Konepellin vaijerin vaihto yms / 900 GLE aut. -83

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Konepellin vaijerin vaihto yms / 900 GLE aut. -83

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Perusasioita, mutta kun ei ole aiemmin tehnyt.. Eli perheen seisonnassa oleva 900 GLE aut. -83 (vanha H-kone) tarvitsee uuden konepellin avausvaijerin, vanha jumittaa sen verran että lukko ei mene tarpeeksi hyvin päälle ja konepelti avautuu kuopissa. Kiusallista. Onko tässä toimenpiteessä mitään ihmeellistä ja tarvitseeko kojelaudan polvisuojaa purkaa pois (toivottavasti ei)?

Samaisessa automaatissa on laatikossa säädettävää, eli vaihtaa aivan liian aikaisin ylöspäin (1->2->3) ja nihkeästi alaspäin, varsinkin kylmänä jyrkässä mäessä tulee luistattamista. Voiko jarrupantoja (tai mitä toimenpidettä vaatiikaan) säätää koneen & laatikon ollessa paikallaan? Vaihteistoöljyt lienee vaihdettu n. 20 tkm sitten ja se on kirkasta.

Valkoista savua tulee suht. paljon, lämpötilaneula ei nouse kuin 1/3:n kohdalle, joutokäynti huonoa - tasaista menoa tulee kun painaa kaasua ns. runsaasti, jolloin verkkainen liikkuminenkin paranee. Ei kuplia paisuntasäiliössä, ei syöne jäähdytysvettä, ei vuotolammikoita. Mistä voisi alkaa diagnosoimaan mahd. kannentiivisteen tai ihan sylinterikannen rikkoutumista vai pitäisikö K-Jetronickia yrittää säätää?

Autolla on jo ajettu 340 tkm, pellit ovat ok:t (vielä(!), hitsattu paljon 2. omistajan toimesta) ja muitakin vikakohteita löytyy (esim. purkaa akkuaan, kattoverhoilu kaput), joten tarkoitus olisi fiksata mukava kesäauto kohtuullisella vaivalla muulle perheelle. Mieluummin tälläinen hiukan vanhempi (jossa on sentään kattoluukku, ilmastointi jäi ed. omistajalle) kuin uudempi "pommi", mutta hirveän paljoa siihen ei ole enää järkevä tuhlata. Sitä varten on varsinainenkin ajo-turbo :)

Hmm. Hirveästi ihmeteltävää, mutta jos joku on noiden vanhempien B-W:n laatikoiden kanssa "harrastanut", niin tietoa elvyttävistä toimenpiteistä arvostettaisiin :D

P.S. Sytytystulpat, jäähdytysvesi, termostaatti (alkup.) flektikytkin, öljyt + suodatin vaihdettu, pyörijä & virranjakajan kansi hyväkuntoisia.
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Perusasioita, mutta kun ei ole aiemmin tehnyt.. Eli perheen seisonnassa oleva 900 GLE aut. -83 (vanha H-kone) tarvitsee uuden konepellin avausvaijerin, vanha jumittaa sen verran että lukko ei mene tarpeeksi hyvin päälle ja konepelti avautuu kuopissa. Kiusallista. Onko tässä toimenpiteessä mitään ihmeellistä ja tarvitseeko kojelaudan polvisuojaa purkaa pois (toivottavasti ei)?
Ei tarvitse polvisuojaa purkaa, jos ei vaihda vaijerin kuorta. Itse ainakin viritin uuden vaijerin ihan vain polkupyöräkorjaamosta ostamallani vaijerilla. Vanha katki, ja vedettiin ulos ja uusi tilalle. Samalla kannattaa rasvaa ujuttaa mukaan. Uuden sai sellaislla lukkopaloilla ihan hienosti kiinni kummastakin päästä. Kannattaa myös purkaa ja rasvata se konepellin lukkosysteemi.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Vaijeri

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Nyt olisi vaijeri kokonaisuudessaan menossa vaihtoon, kotona odottaa vaihto-osa jossa on kahvakin kiinni. No, pitänee alkaa tekemään purkuharjoituksia, onneksi autolla ei tarvitse liikennöidä (vielä?).
Vastaa Viestiin