voi tuon aiheuttaa, paineellisessa systeemissään vesi kiehuu vasta yli sadassa asteessa ja sitten kun auto pysähtyy ja jäähdytys loppuu mutta kone on vielä kuuma niin ainakin paikallisesti veden lämpö saattaa nousta yli kiehumispisteen.
Toki tuossa oli toi flektin jälkikäyttö mutta eihän se paljon auta kun vesi ei kierrä koneessa.
Totta, sitävartenhan se ylipaine siellä on että saadaan kiehumisrajaa nostettua(ehkä n.+10º). Mutta itse sen ylilämmön aiheuttaa joku muu kuin se korkki, eli jotain ongelma jäähdytyksessä.
Nimim. koko helteisen kesän korkki auki ajellut, eikä keittänyt :wink:

Itseasiassa eiköhän siellä jonkinlainen nestevirtaus käy ilman pumppuakin juuri tuosta lämpöerosta johtuen, kuuma nousee ylös ja alhaalta viileämpää tulee tilalle. Siksi kai se jälkituuletuskin on olemassa?
Raipe
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Loka 03, 2003 13:41
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Raipe »

Huomasin kiehumisen vasta kun tulin takaisin omaan ruutuun, oli aikamoinen läikkä parkkipaikalla.
Turbollisella ja kehä 1 ruuhkissa lämpö pakosti nousee aika korkeaksi.
Normaalissa ajossa lämmöthän pysyy hyvin aisoissa :P
og900 special -89 (ex),9-5 sedan manual aero -00 (ex), 9000 Griffin -93 (ex)
9-5 wagon aero -03(ex), 9-3 tids wagon -07
Jäsen nro 2050
auts
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Heinä 03, 2005 17:35

auts palaa asiaan

Viesti Kirjoittaja auts »

Hei kaikki,

ja kiitos kommenteista! Palaan jännityskertomukseeni keittäneestä Saab90/85sta.
Öljypuolella kuviot tuntuivat olevan kunnossa, vesipumppu ja letkut kaikki ehjiä, mutta käytin konetta ja lämpötila vaan nousi ja silti sitä kaivattua hurinaa ei kuulunut...
No. Ajoin kaverin tykö, jossa syy selvisi: kun olivat vaihtaneet kytkinakselin tiivisteitä, olivat repineet irti flektin anturit, kaikki piuhat mullin mallin ja siitä syystä ei kuulunut hurinaa eikä myöskään kone jäähtynyt. AAARRRGGGHH!!! Nyt käy ja kukkuu, mutta mietintään jäi pari asiaa.
Suoraan sanottuna v-ttaa se, että joku ottaa auton korjattavakseen ja siinä "korjatessaan" aiheuttaa uuden vian. Miten se voi olla mahdollista? Ja toinen mikä nyppii on se, että jos ei osaa jotain autoa korjata, niin miksei sitä voi sanoa asiakkaalle heti kättelyssä? Tai viimeistään siinä vaiheessa, kun on maannut tuskittelemassa auton alla ja tajunnut että homma ei pelaa? Mikä pakottaa runnomaan väkisin?
En tiedä ylpeyskö vai mikä on, mutta enemmän se ylpeyteen kolahtaa sitten siinä vaiheessa, kun asiakas joutuu palaamaan "rikotun" auton kanssa ja siinä porukalla todetaan että vtx meni.
Mutta tästä viisastuneena: tietääkö joku Suur-Helsingin suunnalla semmosta pajaa/korjaajaa, joka osaa Saabit? En itse osaa korjata vaikka vieressä seisonkin sujuvasti ja tajuan mitä tapahtuu. Ei jaksais enää yhtään sitä että joku julli valittaa muka-vanhasta autosta, johon sillä ei ole työkaluja eikä tietotaitoa ja jonka kuitenkin on ottanut korjattavakseen.
Otan tod mielellään tietoa / kommentteja vastaan ja kiitän teitä kaikkia tähänastisisesta informaatiosta. KIITOS!!
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

varmistetaan nyt vielä että on kunnolla ja moneen kertaan ilmattu ajon jälkeen jäähdytys järjestelmä, on melkein yhtä tärkeä kun vanhassa skodassa!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, mie olen kanssa samalla kannalla tuon ilmaamisen suhteen. Tuo 99 turboni vaatii erittäin huolellisen ilmauksen, jonka jälkeen lämmöt pysyy nätisti kurissa. Tossa vähän aikaa sitten vaihdoin koneeseen uudet jäähdytinnesteet ja seuraavana päivänäkin piti vielä ilmata järjestelmää. Parhaiten näyttisi ilmautuvan siten, että keula ajetaan keula alamäkeen päin. Mikä lie syy?

ps. tuossa tosin jäähdytysjärjestelmä ei ole läheskään vakio...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: auts palaa asiaan

Viesti Kirjoittaja CDTA »

auts kirjoitti:, olivat repineet irti flektin anturit, kaikki piuhat mullin mallin ja siitä syystä ei kuulunut hurinaa eikä myöskään kone jäähtynyt.
Dodih, löytyihän se ylilämmön syy :P
Vastaa Viestiin