Kojelaudan takana suhisee ahdoilla.
Kojelaudan takana suhisee ahdoilla.
Elikkäs kojelaudan takaa alkaa kuulumaan suhinaa kun ahdot nousee. Yritin etsiä vuotokohtaa tunnustelemalla kädellä kaikkia paineosia kaiutinreiän kautta samalla kun apuhenkilö pumppasi painetta pyöränpumpulla paineletkuun konehuoneen puolella, mutta en tuntenut ilmavirtaa missään. Auto ahtaa kuitenkin aivan normaalisti melkein keltaisen alueen pohjaan. Mikä laite siellä olisi mennyt rikki vai olisiko joku letku päässyt irtoamaan? Ahtomittarikin toimii moitteetta. Mitä tapahtuu jos tulppaan koko latkun joka tulee mittarille ja muille vermeille? Eikö APC silloin enää rajaa painetta, entä toimiiko nakutustunnistus? Auto on '83 T8 satku.
Osaako merkkikorjaamon kaverit korjata tuollaiset viat, vai täytyykö turvautua itseoppineisiin Saab-tuntioihin? Itse en osaa tehdä asialle oikeastaan mitään kun olen vasta opettelemassa Saabin saloja
Onko näin vanhassa Saabissa jo molemmat ylipainekatkaisija sekä paineanturi vai vain paineanturi?
Voiko paineiden vuotaminen kojelaudan takana vaikuttaa myös siihen että Saabi imaisi viime tankkauksen mukaan aivan saakelisti bentsiiniä? Yli 15 litraa sadalla!!!
Osaako merkkikorjaamon kaverit korjata tuollaiset viat, vai täytyykö turvautua itseoppineisiin Saab-tuntioihin? Itse en osaa tehdä asialle oikeastaan mitään kun olen vasta opettelemassa Saabin saloja
Onko näin vanhassa Saabissa jo molemmat ylipainekatkaisija sekä paineanturi vai vain paineanturi?
Voiko paineiden vuotaminen kojelaudan takana vaikuttaa myös siihen että Saabi imaisi viime tankkauksen mukaan aivan saakelisti bentsiiniä? Yli 15 litraa sadalla!!!
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Kyllä noita voi tulpata vikaa etsittäessä.
Mulla on kerran tullut vastaan jopa hajonnut ahtomittari, sen letku on kaikista helpoin ensiksi tulpata.
Molemmat anturit pitäis löytyy.
Mulla on kerran tullut vastaan jopa hajonnut ahtomittari, sen letku on kaikista helpoin ensiksi tulpata.
Molemmat anturit pitäis löytyy.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Eli se ei voi olla toi paineanturi? Ainakin ahdot nousee normaalisti, eli ei liikaa eikä liian vähän. Sen ylipainekytkimen vaihtaminen kannattaa varmaan jättää jollekin ammattilaiselle. Täytyy varmaan purkaa puoli autoa että sen saa irti Täytyy vielä katsella niitä palasia, jos saisi tulpattua ton kytkimen...
Eeei ole vaikeaa. Polvisuoja vaan irti, on kiinni konehuoneen puolelta kahdella 10mm pultilla ja tuhkakupin takaa yhdellä isommalla. Sitä ennen pitää keskikonsoli tietty purkaa ja nostaa pois. Tämän jälkeen onkin helppo päästä käsiksi paineanturiin ja ylipainekytkimeen, ne ovat melkeinpä vierekkäin sellaisella pikkuhyllyllä jonka voi ruuvata irti. Hylly sijaitsee kuskin jalkatilassa poljinten yläpuolella, hiukan vilkku- ja pyyhkijäreleistä oikealle.
Ylipainekytkimen voi oikeastaan vaikka poistaa kokonaan, jos se on hajalla niin en pitäisi sen arvoisena ruveta metsästämään uutta tilalle. Ei muutakuin tulppa kytkimelle tulevaan letkuun ja sähköjohdot yhteen. Paineanturista sen erottaa mm. siitä, että ylipainekytkimessä on keskellä iso ruuvi jolla voi säätää katkaisurajaa.
Todennäköisesti syypää on juuri ylipainekytkin, niillä on tapana hajoilla ja alkaa vuotamaan. Jos paineanturi olisi risa, niin se näkyy yleensä holtittomana paineennousuna alemmilla kierroksilla. En ole kuitenkaan ikinä törmännyt paineanturiin joka olisi vuotanut.
Ylipainekytkimen voi oikeastaan vaikka poistaa kokonaan, jos se on hajalla niin en pitäisi sen arvoisena ruveta metsästämään uutta tilalle. Ei muutakuin tulppa kytkimelle tulevaan letkuun ja sähköjohdot yhteen. Paineanturista sen erottaa mm. siitä, että ylipainekytkimessä on keskellä iso ruuvi jolla voi säätää katkaisurajaa.
Todennäköisesti syypää on juuri ylipainekytkin, niillä on tapana hajoilla ja alkaa vuotamaan. Jos paineanturi olisi risa, niin se näkyy yleensä holtittomana paineennousuna alemmilla kierroksilla. En ole kuitenkaan ikinä törmännyt paineanturiin joka olisi vuotanut.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ei ehkä huvikseen, mutta järki päässä pitäen ja jos on tietoinen sen poistosta ei mitään vaaraa minusta ole. Jos käy niin että hukkaportin letku irtoaa tai puhkeaa niin kyllä se pitää ahtomittarista (ja persdynolla ) huomata ja tajuta nostaa kaasua..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Suhina loppui kun tulppasin ylipainekytkimelle tulevan letkun. Eli siinä syyllinen. Ajattelin itsekin, että se palanen saattaa olla hiukka turha, koska kyllä sen huomaa jos paineet karkaa. Toisaalta tollanen 100 euroa on halpa henkivakuutus autolle Pitänee vain yhdistää painemittarin letku siihen haaroittimelta tulevaan letkuun ja jatkaa ajelua.
