Turbon huoltoa(oli; OGsatkun mittariston irroitus)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Turbon huoltoa(oli; OGsatkun mittariston irroitus)

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Lähteekö OGsatkusta mittaristo irti ottamalla ensin kojetaulun "naamaosa" irti, siis se joka on niillä pitkillä ruuveilla kiinni?

Viikonloppuna lähtee ylipainekytkimen/ahtopainemittarin haurastunut letku vaihtoon, ja samalla nostan ahtopainemittarin näyttämään 0-painetta oikeaan kohtaan sekä tarkistan näyttääkö nopeusmittarin viisari siihen tarkistusmerkkiin (liki 10km/h mittarivirhettä, OGsatkussa 8O ). No eipä se ahtopainemittari mikään tarkkuusmittari ole mutta ainahan tuo on kiva, että näyttää edes sinnepäin.

EDIT: No nyt on käytetty kojetaulua kappaleina. Ja heti kärkeen, että mulle niin tyypillistä kuvienottoa en muistanut suorittaa, joten kuvia ei ole :cry: No. Ensimmäisimpänä purin kojetaulun niin, että sain mittariston irti. Sitten kävin käsiksi itse mittaristoon ja purin sen, että sain ahtopaine/bensa/lämpömittarin kätten väliin. Tsiikailin mittaria aikani ja huomasin koneistossa puolikaarta muistuttavan hammastuksen joka pyöritti viisaria. Joten "pohjaustappi" irti, viisari kaakkoon ja pienen napsahduksen viisarin löysäys. Puolikaari hyppäsi yhden hampaan yli ja mittari näyttää nyt 0-painetta valkoisen ja keltaisen alueen välissä.

Sitten otettiin nopeusmittari kätten väliin ja veljen kanssa käydyssä "puhelinneuvottelussa" päätin kokeilla taulussa näkyvää tummaa palloa kohdistusmerkkinä. Sitä valkoista mittaristonrungon suojaan jäävää kohdistusmerkkiä ei ollut. Mittarihan näyttää 240km/h ja se maaginen luku oli W=0,65.

Kolmas toimenpide käsitti sitten ylipainekatkaisijan/ahtopainemittarin alipaineletkun vaihdon. Letku oli haaroitettu kojelaudan sisällä ja toinen haara meni jonkun johtonipun sekaan (käsipelillä oli vaikea hahmottaa, vaikka kuinka piti silmiä kiinni :lol: ). Haaroitukseen asti vaihdoin uuden letkun, kun kojelaudan sisällä olevat letkut olivat hyvässä kunnossa ja konehuoneen puolella hapertuneet. Kaksi muuta vaihdettua letkua olivat by-passille (oli muuten ahtaassa paikassa) ja bensapaineensäätimelle menevät letkut.

Testilenkillä havaittua: takalasin lämppärin merkkivalo palanut (vaihdoin ehjän Shift-Up-valolta) ja lämmityslaitteesta ei tule lämmintä (tanko irti vesiventtiililtä, asensin paikoilleen huoltsikan pihalla ilman kojelaudan irroitusta 8O ).

80km/h vauhdissa auto tuntuu liikkuvan ja 5. vaihteella suoritetun testin perusteella olettaisin mittarivirhettä olevan aiempaa vähemmän. Pitäisi siis mennä 37km/h@1000rpm ja meni 40km/h. Aiemmin on mennyt noin 10km/h hiljempaa mitä mittari näyttää. Pitääpä käydä jollain taululla ajamassa niin näkee edes onko yhtään sinnepäin :lol:

Ja ahtopainemittarista. Viisari liikkuu nyt paljon jouhevammin joten taisi olla se alkuosa sinne haaroitukselle aikasta paska. Varsinkin konehuoneen puolelta letku oli tosi haperoa. Mittarihan on nyt siinä valkoisen ja keltaisen välimaastossa, kun auto on sammuksissa ja tyhjäkäynnillä on valkoisen alueen puolen välin tuntumassa. Lisäksi peruspaineella viisari nousee selvästi keltaiselle (täyskaasulla 1500=>3000rpm 3. vaihteella ja 3000rpm kohdalla jarrua). Ja kaikista parasta on se, että ylämäkitestissä 5. vaihteella ja täyskaasulla viisari nousee punarajalle mutta ei punaiselle ja hyvä niin. Lämpötila oli testilenkin aikaan noin 9 astetta.

