Taas jätti tielle Saab (toimii taas)..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

-saab_85 kirjoitti:Nyt meni vähä sunat sakasi ja väärinpäin... Ilmamääräsäätimellä ja ilmamääräventtiilillä tarkoitin ohjauspaine säädintä (jos se nyt on se oikea nimi) :oops: ... Lämpövastusten resistantti oli toisessa osassa 24 ja toisessa 31 ohmia

Pitäskö siittä mennä ilmaa läpi, ku toinen päästää ja toinen ei... En ihan varmaan osannu koota niitä, ku en tiiä tuleeko se neula siihen kuppiin vai sinne osan kylkeen...
24 ja 31 ohmia ovat molemmat ehjän vastuksen kriteerit täyttäviä, rikkoontuessaan siitä tulee satoja - megaOhmeja. Ohjauspainesäätimen tulisi käsittääkseni päästää ilmaa läpi vasta 2-4bar paineella riippuen mallista ja säätimen lämpenemisasteesta, eli horonaan läpi laskeva lienee sökö.

En muista rakennetta ulkoa, joten kokeile löytää räjäytyskuvaa kys. osasta vaikkapa nimellä "warm-up regulator" googlella, jollei kenelläkään foorumilaisella olisi kuvaa rakenteesta tähän viestiketjuun laittaa?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

No joo, se vanha ja likanen päsäästää ilmaa läpi horonaan niin laitan sen varaosa autosta otetun paikalleen.. Toivottavasti alkaa toimiin. laitan siihen vielä sen määränsäätimen uuden
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Laitoin ohjauspaine säätimen paikalleen, ei lähteny kunnolla käyntiin.. varmaan kolmella pytyllä..

Voi johtua ku yritin startata melkein tyhjällä akulla, ku radio teki oikosulkua tai jotain muuta epämäärästä, niin ois tulpat kastuneet....

Mulla on uudet tulpat jos vielä nykii kylmänä vaihan määränsäätimenki, ja jos ei vieläkään toimi niin laitan sytytyksen ajotukseen, ja jos ei vieläkään toimi niin vaihan moottorin, ja jos ei vieläkään toimi niin vien sen romuttamolle :wink: .....
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Käy hyvin.. Eilen en kerenny ku käynnissä käyttää, mutta nyt pidin vähä aikaa katsoakseni vuotaako se bensaa niin alko käymään puolen minnuutin päästä käynnistyksestä... Kohta koe ajolle ja sitten uskoakseni kovaa ajoa 8) Kiitoksia avusta kaikille, ja Myrkylle hyvistä vinkeistä ja linkeistä...
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Vielä ois yks kysymys koskien tuota vanhaa ohjaus paine säädintä.. Eli onko se viallinen jos se päästää jonku verran ilmaan läpi, nimittäin putsasin sen ja nt ku puhaltaa niin kuuluu hirveän iso vinkuminen(kuin pilli) :?
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

-saab_85 kirjoitti:Vielä ois yks kysymys koskien tuota vanhaa ohjaus paine säädintä.. Eli onko se viallinen jos se päästää jonku verran ilmaan läpi, nimittäin putsasin sen ja nt ku puhaltaa niin kuuluu hirveän iso vinkuminen(kuin pilli) :?
Puhaltaa läpi millä paineella? Keuhkoilla puhaltaen ei vissiin pitäisi juurikaan päästä mitään läpi, mut tietty kompuralla usean bar:in paineella menee ilmaa läpi olipa se missä kunnossa vaan.

Noita löytyy käytettynä ja taatusti toimivana ykköskympeillä.. eli paljonko on kannattavaa tuhrata oletettavasti rikkonaisen kanssa ja tuhota tulppia sekä menettää hermojaan? Minulta saa vaikkapa parin tulppasarjan hintaan toimintatestatun.. käytä hyvä mies se rikkonainen tutkiaksesi miten se toimii tai vaikka verkon painona. :)

Edit: Sait autosi toimimaan? Jos, niin sitten se seoksen säätö seuraavaksi.. onko aavistustakaan miten se tapahtuu? Jollei, niin neuvotaan.. :)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Eli on siellä semmonen toimiva paikallaan.. Tuo on sen käyttöauton vanha ohjauspaine säädin joka vinkuu ku puhaltaa.. Saa puhaltaa ihan voimakkaasti siis ihan ilman kompuraa..

No huomenna pääse vasta ekan kerran testaamaan..Pitäskö se seosten säätö sitten tehä, vaan tarkotitko jos ei toimi? Ei oo seosten säädöstä tietoa, otan mielelläni neuvoja vastaan jos neuvotaan :roll:.

Tyhjä käynti on noussut, epäilen että edellinen on nostanut sen, jos siinä on ollut liian matala ohjauspaine säätimen takia.. Sen näkkee vissiin ihan hyvin kirjasta... Toivottavasti seuraava hankinta on uus radio :wink:

Edit. pittää kattoa ehkä sitä ohjaus säädintä, jos teen varaosa autosta "lumiauran" niin voi olla ihan hyödyllinen se ohjauspaine säädin, riippuu vaan, että saako vanhan puskurin kunnialla irti....
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Seosten säätö sitten jos syö liikaa tai ei toimi kunnolla.

Puskuri irtoaa kahdella 6-kolokantaisella pultilla alhaaltapäin.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Juu.. Meinaan vaan sitä ku yritin tosta vanhemmasta irrottaa niin alko vääntymään räikkä ennen pulttia :P
Edit: sehän oliki semmonen pieni, mutta löysin nyt semmosen että voin isolla räikällä vääntää jos hylsy kestää..
Vastaa Viestiin