Virtalukon vaihto?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Julkku
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 08:29

Virtalukon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Julkku »

Joo eli sellasta vaan, että kun tuossa torstai-perjantai välisenä yönä nistit perhana menivät ja murtautuivat saabiini ja paskoivat virtalukon ja nyt se pitäisi vaihtaa. Kyselisin siis, että onko tuo isokin/vaikeakin projekti noin niinkuin aloittelijalle? Kaverin veli tuossa jo vähän katteli niin ainakin tuon alapaneelin saa kohtalaisen helposti irti paitsi, että penkki pitää kai irrottaa.
Mallihan on siis -91 vuoden 900i 16v.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24634
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vänkärin penkki pois ,ei pakko mutta helpottaa työskentelyä, lisää ohjeita löytyy HAKU-nappula joka löytyy yläpalkista= hakusanana esim virtalukko. sen palikan irrottamiseen tarvitaan "erikois"avain jonka pätevä kaveri tekee 5minuutssa 13mm hylsystä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Julkku
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 08:29

Viesti Kirjoittaja Julkku »

Eli tuon pystyy siis kohtalaisen helposti myös itse hoitamaan? Ainoa ongelma tuossa voi olla vaan se, että kun tuo vaihdelukko estää tuon kepin liikuttamisen niin vuo tuon konsolin irrottaminen olla hankalaa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24634
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ahaa eli pakkia ei saa pois päältä? hmm jos virtalukko menee vaihtoon,menisin takapenkille istumaan ja ottaisin etupenkeistä käsillä kii ja potkaisisin vaihdekepin vapaa asentoon. en suosittele .... heh
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Myös pelkän lukkosylinterinkin pystyt vaihtamaan jos et koko pakettia halua vaihtaa. Tosin vaatii pientä näppäryyttä, mutta itse vaihdoin parista satkusta päikseen virtalukot kun toinen oli meisselillä survottu hervottomaksi.

Lukkosylinterin vaihto tosin vaatii purkamaan kaikki muovitilpehöörit siitä kepin ympäriltä.

Saikos kepin irti muuten jos avaa sen ihan ensimmäisen kepin juuressa olevan luukun? Eikös siinä ole ne kepin kiinnitysruuvit sitten heti hollilla?
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kuskin penkki pois, kaikki muovit pois. patruunapesän kuskinpuolen takakyljessä näkyy paikka josta porataan. porataan se patruunaan asti ja sitten tuurnalla hakataan patruunan lukitustappi sisään, patruuna ylös, käännetään sopivalla työkalulla virtalukko vaakasuoraan asentoon, haetaan vaikka motonetista uusi patruuna ja käännetään se myös vaakasuoraan asentoon, tällöin saadaan lukkotappi painettua sisään ja patruuna pesään.
valmis!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

mikkoimp kirjoitti:kuskin penkki pois, kaikki muovit pois. patruunapesän kuskinpuolen takakyljessä näkyy paikka josta porataan. porataan se patruunaan asti ja sitten tuurnalla hakataan patruunan lukitustappi sisään, patruuna ylös, käännetään sopivalla työkalulla virtalukko vaakasuoraan asentoon, haetaan vaikka motonetista uusi patruuna ja käännetään se myös vaakasuoraan asentoon, tällöin saadaan lukkotappi painettua sisään ja patruuna pesään.
valmis!
Juuri noin minäkin sen tekisin, seuraavin täydennyksin.
Haulla löytyy täsmämitat porakoolle ja syvyydelle yms minun aiemmista kannanotoistani. Lisäksi luulen, että konsolin muoviin voi porata kohdennetun työreiän ( esim pienellä kuppisahalla), jos konsolin kamoja ei saa poistettua.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

hmm :roll: mulla ei tarvinnu porata mitään. Avain lukkoon jos menee, jokatapauksessa lukko siihen 1. ja 2. askeleen välille, sitten sopiva metallitiirikka sinne lukon alla olevaan pieneen reikään ja avaimella vedetään lukkosylinteri pois. Ite puuhalin tuon metallitiirikan pienestä jousesta, joka oli tarpeeksi jäykkä.

Ja tämä siis toimi -84 ja -85 satkuissa. Itseasiassa ei edes penkkejä tarvinnu irrotta, kun onnistu sen keskikonsolin hivuttaminen sviduun ilman. Toki jos penkkejä haluaa säästellä, kannattaa toinen ottaa tosiaan pois...

EDIT: ja siis koko hommaan meni about 20 min
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tässä tapauksessa kun virtalukko ei käänny... ja uudemmissa sitä reikää ei ole, se tarvii porata...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin