Per*eleen kytkin!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
T16lucas
"Saabisti"
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Syys 17, 2003 19:39
Paikkakunta: Liminka city

Per*eleen kytkin!

Viesti Kirjoittaja T16lucas »

Minkälaisia teholukemia nuo turposatkun kytkimet yleensä kestää?
Asensin ässään APC:n ja käytin penkissä (jäälin autosäätö) tulos: 180 hp/279nm 0,9bar... säädön jälkeen kytkin luisti lievästi vitosella ahdoilla.
Nyt pienen kolvaus/kuulerisession jälkeen mittailin motarilla ahtoja tyyliin kolmosella 60km/h ->lämää ja jarrua... kytkin luisti about sekunnin ja rupes pitämään... equushitin mukaan ahtoja vähän reilu kilo...
Kytkinpaketti (levy,asetelma,painelaakeri ja sylinterien gummit) vaihdettiin pari kk sitten! samalla uusittiin kaikki stefat....
Onkohan tuossa kytkimessä mitään säätöjä? jos vaikka sattuu kantamaan?
No, säilyypähän loota ehjänä :wink:
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Minkä merkkinen kytkin? Sachsin tuotteet on mulla pitäny isommillakin tehoilla kiitettävästi, kun taas edellinen "halpa" kytkin luisti koko ajan ja vaimennusjouset poistuivat kiertoradalle alta aikayksikön..

Niin, olihan se halpakytkin kokonaiset 10€ halvempi :evil:
T16lucas
"Saabisti"
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Syys 17, 2003 19:39
Paikkakunta: Liminka city

Viesti Kirjoittaja T16lucas »

Sachsin paketti...
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

No on ihme homma.. Mulla on kuitenkin t16 portatulla kannella, matalammilla puristuksilla, isolla coolerilla yms yms. ja ajan n. 1.4bar paineilla, eikä luista kytkin! Taas niitä halvempia kytkimiä hajotin yhden per kuukausi.. :roll:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos ei muu auta, niin turbotonnarin kytkinpaketti tilalle. Se käy noihin 90-luvun og900:n koneisiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

minkäskokonen levy sulla on? Juuri kävin kyselemässäkytkimen hintoja varaosamaailmasta kun on tarkoitus saada tuo oma ässä vähän kulkevammaksi (modattu APC, IC ja bensalastu) niin voimansiirtoonkin täytynee panostaa kun painelaakeri jo vähän kahisee. Uusi kytkin hiluineen ja vaihteistoöljyt ainakin pitännee laittaa.

Eli Sachs 228mm kytkinlevy+paineasetelma 147 euroa ja toimitusaika 1 päivä. Laakeri tietty pitää ostaa. Luulisi vähän paremmin pitävän kuin alkuperänen 240 tkm ajettu :wink:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Hintoja?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Millaisia hintoja kytkintarvikkeista piti maksaa? Eli esim. Sachsin / Saab. alkup kytkinasetelma, levy, painelaakeri jne? Kun autona on 900 Aero -90, niin onko siinä jo 9000:en kytkinlevy ja mikä on sen alkuperäisvalmistaja?

Nih, jos joku tietäisi.. :D
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos en aivan väärin muista, niin tarvikemalliin (borg&beck) verrattuna oli ainakin 900i:n kytkin 2X hintainen Saabilla. Painelaakeri tais maksaa 3X enemmän. Ostin borg&beck turbo8:n kytkinpaketin ja se maksoi kaikkine tarpeineen 100euroa. Jonkun pari kolmekymppiä enemmän maksaa se t16:n kytkin. Tonnarin kytkimestä jaksanu ettiä hintaa. Kurkkaa vaikka Motonettiin, se on ihan hyvä paikka tarkastaa hintoja, vaikka ei sieltä ostaisikaan. :)

Niin, tosiaan siinä 900aerossa ei ole tietääkseni 9000:n kytkintä. Jos joku nyt keksii, että haluaa vanhempaan satkuun tonnarin kytkimen, niin täytyy vaihtaa 90-93 og900:n vauhtipyörä. Tonnarinkin vauhtipyörä toki käy, mutta sytytyksen ajoitusmerkit ovat väärällä kohtaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Minä ostin aikoinaan motonetistä ysikymppiin kytkimen ja siinä oli valmistajana LUK. Saksalainen ,tiedä vaikka olis "alkuperäinen"??
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eikös noissa 90-luvun og-satkuissa ole jo "tonnarin" kytkinpaketti alunperin?

Motonetin luettelosta saa hieman sekavan käsityksen, kytkinpaketti olis 90-lukulaisissa sama kuin tonnareissa, mutta ostettaessa erikseen levyä, niin tarjotaan eri tavaraa???
Onkos joku perehtyny noihin enempi, että sais enempi tolkkua....

