Vielä kerran satkun lämpömittarista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Vielä kerran satkun lämpömittarista

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

Ei nouse viisari ei... :D ...nimittäin puoleenväliin normaaliajossa. Jää sinne alaviistoon. Flekti kyllä käynnistyy esim parkkihallissa ajettaessa, mutta silloin lämpömittari keskellä.

Eli flektin anturi lienee ok ja se toinen anturi on vaihdettu. Lämpöäkin tuntuu piisaavan, kun sitä säätää, eli ei liene termostaatti?

Voikohan mittaria "kalibroida"?
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Itselläni oli sama tilanne. Vaihdoin lämpötila-anturin, ei auttanut.
Termostaatin, ei auttanut. Sitten kun vaihdon mittarin, niin jo auttoi.

(Laadukkaita nuo mittaristot. Tällä hetkellä mulla on kolmesta rikkinäisestä
mittaristosta koottu yksi toimiva. :lol:)

Voihan sitä kai kalibroidakin. Tai ainakin luulisin voivan samoin kuin
nopeusmittariakin.
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

lämpömittari

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

Kiitokset tiedosta, en taida sitten termostaattia vaihtaa. Täytynee miettiä mittarin / mittariston vaihtoa. Samalla korjaisi trippimittarin.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kai olet syylärin alapuolella olevan palkin maadoituspisteen tarkistanut ja putsannut?
Minulla aiheutti mm. lämpömittarin toimimattomuutta oikosulku johtosarjassa. Ajoittain mittari ampui tosin tappiin, ajoittain ei noussut kuin hätäseen asteikon alkuun. Kun tuon oikarin löysin ja korjasin, oli anturi (termarikopassa) kerennyt ottanut itseensä, eikä mittari toiminut. Vaihdoin anturan seisonnassa olevasta satkusta kokeeksi ja jo rupes toimimaan.

Toki saattaa mittari itsekin olla rikki.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

termaria itse epäilisin, flekti kun ei paljon yli puol välin tarvi lämpöjä että hyrähtää. tietysti flektin termareitakin eri asteisia on, tarkista sen asteet...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mittariston fleksin läpi ruuvatut ruuvit / mutterit kannattaa myös kiristää.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

termostaatti?

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

Sanokaapa mistä kannattaisi hankkia uusi termostaatti 900:een ja minkä mallinen? Jos hyvää ja halpaa hakee vai pitääkö ostaa kaksi? :D
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
Veksi
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 20:15
Paikkakunta: Tammela

Re: termostaatti?

Viesti Kirjoittaja Veksi »

900Caasutin kirjoitti:Sanokaapa mistä kannattaisi hankkia uusi termostaatti 900:een ja minkä mallinen? Jos hyvää ja halpaa hakee vai pitääkö ostaa kaksi? :D
No kannattaa hankkia tietysti orgis saabilta.
Saab 900 2.1 16V classic -93
Mitsubishi L200
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Omina kokemuksina on ettei noihin mittareihin aina kannata luottaa (yllätys, yllätys). Omassa hyppää lämpömittari tappiin heti kun saavuttaa normilämpötilan. Ajatuksena on vetästä hyppylanka "piirivlevyn" ohi suoraan lmittarilta iittimelle, kun tuntuu vika olevan juuri noissa "piirilevyn" kontaktipinnoissa. Sitä kalvoa kaiutinrei'ästä painaessa mittarin näyttämä muuttuu.

Samaten bensamittari menee reilusti alle nollan ennenkun valo syttyy (luotan valoon). Veikaan että samalla hyppylankapatentilla korjaantuu. Ei vaan jaksa taas purkaa sitä kojelautaa (on tullu purettua niiiiin monta kertaa tän vuoden aikana :().

Oon hinkannu kaikki kontaktipinnat hiekkapaperilla - toimii viikon ja taas temppuilee. :cry:
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo nuo mittaristot on enemmän tai vähemmän epäluotettavia, hyvinkin yleinen vika tuo että lämpöviisari jää roikkumaan. Muutaman kerran turhaan termarin ja lämpöanturin eri autoihin vaihtaneena..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Omassa satkussa taas värkkää sekä mittari että termari. Mittari pomppii ihan miten sattuu ääriasennosta toiseen ja joskus kun sattuu näyttämään järkeviä niin jaksaa nousta jopa neljäsosan asteikolle. Typerintä tuossa on että mittariston pleksiä napauttamalla monesti asettuu näyttämään todellista lämpöä. Joku pätkii tuossa mittariston lähettyvillä.

Termari puolestaan on vaihettu vuosi sitten mutta niimpä kiertää kokoajan keulan kautta ja kabiinin lämpeneminen kestää... Ja on ihan merkkiliikkeen tiskiltä haettu kampe (jonne sen vois paiskata takasinki prkl).
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

verkkainen lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

En muuten olisi termaria vaihtamassa, mutta nyt kylmien kelien tultua kabiinin lämpeneminen on Saabiksi ihmeen hidasta, joten siksi epäilen sittenkin termaria.

Mittari ei tosiaan nouse kuin hieman sieltä pohjalukemista.
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

Mittariston takaa niiden kontaktipintojen puhdistaminen on yleensä mulla auttanu asiaan.. niin lämpö- kuin bensamittarin kohdalla..
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Saabeissa ainakin vm 84-87 ja menee varmasti ainakin pitkälle alle
vm 84 on mittariston regulaattorissa helposti sellanen vika joka juuri
heiluttaa bensa ja lämpötilamittaria.Ja se regulaattori ei ole mittaristossa kiinni vaan se on kiinni ilmastointikanavassa kuskinpuolella (en muista ihan tarkkaan missä mutta kun koko kojelaudan purkaa niin löytyy)muistaakseni siihen menee neljä johtoa.

Siitten kun löytää sellasen paikan mihin johdot näyttäs menevän ilman mitään syytä niin se on siinä ;-) Eli sieltä löytyy käikäle missä on vastuslankoja ja bi-metalli kärjet.Kärjet voi yrittää putsailla hiekkapaperilla tuskin auttaa pitkään mutta ompahan tekemistä.

Säätimen saa kanssa paskaksi kun otetaan isommille stereoille sähköjä jostain sieltä sun täältä kojelaudasta(sotketaan mikä on heräte johto ja mikä virta jne kuhan vaan humppa soi niin hyvä on)
:wink:
900i -90
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

termari

Viesti Kirjoittaja mestari »

itsellä nosti lämpöjä viikko sitten suoralla tiellä ajaessa. vuoden vanha procarista ostettu termari heitettiin kuuseen ja pantiin uusi edelleen procarilta ostettu alkup tilalle ja nyt pysyy normaalissa lämmöt.
onkonoi alkuperäiset niin huonoja ettei enää kestä kahtakymmentävuotta?
Vastaa Viestiin