ajovalojen johdotus...
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24634
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
ajovalojen johdotus...
juttua on varmaan ollut aikaisemminkin=mutta silti. haluais kokeilla järeempää piuhaa ja relehässäköitä omille valoille. ostanko valmiin sarjan joita kaupitellaan vai teenkö itse?
2xvalokanta,6xleveä abiko,2xrele,piuhaa,,,... vinkkejä.
akulla 14.2v ja ajovalojen kannasta 13,8v häviää kohtuu paljon....
2xvalokanta,6xleveä abiko,2xrele,piuhaa,,,... vinkkejä.
akulla 14.2v ja ajovalojen kannasta 13,8v häviää kohtuu paljon....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Ensimmäiseksi suosittelen mittaamaan jännite lamppujen kannoilta moottorin käydessä valot päällä. Itse meinasin kans värkätä paksummat piuhotukset, totesin ettei kannata kun jännite valoilla oli ~13V+
Ne sarjat on kai yleensä 2.5mm2 piuhoilla, sekin on jo hyvää mutta jos alkaisin värkkäämään niin käyttäisin kyllä 4mm2 piuhaa, ei se niin paljon kalliimpaa ole. Jos hifistellä haluaa niin vaikka joka lampulle oma releensä niin häviöt pienenevät. Ohjaus on helpoin ottaa alkuperäisistä johdoista.
-Ville
Ne sarjat on kai yleensä 2.5mm2 piuhoilla, sekin on jo hyvää mutta jos alkaisin värkkäämään niin käyttäisin kyllä 4mm2 piuhaa, ei se niin paljon kalliimpaa ole. Jos hifistellä haluaa niin vaikka joka lampulle oma releensä niin häviöt pienenevät. Ohjaus on helpoin ottaa alkuperäisistä johdoista.
-Ville
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24634
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
auto kävi tyhjäkäyntiä.akulla 14.2v ja polttimon kannassa 13.8v.
jos vaikka sais tuon puutuvan 0.2v sinne lisää et olis 14v kannalla niin se olisi jo iso plus. ajatus. vänkärin puoleinen polttimon kanta irti . siitä abikoilla herätteet releille=lyhyet ja pitkät. 4neliöistä lähelle ja 6 neliöiselle toiselle puolelle autoa. maadoitukset 6 neliöistä suoraan akkuun. kysymys saako pultti liikkeestä pitempää pulttia akun napaan sillä neliö päällä,nyt on jo tiukilla että mahtuu mutteri kierteille,ku johtoa lähtee sisälle ihan riittävästi.
jos vaikka sais tuon puutuvan 0.2v sinne lisää et olis 14v kannalla niin se olisi jo iso plus. ajatus. vänkärin puoleinen polttimon kanta irti . siitä abikoilla herätteet releille=lyhyet ja pitkät. 4neliöistä lähelle ja 6 neliöiselle toiselle puolelle autoa. maadoitukset 6 neliöistä suoraan akkuun. kysymys saako pultti liikkeestä pitempää pulttia akun napaan sillä neliö päällä,nyt on jo tiukilla että mahtuu mutteri kierteille,ku johtoa lähtee sisälle ihan riittävästi.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Tuli mieleen että onko saman puolen lyhkäsillä/pitkillä jotain yhteistä tekijää?
Toisin sanoen jos joku menee vikaan niin onko mahdollisuus että koko keula pimenee?
Nyt ei kytkistä käsillä mutta alkuperäsillähän valoilla on omat sulakkeet molemmille puolille lyhyille ja pitkille, ainakin loppupään satkuissa.
Itse asensin tonnariin bilteman valovahvistinsarjan, en häviöiden takia vaan kun siinä ei ole tuota relettä(vm.86), siinä otetaan ohjaus vaan toiselta puolelta. En tuota sarjaa jaksanu enempää puukottaa(osa johdoista tosi lyhkäsii)niin kytkin lisäpitkien ohjauksen toiselle puolelle.
Nalleoluena kokeilisin esim. suoralla johdolla akusta että onko tuosta mitään hyötyä, 0.2voltin parannus kuulostaa melko mitättömältä.
Harmi kun ei tullu tonnarista mitattua häviöitä ennen ja jälkeen, mutta puol volttii tahtoo löytyy joka vehkeestä mitä oon mittaillu, huonommista jopa 1.5-2volttia jonka jo huomaa käytännössä.
Toisin sanoen jos joku menee vikaan niin onko mahdollisuus että koko keula pimenee?
Nyt ei kytkistä käsillä mutta alkuperäsillähän valoilla on omat sulakkeet molemmille puolille lyhyille ja pitkille, ainakin loppupään satkuissa.
Itse asensin tonnariin bilteman valovahvistinsarjan, en häviöiden takia vaan kun siinä ei ole tuota relettä(vm.86), siinä otetaan ohjaus vaan toiselta puolelta. En tuota sarjaa jaksanu enempää puukottaa(osa johdoista tosi lyhkäsii)niin kytkin lisäpitkien ohjauksen toiselle puolelle.
Nalleoluena kokeilisin esim. suoralla johdolla akusta että onko tuosta mitään hyötyä, 0.2voltin parannus kuulostaa melko mitättömältä.
