Turbon ja alavesiletkun välinen metalliputki 900S

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Turbon ja alavesiletkun välinen metalliputki 900S

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Rupesi illalla Turbon ja alavesiletkun välinen metalliputki vuotamaan.
Oli tosiaan hapero, kun nykäsin sormella siihen, alkoi ohut suihku vuotaa nestettä siitä maahan. Onneksi ei hajonnut ajaessa, vaan ihan parkissa.
Irroitettuani putken, huomasin jonkun ranettaneen sitä kitillä ja hitsimällillä.
Idiootin tekosia tuollaiset, olis voinut kone hajota moisen patentin takia :twisted: .

Mitähän maksaa tuo putki ja saako muualta kuin Saabin tiskiltä?
Onko tilaustavaraa?
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos alkuperäisyys ei ole tavoite, niin sahaisin tylysti mädän osan pois ja korvaisin sopivalla kumiletkulla ja muutamalla klemmarilla. Toinen vaihtoehto on kikkailla se pois ja väännättää samanlainen putki hydrauliikkaliikkeessä. Näin tehtiin vanhempieni 900S -92:een.

Helpommalla kuitenkin pääsisi, jos tekee tuon ensimmäisen ehdotuksen mukaan. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Mertmi kirjoitti:Jos alkuperäisyys ei ole tavoite, niin sahaisin tylysti mädän osan pois ja korvaisin sopivalla kumiletkulla ja muutamalla klemmarilla. Toinen vaihtoehto on kikkailla se pois ja väännättää samanlainen putki hydrauliikkaliikkeessä. Näin tehtiin vanhempieni 900S -92:een.

Helpommalla kuitenkin pääsisi, jos tekee tuon ensimmäisen ehdotuksen mukaan. :roll:
Ensimmäistä vaihtoehtoa mietin, mutta ei ollut tallissa sopivaa letkua ja auto jäi sinne odottamaan korjaamista.
Putki on jo irti ja mulla mukana, täytyy kysellä millä hinnalla putken sais teetettyä :roll: ? Jos kovin suolainen, saatan korvata letkulla pehmeän osan sillä letkulla.

Ei varmaan valmista putkeakaan löydy muualta kuin omasta liikkeestä :cry: . Ja arvatenkin tilaustavaraa...
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Kuinka ollakkaan ei löydy Delta-auton hyllystä putkea, vaan on tilaustavaraa.
Kuulemma 3-4pv tilausaika sille ja hinta 57euroa.
Joten en sitten sieltä sitä tilannut :oops: .
Täytyy vielä katsella löytyykö läheltä joku joka sen putken tekee, vai joutuuko laittamaan letkua väliin :roll: .
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Taisi olla kullasta sorvattu se putki? :wink:
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

900T16 kirjoitti:Taisi olla kullasta sorvattu se putki? :wink:
Merkkiliikkeellä on hinnat kohdallaan, vaikka ei tuo hinta vielä räikeimmästä päästä edes ole.

Hydrauliikka liikkeessä teetin putken, maksoi 18euroa kiinnikkeineen.
Jos tuolla hinnalla saa, niin miksihän on joku tehnyt kittiranetuksen :roll:

Kohta laittelen tuon putken paikalleen. Menomatka meni tyylikkäästi paikallisbussilla, mutta tullessa pääsin kaverin kyydissä tallille. Kerrankin tuuria, että sattui kaveri ajamaan samalla suunnalla.
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Oliko tuossa nesteen vaihdossa mitään konsteja, pitikö jotenkin ilmata?
Ekakerta kun satkuun nesteitä laitan sisään :wink: .
Ja Kiitos Mertmille vinkistä!
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Lämmöt täysille,auto käymään ja termarin kannesta ruuvi auki ja sitten lisäät vettä ja ilmaat kunnes ei tule muuta kuin vettä ruuvista.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Suppari kirjoitti:Lämmöt täysille,auto käymään ja termarin kannesta ruuvi auki ja sitten lisäät vettä ja ilmaat kunnes ei tule muuta kuin vettä ruuvista.
Kiitokset Suppari!
Kuulostaa ihan helpolta, ei kun kokeilemaan :) .
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sukellusvene kirjoitti:Oliko tuossa nesteen vaihdossa mitään konsteja, pitikö jotenkin ilmata?
Ekakerta kun satkuun nesteitä laitan sisään :wink: .
Ja Kiitos Mertmille vinkistä!
Jep jep. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Nyt sitten on putki paikallaan , ja näyttää liitoset pitävän nesteet sisällä.
Ilmatkin taisi lähteä kaikki.

Sanoisin vaan kaikille turbo satkun omistajille, että kannattaa tarkastaa tuo kyseinen nesteputki, ettei tule moottorin tuhoa :wink: .

Onkohan kukaan joutunut uusimaan turbon muita nesteputkia?
Ruosteessahan nuo näyttävät olevan muutkin, mutta ei vielä niin pahasti.
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Vastaa Viestiin