Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

moonlight-tuning kirjoitti:Onko nuihin jotain ahdolla säätyviä virranjakajoita vai onko ne kaikki samanlaisia ? Laitoin tollasen missä HALL anturi kun sitä saa säädetyksi, signaalin ottaa edelleen kampiakselilta.
Kuinka saa toimimaan sillä tavalla että signaalin ottaa kampuralta ja virranjakajan hall anturin mukaan eli ahtopaineen säätyy ennakko? Itselläni olisi tonnariin samanlainen projekti.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ei mitenkään helpolla. se ei tuossa säädy.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Mikäs olisi konsti jolla ezk:n (vapari) saa tajuamaan virranjakajan hall anturia et sais ennakot alipaineella? Ei tarviis sitten vaihtaa ton entisen vaparin pääteastettakaan pois!
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

kopote12 kirjoitti:Mikäs olisi konsti jolla ezk:n (vapari) saa tajuamaan virranjakajan hall anturia et sais ennakot alipaineella? Ei tarviis sitten vaihtaa ton entisen vaparin pääteastettakaan pois!
Mitä etua tuosta sitten on? Mieki laitoi tohon 99:iin orggis kärjellisen sytkän tilalla kärjettömän siten, että otin vaan kärjettömällä varustetun auton konehuoneesta osan johtosarjaa ja pääteasteen, sekä kärjettömälle tarkoitetun puolan. Kärjetön virranjakaja olikin tuossa turbo-koneessa mukana. Yhtälailla voit nakata "hatelikkoon" sen orggis EZK-sytkän ja tehdä siihen täysin t16 mallia vastaavan sytytyksen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

f-19 kirjoitti:
moonlight-tuning kirjoitti:Onko nuihin jotain ahdolla säätyviä virranjakajoita vai onko ne kaikki samanlaisia ? Laitoin tollasen missä HALL anturi kun sitä saa säädetyksi, signaalin ottaa edelleen kampiakselilta.
Tuo sytkäkokonaisuus on mielenkiintoinen, eli itse anturi on kampiakselissa ja virranjakana näytti olevan T16-mallin eli painekellolla varustettu? Vapareissa kun tuo sytkä on ollut pelkästään EZK-boxin ohjaama kierrosluvun ja nakutuksen avulla. Sitä systeemiä ei ole pystynyt edes säätämään jakajaa pyörittämällä.

Olet ilmeisesti testannut että virranjakajan pyörittäminen tosiaan vaikuttaa ennakoihin? Virranjakajassa olevaa HALL-anturia ei ole ilmeisesti kytketty mitenkään? En kyllä ihan jaksa uskoa tuon sytkän säätämisen toimivuuteen. HALL-anturin pitää olla samassa paketissa jakajan kanssa jos haluat jakajan pyörittelyn vaikuttavan ennakoihin.
Kampuralla olevan HALL-anturin antama pulssi pysyy kokoajan samassa paikassa suhteessa kampuran kulmaan eli tulee samaan aikaan puolalle. Ennakon säätäminen mekaanisesti perustuu hall-anturin pyörittämiseen suhteessa nokka-akseliin, eikä itse jakajan pyörittämiseen (?) Eli jos jotain pitäisi pyörittää niin HALL-anturia kampurassa :). Ainoastaan jakajaa tarpeeksi pyörittämällä saat sytkän niin pieleen että pyörijä ei osuu enää lähellekään oikeaan aikaa kannen kontaktiin (kokeiltu on :) ).
Eli ei todella toimi tollatavalla, kuten Atte tossa oikaisee.. Eli jos pidät alkuperäisen moottorinohjauksen niin mitään mahdollisuutta saada säätöä sytkään ei ole, eli mulla on tehty sillätavoin että siinä on Opelin pääteasteesta ja Saban antureista kasattu kärjetön Hall-anturilla ohjattava sytkä. Mutta, toi ruiskun ohjaus vetää vikatilaan kun se ei pysty säätämään sysytystä ja ongelmia tulee.. Paukkuna sitä voi kyllä käyttää.. Se katkaisija kun mulla on siinä seosmittarin vieressä vaihtaa sytkän ruiskulta, tohon ulkoiseen järjestelmään, eli vaan vaihtava rele puolan miinuksen väliin ja toiseen napaan ulkoisen boksin ohjaama ja toiseen ruiskun ohjaama johto, vaihtaa lennosta sytkää kun katkaisijasta kääntää.
Mertmi kirjoitti:
Mitä etua tuosta sitten on? Mieki laitoi tohon 99:iin orggis kärjellisen sytkän tilalla kärjettömän siten, että otin vaan kärjettömällä varustetun auton konehuoneesta osan johtosarjaa ja pääteasteen, sekä kärjettömälle tarkoitetun puolan. Kärjetön virranjakaja olikin tuossa turbo-koneessa mukana. Yhtälailla voit nakata "hatelikkoon" sen orggis EZK-sytkän ja tehdä siihen täysin t16 mallia vastaavan sytytyksen.
Vaparissa säätyy kaikki ruiskuboksin alaisuudessa, ainakin og ja jos siltä ruiskun boksilta poistaa mahdollisuuden ohjata sytkää niin ongelmia tulee, patkii ja nykii, kaasupohjassa toimii mutta siihen se jää, eli siihen on silloin pakko vaihtaa myös ruiskunohjaus sellaiseksi jossa alunperin ulkoinen sytytyksen ohjaus.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Tossa on kuva siitä säädettävästä jakajasta, tohon vaan pienillä abikoilla johdot kiinni..

