900 ryyppy????? ruisku malli

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Mikko Tamminen
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Kesä 08, 2006 15:25
Paikkakunta: karjaa

900 ryyppy????? ruisku malli

Viesti Kirjoittaja Mikko Tamminen »

mulla olis seuraava ongelma:äsken pistin satkun käyntiin läks hyvin.mutta ei käy ryypyllä vaan hädin tuskin n 500k/min ja kun polkasee kaasua niin ottaa kierrokset mut kun kierrokset laskee niin sammuu :( lähtee kyl käyntiin uudestan mut tarvii sahata ja pitää kaasu pohjassa! lämpimänä pelaa paremmin eli ei ongelmaa mut mikä anturi kertoo aivolle et nyt kylmä anna lisää bensaa???

niin auto vm 89 ja ruiskukoneella ajettu 408tkm eli vasta alussa :roll:

ps varaosasatku vm87 ruiskulla läksi äsken käyntiin ja kävi ryypyllä hetken,kunnes lämpes hiukan. eli mitä siitä siirrän tohon käyttikseen??
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

8- vai 16-venttiilinen? Kasissa on bimetallijousen ohjaama lisäilmaluisti ja kuustoistasessa elektronisesti ohjattu tyhjäkäyntisäädin.
Mikko Tamminen
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Kesä 08, 2006 15:25
Paikkakunta: karjaa

Viesti Kirjoittaja Mikko Tamminen »

8 venanen on,eli missähän se bimetalli jousi mahtaa sijaita?olisko se tullu tiensäpäähän ja esim poikki?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kaasuläpän perusasennon säätö luultavasti väärin. Säätöohje: läpän rajoitinruuvi aukaistaan. Lähdetään kiertämään ruuvia kiinnipäin, kunnes läppä (tai se ulkopuolinen vipu, johon kaasuvaijeri tulee) lähtee kääntymään. Siitä kohtaa, mistä alkaa kääntyä, jatketaan vielä puoli kierrosta ja lukitaan siihen. Tämän jälkeen vielä tyhjäkäynnin säätö lämpimällä koneella toki siitä M6-pultista, jossa on 10mm avainväli.

Tässä vielä havaintokuva.
linkki

Toinen osa, joka voi olla viisasta kokeilla vaihtaa, on tuo lisäilmaluisti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hieman aihetta sivuten; tarvitseeko lämpöaikakytkintä laittaa ollenkaan toimimaan, tuo k-jetillinen 99:ni hörähtää heti käymään nätisti kun antaa sille "pienet" ryyppysuuttimesta? eli jos vain pistää ryyppynapin kojelautaan niin voisi itse säädellä ryypyn pituutta lämpötilan mukaan?
Toimisikos tuo ryyppysuutin myös ajon aikana lisäbensan tuottajana? :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

ng900aero kirjoitti:Hieman aihetta sivuten; tarvitseeko lämpöaikakytkintä laittaa ollenkaan toimimaan, tuo k-jetillinen 99:ni hörähtää heti käymään nätisti kun antaa sille "pienet" ryyppysuuttimesta? eli jos vain pistää ryyppynapin kojelautaan niin voisi itse säädellä ryypyn pituutta lämpötilan mukaan?
Toimisikos tuo ryyppysuutin myös ajon aikana lisäbensan tuottajana? :)
Eka juu, kakkosessa en ainakaan muuten vakiossa huomannu apuja.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Mikko Tamminen
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Kesä 08, 2006 15:25
Paikkakunta: karjaa