Kytkinsarja
9000 2,0-Turbo 85--93. . . . . . 84-1201 116.72
Kytkinlevy:
9000 2,0-Turbo 85--93 (Ø228mm). . . . . . . . 84-3626 66.94
9000 2,3-Turbo 89--93 (Ø240mm). . . . . . . . 84-3507 130.18

Kytkinsarja:
900-Turbo 90--93 (Ø228mm). . . . . 84-1201 116.72
Kytkinlevy:
900-Turbo 90--93. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-3503 66.27
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
T16lucas
"Saabisti"
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Syys 17, 2003 19:39
Paikkakunta: Liminka city

Viesti Kirjoittaja T16lucas »

Se on tuo 228mm paketti... pitää alkaa purkamaan ja metsästämään vikaa... saappi tuo tällähetkellä mieleen serkun -64 impalan luistavalla powerglidellä! ...kele :evil:
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

T16lucas kirjoitti:Se on tuo 228mm paketti... pitää alkaa purkamaan ja metsästämään vikaa... saappi tuo tällähetkellä mieleen serkun -64 impalan luistavalla powerglidellä! ...kele :evil:
Älä hermostu. Kyllä ne viat saadaan aina korjattua. Itsellä on kerran luistanut 99GL:n kytkin. Hiukkasen se tais kärähtää, varsinkin ku savua ja pahaa hajua tulvi konehuoneesta. Sen jälkeen ei ole luistanut, en tiä mistä johtui. Tai no joo. Jos 99:llä mennään nelipyöräsladia kuivalla asfaltilla, niin kai se jostain joku kohta antaa myöten. Ja kytkinhän se oli.

Sulle voisin antaa vinkkinä seuraavan. Jos nyt päätät vaihtaa uuden paketin (asetelma, levy, laakeri), niin työsylinteriä ilmatessa, kokeile alkaako ilmausruuvista tulemaan itsestään (=painovoiman avulla) jarrunestettä. Kuulin tämän vinkkinä Saab-asentajalta joka korjas mun 99:n tekniikan. Tää kytkinputki/letku vioittuu iän myötä. Siis se kumi osuus ja ilmeisesti tämän ollessa vioittuneena, kytkin ei palauta kunnolla. Hard to say...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Niin, tai puhaltaa ilmaa säiliöön ilmausruuvi avattuna. Laitoin polkupyörän venttiilin ikivanhaan 96:n jarrunestesäiliön kanteen, se kiinni ja pumpulla paine säiliöön -> helppo ilmata, eikä mene kauan :D

Sama kapine toimii myös jarrujen ilmauksessa. Montulla letku + pullo joka nurkkaan, painetta säiliöön ja kierros auton alla ilmaten kaikki jarrut :!:

Voi vielä varmistaa polkemalla jarrua muutaman kerran ja ilmaus uudelleen.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
T16lucas
"Saabisti"
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Syys 17, 2003 19:39
Paikkakunta: Liminka city

Viesti Kirjoittaja T16lucas »

No niin! kytkin on pöydällä, eipä ole ihme että luistaa!
Jostakin päässyt vähän öljyä/vaseliinia/tms sh*t levyn ja asetelman väliin...
tarkastin stefat -> ei vuotoja mutta painelaakeri oli vaseliinissa, jota oli myös ympäri kytkinkoppaa...
Ovat laittaneet sachsin tehtaalla "riittävästi" jankkia laakeriin! :evil:
Noh, vika löytyi, huomenna paketti kasaan ja baanalle 8)
Kiitoksia vinkeistä! pitää värkätä tommonen pyöränpumppu-ilmaushärveli :D
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onhan sulla kytkinakselin tiiviste ehjä siellä vaihteiston puolella? (Jää sinne työsylkyn alle.)

Eilen ilmasin og900:n kytkimen sellaisella korkilla, jossa on venttiili. Eipä hurrattavaa vauhtia kulkenut neste. Oli sellainen auton renkaasta ottava malli. Yksi Saabin renkaallinen meni ja yksi maasturin kesärenkaallinen ilmaa (otin varastosta apuun). Valmiissa painekorkissa oli niin kova tiiviste, että fuskasi paineet korkin välistä. Homma liittyi kytkimen pääsylinterin kumien ja jousen vaihtoon. Oudointa koko hommassa oli se, että säiliössä oli ihan uuden näköiset nesteet, mutta kytkimestä tuli ihan mustaa paskaa ja kokkareita pitkän matkaa. Liekkö joku aiempi omistaja vaihtanut jarrunesteet, muttei kytkimestä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin