Tässä ois yksi uusi jäsen eli ostin tänään mustan Saab 900 S:n vm-91 ja mittarissa on 322000. Hinta ei ollut mielestäni paha, sillä maksoin välirahaa 1700 EUR ja vaihdossa meni Nissan sunny 1.5 vm-85. Saabi on täysin ehjä peltinen ja tekniikkakin tuntuu toimivan moitteettomasti. Toivottavasti toimii jatkossakin, sillä nyt ei ois heti rahaa laittaa isompiin remppoihin. Ensimmäisen pikkurempan sai jo tehdä sormet kohmeessa auringon laskiessa, kun huomasin ettei takaluukku menekkään lukkoon. Ei muuta kuin suojat repimään irti ja tutkimaan, onneksi vain lukitusvarrenvipu oli irronnut ja täten tuli sekin taas toimivaksi ja ei pääse rosmot ihan nii helpolla. Täytyy ottaa pirssistä kuvia kuhan kerkiää ja pistää vaikka kotisivuille näytiksi sit.
Tervetuloa vaan ja nyt vuoden kokemuksella ässästä voin todeta, että hemmetin hyvän auton ostit!! Tosin Lucasin ruiskun kanssa on vähän yhdellä jos toisellakin,minullakin, ollut ongelmia, mutta ei mitään vakavaa.
Mitäpä nyt S:ään voisi tulla. Isäukko osti toistavuotta sitten 900S -92:n. Ostohetkellä oli mittarissa vajaa 300tkm. Merkkiliikkeessä huollatettu auto ja hyvin pidetty (kaikki normaalit kulutusosat oli Saabin logoilla öljynsuodattimesta lähtien). Entinen Metalliliiton auto. Vaikuttais, että ajettu paljon maantietä. Pahimmat "viat" mitä on tuosta laitettu, niin vetarin tunnelien pohjat piti hitsata ja kytkimen pääsylinteriin laitoin tossa paripäivää sitten uudet tiivisteet, kun kytkin irroitti vasta ihan pohjassa. (Tommonen kytkin pilaa äkkiä synkrot laatikosta.)
Riippuu täysin tuurista, millaisia juttuja näiden saabien kanssa tulee. Omaa 900i -88 olen laitellut sieltä täältä. (voi etsiä mun kirjoittamia juttuja täältä foorumista) Siitä huolimatta, että olen laittanut monta asiaa kuntoon ja rahaa on palanut, olen pitänyt tuota hyvänä ostoksena. Näihin on onneksi helppo saada osia, eikä ne hirveitä maksa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Itse asiassa tuo on toinen Saabbini, sillä omistin vuosina 97-98 Saab 900i sedan vm-85, joka oli ensimmäinen autoni. Se oli sellainen kokovalkoinen(lumikkimalli), harmi ettei siitä ole yhtään kuvaa missään. Oli ihan mukava peli sekin, kunnes lipes ojaan. Tais siltä ajalta jäädä pieni kipinä noihin vehkeisiin ja nyt pienen japsikauden jälkeen tuli paluu vähän "raavaampaan autoon".
Nyt alkoikin sit viat ilmetä, sillä tarkastin eilen vedet ja lisäsin max-rajaan asti, kun oli vähän yli minimin. Ja tänään töistä tullessa alkoi pukkaamaan vesihöyryä runsaasti syyläristä ja huomennna pitäs päästä keski-suomeenkin. Kävin kokeilemassa motarilla ja muutenkin annoin palaa vähän ronskimmin, tietysti koko ajan lämpöjä tarkkaillen. Lämmöt ei kuitenkaan noussut missään välissä yli puolenvälin ja vesihöyryn tulokin lakkasi kuin seinään, kun vesimäärä oli taas laskenut vähän yli min-rajan. Täytyy vielä huomenna tarkkailla tilannetta ja katsoa, et uskaltaako lähteä pitempään reissuun?