Viesti Kirjoittaja Mikko Tamminen »

jeps,säädöistä vastaa entinen omistaja ja tuskin sekään vaan sen maksama korjaaja.eli ite en oo tohon viel koskenu kun näil lämpimillä keleillä on pelannu ok.tosin ei jokapäiväsessä ajossa nyt viimekuun aikana!mut kuitenkin.täytyypi tuota säätöäkin silmäillä miten on ruuvattu,mut eikös sen väärin säätäminen vaikuta lämpimäänkin koneeseen?? niin ja tuosta linkistä katottuna tuo lisäilmaluisti on vaihdettu --->ei vaikutusta.sen vaihdoin kun broidin saabi piti startata "välilämpöisenä"letku irti tuosta luistista aikanaan.
Viimeksi muokannut Mikko Tamminen, Ti Syys 19, 2006 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tetammi kirjoitti: Eka juu, kakkosessa en ainakaan muuten vakiossa huomannu apuja.
Ok, lisäilmaventtiilikin on vielä hankkimatta, eikös senkin voisi korvata jollain vaijerikäyttöisellä venttiilillä? :D Tupla-käsiryypyllinen k-jet olisi aika makea 8)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Mikko Tamminen
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Kesä 08, 2006 15:25
Paikkakunta: karjaa

Viesti Kirjoittaja Mikko Tamminen »

Mertmi kirjoitti:Kaasuläpän perusasennon säätö luultavasti väärin. Säätöohje: läpän rajoitinruuvi aukaistaan. Lähdetään kiertämään ruuvia kiinnipäin, kunnes läppä (tai se ulkopuolinen vipu, johon kaasuvaijeri tulee) lähtee kääntymään. Siitä kohtaa, mistä alkaa kääntyä, jatketaan vielä puoli kierrosta ja lukitaan siihen. Tämän jälkeen vielä tyhjäkäynnin säätö lämpimällä koneella toki siitä M6-pultista, jossa on 10mm avainväli.

Tässä vielä havaintokuva.
linkki

Toinen osa, joka voi olla viisasta kokeilla vaihtaa, on tuo lisäilmaluisti.
no niin nämä tehty,näiden ohjeiden mukaan.tyhjäkäynti ei kylmänä ainakaan äskeisen kokeilun mukaan noussut,lämpimänä säädin siihen jengamittarin juuri nron 1alle eli noin 800k/min.hieman tosin autto,kerran vaan sammu kun polkasee kylmänä kaasua eilen sammu lähes joka kerta.niin ja kaasu pohjassa sen jälkeen startattava.

kaipa tuoskin vehkeessä jokin lukee koneen lämmöt,eli mikä anturi tai jokin muu(joka ruiskuun vaikuttaa)enkä nyt tarkoita sitä joka lämpömittariin vaikuttaa koska mittari on järjissään!

tuskin tuo bensapumppu voi tuollasta tehdä,vai voiko????????
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

8v ruiskussa "ryyppy" toimii vain niin kauan kuin avainta käännetään käynnistys asentoon ja silloinkin vain 9 sekunnin ajan. Muutoin kylmänä koneen bensansaantia lisää ainoastaan ohjauspainesäädin, joka myöskin näkyy Mertmi:n linkissä, termarikotelon alla. Tyypillinen ominaisuus k-jet:ssä on ettei siedä kaasua heti käynnistyksen jälkeen. Ohjauspaineen säätöä en suosittele ilman painemittaria, vaan helpointa olisi vaihtaa toinen ja koittaa sen kanssa. Kannattaisi myös tarkistaa määränsäätimen lautasen asento kartiossa. Liian syvällä, esim. yskäisyn takia mennyt, oleva lautanen vaikeuttaa käynnistystä. Näitä 8v ruiskujen käynti-, yms. ongelmia on puitu vaikka kuinka ja paljon. Haulla varmaan löytyis paljon keskusteluja aiheesta.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo on ihan normaalia, että jos kone sammuu heti startin jälkeen syystä tai toisesta, joutuu starttaamaan kaasu pohjassa. Samoin tuo, mistä kerrottiin, että välilämpöisenä joutuu starttaamaan pitkään, se taasen on ominaisuus ja myöskin pahetessaan sen lämpöaikakytkimen vika.