Tulevaisuutta ajatellen olisi kyllä kiva opetella ton polvisuojan irroittaminen ja ketsella missä ne palat sijaitsee. Oman auton tunteminen on mukava asia ja itse tekemällä säästää selvää rahaa. Kiitos kaikille avusta!!!
Tulevaisuutta ajatellen olisi kyllä kiva opetella ton polvisuojan irroittaminen ja ketsella missä ne palat sijaitsee. Oman auton tunteminen on mukava asia ja itse tekemällä säästää selvää rahaa. Kiitos kaikille avusta!!!
Mulla olis matalapaineässässä vähän samanlaista ongelmaa. Kojelaudan sisältä kuuluu ihme suhinaa, tai se on enemmänki meilkei rohinaa. Ja tuntuisi että se tulisi jostain hanskalokeron takaa tai sieltäpäin. Mistähän vois olla kyse? Tyhjäkäynti kylmänä on huonontunut samalla kun tuo ääni on alkanut kuulua eli jotenki ilmeisesti toisiinsa liittyvät setit.
Kannattaa varmaan tarkistaa kaikki alipaineletkut.rille kirjoitti:Mulla olis matalapaineässässä vähän samanlaista ongelmaa. Kojelaudan sisältä kuuluu ihme suhinaa, tai se on enemmänki meilkei rohinaa. Ja tuntuisi että se tulisi jostain hanskalokeron takaa tai sieltäpäin. Mistähän vois olla kyse? Tyhjäkäynti kylmänä on huonontunut samalla kun tuo ääni on alkanut kuulua eli jotenki ilmeisesti toisiinsa liittyvät setit.
Omassakin Ässässä kyllä se yp-kytkin piti suhinaa suuremmilla kierroksilla. Eipä pidä enään
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Toimiiko lämmityslaitteen säädöt normaalisti, noiden alipaineletku tulee tuolta puolen sisään.rille kirjoitti:Mulla olis matalapaineässässä vähän samanlaista ongelmaa. Kojelaudan sisältä kuuluu ihme suhinaa, tai se on enemmänki meilkei rohinaa. Ja tuntuisi että se tulisi jostain hanskalokeron takaa tai sieltäpäin. Mistähän vois olla kyse? Tyhjäkäynti kylmänä on huonontunut samalla kun tuo ääni on alkanut kuulua eli jotenki ilmeisesti toisiinsa liittyvät setit.
Nyppää letku irti siitä oikeassa lokarissa olevasta säiliöstä ja tulppaa koneelle menevä letku ja testiajolle.
Laita lämmityslaite 0-asentoon jos vaikka rohina tulis lämppärin moottorista.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Voiko tuo ylipainekytkimen rikkoutuminen ilmetä siten, että kun pitäisi alkaa ahtamaan, alkaa kuulumaan vaan suhinaa eikä ahdot nouse edes keltaiselle?
Jos tuon letkun tulppaa, niin pitäisikö silloin ahtojen nousta 'normaalisti'? Voiko tulppauksen tehdä ilman, että purkaa keskikonsolia, ja jos vika tuolta löytyypi, niin sitten joko kytkimen ohittaisi tai vaihtaisi?
Jos tuon letkun tulppaa, niin pitäisikö silloin ahtojen nousta 'normaalisti'? Voiko tulppauksen tehdä ilman, että purkaa keskikonsolia, ja jos vika tuolta löytyypi, niin sitten joko kytkimen ohittaisi tai vaihtaisi?
Melko samaa aihettahan tämä on mitä toisessa topiikissa jo kyselit.Tonppa kirjoitti:Voiko tuo ylipainekytkimen rikkoutuminen ilmetä siten, että kun pitäisi alkaa ahtamaan, alkaa kuulumaan vaan suhinaa eikä ahdot nouse edes keltaiselle?
Jos tuon letkun tulppaa, niin pitäisikö silloin ahtojen nousta 'normaalisti'? Voiko tulppauksen tehdä ilman, että purkaa keskikonsolia, ja jos vika tuolta löytyypi, niin sitten joko kytkimen ohittaisi tai vaihtaisi?
Oletko jo irroittanut ja tulpannu koneen puolelta sen letkun mikä tulee kuskin puolen reunasta sisään?
Kun tuon on tulpannu niin auton pitäisi ahtaa normaalisti jos vika on ollu tuolla. Toteamiseen tietty auttaa erillinen ahtomittari minkä voi vetää tuolta konehuoneesta ikkunan välistä hyttiin kun letkun irroitettua orkkismittari ei tietty toimi.
Tuohon riittää halpa teollisuusmittari tai jopa paljon mollattu equus ym. halpikset.
Jos haluat ohittaa ylipainekytkimen ja/tai paineanturin niin se voi onnistua irroittamatta keskikonsolia mutta jos kojetaulun alus ei ole tuttu niin helpommalla pääset kun purat suosiolla keskikonsolin ja polvisuojan pois.
Mulla muuten kerran vuosi orkkisahtomittarikin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992