Ja yksi kysymys kuitenkin heräsi. Mitä ne on malliltaan ne merkkivalot, kun ei niistä lähde ne polttimot irti? Sen luin kannasta, että valmistaja on Osram ja ovat 12V/1,2W. Ne ilmeisesti ostetaan kaupasta ihan niiden kantojen kanssa, kun yritin polttimoa irti ja se otti ja hajosi syliin. Hitsi mikä stoori ja ihan vaan kuuman kaakaon voimin 8)
Viimeksi muokannut dimebak, La Syys 17, 2005 21:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Juu lähtee mittaristo irti kun ottaa sen etupaneelin ensin irti , mittarissa on ruuvit sitten nurkissa, kato johtojen järjestys , siinä lämmön säätimessä ja muista laittaa tanko lämpösäätimestä paikoilleen kun kasaat, kajutin ritilän kun ottaa pois onnistuu kivasti.

Mittarin vaijeri on myös ruuvilla ja sellaisella pellillä kiinni.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sen verran vielä, että se mittarivaijeri oli jollain pikakiinnityksellä. Painoin liittimessä olevaa käpälää ja vedin vaijerin irti. Takaisin laittaessa kuului napsahdus ja vaijeri jäi kiinni.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Polttimoita on kahta versiota. Toisissa se lamppu on kantaan tinattu, toisissa on vaihdettavalla polttimolla, eli vanhan kannan voi käyttää uudestaan. Itse just 99:in valoja korjasin ja otin varaosamittaristoista lamppuja. Ihmetystä riitti hetkeksi, kun lamppu ei irtoakaan. No, onneksi kaikki ei olleet samanlaisia. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuossa Turbossa oli kaikki mustia paitsi yksi joka oli vihreä. Pitääpä kattoa vaikka Osramin sivuilta lisäinfoa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

Muoviosan pohjassa näkyy se wattimäärä niinkuin varmaan huomasitkin. Rollossa tarvikeliikkeistä + huoltikselta löytyy kantoineen jos täällä satut olemaan.
#1430
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

dimebak kirjoitti:Tuossa Turbossa oli kaikki mustia paitsi yksi joka oli vihreä. Pitääpä kattoa vaikka Osramin sivuilta lisäinfoa.
Latausvalolla pitää olla järeempi polttimo tietääkseni...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eli se on ilmeisesti se vihreä valo? Katoin tässä Osramin sivuilta infoa niin luettelossa luki, että listassa olemattomat valot on yleensä auton sisävalaistukseen liittyviä. Näin karkeasti suomennettuna, että eipä siitäkään hyötyä ollut. No, varaosaputkaan joku päivä käymään.

Mitäs muuten meinaa se ahtopaine/bensa/lämpömittarissa se EXH joka paistaa läpi, kun mittari peilaili?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mimmi kirjoitti:Jenkkimallin pakokaasujen varoitusvalo.
Hä?
Viimeksi muokannut dimebak, Su Syys 18, 2005 19:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Näyttääkö se onko katti rikki?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Ei se sitä voi tietää,tai tavallaa voi..
Lähinnä lambda arvot kyseessä.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Sitä varten on kytkin, joka sytyttää merkkivalon 30000 mailin välein. Ilmeisesti pakokaasun kierrätysjärjestelmän tarkastusta varten?
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Heps, oliko tuossa aiemmin kyse siis mittariston valoista? On nimittäin palanunna valoja, ja näyttää enteellisesti vaan 3000 kiekan ja 100-120kmh lukemat. :wink: Mutta "tarpeettomat" ovatkin sittein hämärän peitossa..

Onko tuo vaikeakin homma vaihella?
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Mimmi kirjoitti:Mittaristovalot pystyy vaihtamaan vasemman etukaiutinritilän irrotuksen jälkeen. Lamput (2 kpl) ovat mittarston yläreunassa ja ne tunnistat helposti: ovat selkeästi isompia kuin muut. Lamppujen koko on 3W (lasikanta).
Heps, kiitos! 8)
Vastaa Viestiin