Kuva

Huono kuva mutta sytkät tonne piiloon ja samalla tein vaihtosysteemin jolla sytkän saa irti ruiskun alaisuudesta ja toimimaan manuaalisella säädöllä, Saban Hall-anturi ja Opelin vahvistin ja saabin oma puola jota myös ruiskun sytkä käyttää.

Kuva

Sitte sytkälle katkaisija kojetauluun.. Josta siis saa vaihtaa kahden eri järjestelmän välillä
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

En ole paljon ehtiny tänne kirjotella on ollu kauhee kiirus. Saabista on kuvia varmaan toista sataa ja ulkoasukin hiukan muuttunut. Auto on esillä x-treme car showssa, uskokaa tai alkää. Näyttelystä lisää infoa http://www.x-treme.fi sivuilta..

Todistin tossa että Saballa pääsee oikeasti kovaakin, myös yleisellä tiellä minkävuoksi ei ole meeteissäkään vierailtu.

Oltiin lauantina midnight cruising car showssa ( http://www.midnightcruisers.fi ) Saban kanssa ja palaute oli lähinnä hyvää vaikka tuning autojen joukossa ollutta "vakio" satkua vähän kummasteltiinkin, kirjotin tärkeimmät speksit tussilla konepeltiin.. Jos niitä kuvia jollain on niin saa laittaa tänne.. Mullakin on mutta kun en saa niitä nettiin..

Jos on jotain hyviä somistusideoita niin saa kertoa, autossa on nykyisin Ensiapulaukka hattuhyllyllä takalasin verhot ja kattotelineet joissa on pari spoileria kun kerran nykyään takasiivet on muotia.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Tollaselta Saba näyttää nykyisin, pikkusen huono kuva mutta kuitenkin, uusi imuputkisto tehty jolla estetään ilman vääräänsuuntaan virtaus massamittarilla ja kattotelineet ym paikalla :lol:

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut moonlight-tuning, La Syys 30, 2006 18:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Mites tuollainen huohotin suodatin, antaako öljynhajua sisälle?
Mitä maksaa tuollainen?
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Näyttäis olevan BMC Filtteri ellen väärin näe? Ettei olis Virtasen Moottorista ostettu ? :lol:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
smpp
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 20:09

Viesti Kirjoittaja smpp »

en noista kolmesta kehtais ajaa kuin saabilla.
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Sukellusvene kirjoitti:Mites tuollainen huohotin suodatin, antaako öljynhajua sisälle?
Mitä maksaa tuollainen?
Tossa kyseisessä asennuksessa on kiinni dumpissa :P Mutta ei anna hajua, mutta radalle ai ole asiaa jos huohottaa ulkoilmaan ja katsastuksessakin pitäisi huomauttaa siitä
Turbo16 kirjoitti:Näyttäis olevan BMC Filtteri ellen väärin näe? Ettei olis Virtasen Moottorista ostettu ? :lol:
En muista mikä suodatin, jääny jostain projektista, ei ole Virtasen moottorista.. Oli sen vanhan asennuksen kanssa kovissa nopeuksissa ongelmia kun ilma virtasi suodattimen läpi (suodatin oli sivuttain lampun takana ks kuvia tuolta edellisiltä sivuilta) ja ilma meni ilmanmääränmittarissa väärään suuntaan, aiheutti pientä tykytystä kun ei käynyt tyhjää ja saattoi moottorijarrussa lyödä syötön täysille..
smpp kirjoitti:en noista kolmesta kehtais ajaa kuin saabilla.
Eipä sun tarvi ajaa silläkään :twisted: Ei vaan, mulla on tekemistä kaikkien noiden autojen kanssa, Saba on ainoa mikä noista ei ole saanu mitään pystiä vielä.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
90 saab suomesta
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 23:24
Paikkakunta: kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 90 saab suomesta »

Ei Voi muuta sanoo ku et oot tosi kovan projektin pienellä budjetilla tehny. kuhan täst intist pääsee ni pitää alotella omaa 90 projektia...
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Ai v**tu nyt mä osaan laittaa kuvia :P 8)
Eli nää kuvat on nyt sieltä midnight-cruisers näyttelystä, voima viehättää.

Kuva

Kuva
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Vastaa Viestiin