Sit vielä toinen juttu eli ykkönen ja kakkonen takkuaa välillä aikalailla, varsinkin ykköstä joutuu joskus kokeileen muutamaan kertaan, kun laittaa vapaalta. Oisko vika kytkimessä eli ei irrota vai mahtaako laatikko vedellä viimeisiä, toivottavasti ei.
Iisisti vaan... Tuosta jäähdytysnesteestä tuli mieleen. Jostain kumman syystä kaikki kuusi ysisatkuani ovat olleet samanlaisia, eli jos lisäät paisuntasäiliöön nestettä niin, että pinta on max-merkissä, auto hävittää nesteen alta aikayksikön siten, että pinta asettuu siihen min-merkin tienoille säiliön sauman kohdalle. Ja siinä pysyy, kuin nakutettu. Älkää kysykö miksi, mutta näin on. Varmaan jokin sisäänrakennettu ominaisuus Eli ei kannata lisäillä, pääasia, että pinta pysyy säiliössä.
Ensiapuna kannattaa varmaan vaihtaa lootaan öljyt, jos vaikka sattuvat olemaan alkuperäiset. Ykkönenhän nyt ei Saabissa halua mennä päälle jos vauhtia on vähänkin, mutta kyllähän ne ongelmat yleensä rajoittuvat viitosen metelöintiin vedätettäessä. Toivottavasti ei ole vakavaa.
Tuosta jäähdytysnesteestä tuli mieleen. Jostain kumman syystä kaikki kuusi ysisatkuani ovat olleet samanlaisia, eli jos lisäät paisuntasäiliöön nestettä niin, että pinta on max-merkissä, auto hävittää nesteen alta aikayksikön siten, että pinta asettuu siihen min-merkin tienoille säiliön sauman kohdalle. Ja siinä pysyy, kuin nakutettu.
Samat tiedot. Kylmänä nestepinta seisoo minimimerkin luona. Se "ylimääräinen" neste tulee ainaskin mun 900i:ssä siitä säiliön korkin välistä pihalle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saabisti-76 kirjoitti:
Sit vielä toinen juttu eli ykkönen ja kakkonen takkuaa välillä aikalailla, varsinkin ykköstä joutuu joskus kokeileen muutamaan kertaan, kun laittaa vapaalta. Oisko vika kytkimessä eli ei irrota vai mahtaako laatikko vedellä viimeisiä, toivottavasti ei.
Jos kytkinpoljin täytyy polkea täysin pohjaan, ennen kuin irroittaa, kannattaisi laittaa uudet pääsylinterin (polkimen siis) tiivistekumit ja palautinjousi. Foorumissa on kytkinkeskusteluja ollut viimeaikoina, eli sieltä katselemaan. "Hanttiin laittavalla" laatikolla ajaa vielä pitkät matkat, jos vaan vaihteet pysyy päällä. Todelliset ongelmat ovat käsillä, jos vaihteet potkivat pois päältä moottorijarrutuksella tai laatikko ujeltaa 5-vaihteella. (Pienillä vaihteillahan nämä ujeltaa meljo hurjasti, mutta se on enemmänkin ominaisuus.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mertmi kirjoitti:Samat tiedot. Kylmänä nestepinta seisoo minimimerkin luona. Se "ylimääräinen" neste tulee ainaskin mun 900i:ssä siitä säiliön korkin välistä pihalle.
Mun 900i:stä tuli maximiin lisäyksen jälkeen ylimääräiset nesteet
lämmityslaitteeen hanan kautta ulos, tuo hana menee
vaihtoon lähipäivinä.
Laittelin kotisivuilleni muutaman kuvan Saabistani. Kommenttia saa vapaasti esittää. Lisää kuvia tulee varmaan taas joskus.
Pääsiäisen pyhyinä tuli ajeltua n. 800 kilsaa ja ihan oli ilo ajella, varsinkin matka-ajo ja ohitukset tuntui tosi hyvältä.
Alkaa jo pikkuhiljaa oppia ton ykkösen ja kakkosen vaihtamisen jouheesti, vaikka täytyy se tässä korjata piakkoin. Semmoisen havainnon olen tehnyt, et kylmänä vaihteet toimii paljon paremmin.[/url]