Yksi juttu, mikä k-jetissä auttaa asiaa, jos se kaasuläpän vaimennin toimii. Eli siinä on sellainen pieni pyöree "kello", jonka tankoa vasten kaasuläppän vipu painaa, kun kaasu höllätään. Tutustuin siihen osaan ihan muutama päivä sitten ja totesin, että vaikka ne näyttävät rikkinäisiltä, kun se tappi heiluu valtoimenaan, niin sopivasti säädettynä (kokeilin) se vaimentaa kaasuläpän liikkeen oikein. Esim. 3000rpm:ltä ottaa jalan pois kaasulta, kone voi sammua ilman sitä osaa, mutta kun säätö on ok, niin kierrokset putoaa ensin 1500rpm:ään ja laskee siitä nätisti 850rpm:ään. Miun turbo99:ssä on tuon osan puuttumisen takia tyhjäkäynti säädetty 1000rpm:ään, kun muuten se sammuu esim. risteyksiin tultaessa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

JugiBoy kirjoitti:8v ruiskussa "ryyppy" toimii vain niin kauan kuin avainta käännetään käynnistys asentoon ja silloinkin vain 9 sekunnin ajan. Muutoin kylmänä koneen bensansaantia lisää ainoastaan ohjauspainesäädin, joka myöskin näkyy Mertmi:n linkissä, termarikotelon alla.
Tuo ruiskutusaika vaihtelee hieman lämpötilan mukaan. Haynesista ym. korjaamokäsikirjoita löytyy yleensä taulukot testaamista varten. Pakkasella tuo kylmäkäynnistyssuutin saattaa toimia jopa 30 s. Yli 30 asteisessa moottorissa ei lainkaan.

Toistuvat käynnistysyritykset lyhentävät kylmäkäynnistyssuuttimen suihkutusaikaa, kun lämpö-aikakytkimen bi-metalli lämpenee.

Joka tapauksessa suutin saa toimia ainoastaan, kun avain on starttiasennossa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Ehkä hiustenhalkomista...mutta. Saabin korjaamokäsikirja sanoo: Moottorin ollessa kylmä ja moottorin lämpötilan alittaessa n+45C pitää virran kulkea lämpöaikakytkimen kautta lyhyemmän tai pidemmän aikaa (riippuen lämpötilasta) käynnistysmoottorin pyöriessä. Lisäpolttoaineventtiili on asennettu läppäkoteloon ja yhdistetty järjestelmäpaineeseen. Sähkömagneetin ohjaamaan venttiiliin vaikuttaa lämpöaika-anturi, jota ohjaa moottorin lämpötila. Käynnistysventtiili kytkeytyy päälle käynnistysmoottorin pyöriessä tai kun paineimpulssikytkin on aktivoituna. Lämpötilan ollessa -20 tai matalampi venttiili voi ruiskuttaa polttoainetta enintään 9,5 sekuntia. Lämpötilan ollessa korkeampi kuin -20 ruskutusaika lyhenee vähitellen ja lakkaa kokonaan lämpötilassa n 45C.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

JugiBoy kirjoitti:Ehkä hiustenhalkomista...mutta. Saabin korjaamokäsikirja sanoo: Moottorin ollessa kylmä ja moottorin lämpötilan alittaessa n+45C pitää virran kulkea lämpöaikakytkimen kautta lyhyemmän tai pidemmän aikaa (riippuen lämpötilasta) käynnistysmoottorin pyöriessä. Lisäpolttoaineventtiili on asennettu läppäkoteloon ja yhdistetty järjestelmäpaineeseen. Sähkömagneetin ohjaamaan venttiiliin vaikuttaa lämpöaika-anturi, jota ohjaa moottorin lämpötila. Käynnistysventtiili kytkeytyy päälle käynnistysmoottorin pyöriessä tai kun paineimpulssikytkin on aktivoituna. Lämpötilan ollessa -20 tai matalampi venttiili voi ruiskuttaa polttoainetta enintään 9,5 sekuntia. Lämpötilan ollessa korkeampi kuin -20 ruskutusaika lyhenee vähitellen ja lakkaa kokonaan lämpötilassa n 45C.
Hups. Väärä Haynes. Muistelin väärää kuvaa. Audissa tarjotaan bensaa maksimissaan -20 asteessa enintään 15 sekuntia ja lisäbensaa ei anneta enää 45 asteessa (tosin Fahrenheit asteikolla)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Vastaa Viestiin