Harmi kun ei tullu tonnarista mitattua häviöitä ennen ja jälkeen, mutta puol volttii tahtoo löytyy joka vehkeestä mitä oon mittaillu, huonommista jopa 1.5-2volttia jonka jo huomaa käytännössä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24634
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
pitää kaivaa johtoa ja kokeilla illan hämärtäessä akulta suoraan + ja -
tietysti vois putsata maadotuksenki.. mihin muuten menee valojen maadoitus? sinne syylärin allekko? se saa sit odottaa ens kevääseen asti jahka saan aloitettua syylärin vaihdon kytkin remontin yhteydessä
tietysti vois putsata maadotuksenki.. mihin muuten menee valojen maadoitus? sinne syylärin allekko? se saa sit odottaa ens kevääseen asti jahka saan aloitettua syylärin vaihdon kytkin remontin yhteydessä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jos käyttää 100 W lamppuja niin voipi olla syytä mitata häviöt ja ehkä isontaa piuhoja. Lampunpidinkin osittain suli mulla vissiin 100 wattisten kaa leikkiessä.
Noilla vakiotehoilla mullakin oli jotain samaa luokkaa häviöt. Jos heijastimissa tai laseissa on iän tuomaa patinaa, niin melkein vakiovaloilla keskittäisin investoinnit sinne päin.
maadoitukset voi helposti putsailla, niissä usein on parantamisen varaa, mullakin 89- mallissa maadoitukset oli katkipoikki ja jäi käteen, selkeesti kirkastui kun ne tein.
Noilla vakiotehoilla mullakin oli jotain samaa luokkaa häviöt. Jos heijastimissa tai laseissa on iän tuomaa patinaa, niin melkein vakiovaloilla keskittäisin investoinnit sinne päin.
maadoitukset voi helposti putsailla, niissä usein on parantamisen varaa, mullakin 89- mallissa maadoitukset oli katkipoikki ja jäi käteen, selkeesti kirkastui kun ne tein.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
6 neliöisen käyttö noilla virroilla 12v järjestelmässä on jo hätävarjelun liioittelua. Virta suoraan laturilta sulakkeen läpi releelle 4mm2 ja siitä kummallekin polttimolle omalla 2,5mm2 riittää. Jos lampun maadoitusta haluaa parantaa, niin ei sitä akkuun kannata viedä vaan laturin runkoon 2,5mm2 piuhoilla.
Onko tuossa sitten mitään järkeä on toinen juttu. Omat johdotukset ja liitokset puhdistettuina ajaa saman asian.
Onko tuossa sitten mitään järkeä on toinen juttu. Omat johdotukset ja liitokset puhdistettuina ajaa saman asian.
Tuota... siis matkalle häviää vain (14,2V-13,8V) 0,4V? Meinaan se on todella hyvä lukema.. juurikaan parempaan arvoon et ihan helpolla pääse.
Sitten alkaisin olla huolissani ja suunnitella toimenpiteitä, jos jännitehäviö alkaisi olla reilusti yli 1V, sen eron voisi jo jopa huomatakkin valojen kirkastumisena.. tuota 0,4V:n tippumista huippujohdotuksilla n.0,2V:n arvoon et ilman mittalaitteita huomaa(ja nollaan on turha pyrkiä.. ei tule onnistumaan).
Edit: Realistisesti miettien, saat takuulla suuremman lisäyksen valotehoon esim. uusimalla heijastinpinnan/lampunlasin jos mahd. ja varmaan samansuuruisen parannuksen jo pesemällä lasin kunnolla. Suurempaan valotehon lisäykseen suosittelen jotain "+30%" tai "+40%" polttimoita, vaikka niissä on aina mukana niitä mainosprosentteja.. ehkä liki puoletkin.. niin silti valotehonlisäys on luokkaa 5-10 kertaa tuon jännitehäviön pienentäminen puoleen alkuperäisestä.
Sitten alkaisin olla huolissani ja suunnitella toimenpiteitä, jos jännitehäviö alkaisi olla reilusti yli 1V, sen eron voisi jo jopa huomatakkin valojen kirkastumisena.. tuota 0,4V:n tippumista huippujohdotuksilla n.0,2V:n arvoon et ilman mittalaitteita huomaa(ja nollaan on turha pyrkiä.. ei tule onnistumaan).
Edit: Realistisesti miettien, saat takuulla suuremman lisäyksen valotehoon esim. uusimalla heijastinpinnan/lampunlasin jos mahd. ja varmaan samansuuruisen parannuksen jo pesemällä lasin kunnolla. Suurempaan valotehon lisäykseen suosittelen jotain "+30%" tai "+40%" polttimoita, vaikka niissä on aina mukana niitä mainosprosentteja.. ehkä liki puoletkin.. niin silti valotehonlisäys on luokkaa 5-10 kertaa tuon jännitehäviön pienentäminen puoleen alkuperäisestä.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24634
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
rock yön nukuttuani tulin siihen tulokseen että antaa olla. mutta mihin se maadoitus valoilta menee? entäs sitten polttimot... mitä näitä 4000k polttimoita löytyy tai muita vastaavia? umpiot ovat max2v vanhat..... lasit vuoden....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659