Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jhappone
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 21:04
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely

Viesti Kirjoittaja jhappone »

Moro !

-92 900i 2.1 16v pitänyt jo jonkin aikaa välillä sellaista tsäksättävää / napsuttavaa ääntä (mitenhän sitä nyt kuvailisi) ja se ilmeisesti johtuu noista hydraulisista venttiilinnostimista (?)

Autolla ajettu n. 220tkm eikä noita ole minun tietääkseni vaihdettu. Kaveri ehdotti käsittelyä Forten ihmeaineella, mutta mitä tätä foorumia searchatessa löysin niin ilmeisesti tuo ei aina auta, tai ei sitten ole kovin pitkäkestoinen apu asiaan ?

Tässä nyt tulee sitten liuta erinäisiä kysymyksiä koskien aihetta :

140e tekisivät tuolla lähihuoltamolla tuon forten käsittelyn mutta kannattaako se ?

Ja mitä noihin nostimien vaihtamiseen tulee niin ilmeisesti näillä ohjeilla pitäisi onnistua http://www.saabismionsairaus.net/tietop ... kupit.html ? Hyllystä löytyy myös Haynesin korjauskirja jossa tuota on käsitelty.

Remppaa autoille on tullut tehtyä mutta moottoriin en ole kajonnut kovin syvällisesti, liekkö tuo vaihtaminen kovin suuri homma näin ensikertalaiselle vai kannattaako viedä huoltoon ? (työkalut kyllä pysyy kädessä, mutta uskallusta ei aina ole :))

Motonetissä myyvät noita nostimia 18e hintaan, saako jostain kenties halvemmalla ?

Jos tuohon vaihtohommaan sitten alkaa niin kannattaako siinä samalla sitten tehdä jotain muuta remppaa tuonne moottorille ?

Tarviiko mitään tiivisteitä uusia tms ?

Entä tarviiko hommassa mitään erikoistyökaluja ?

Tuollaisia tuli nyt ensinnä mieleen asiasta...

- Jukka
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kannattaa kokeilla, Fortella on kaksikin ainetta, toinen taisi olla erikseen tarkoitettukin nostimien pesuun.
Aine maksaa aika tarkalleen 20e purkki, eli mielestäni ei kannata maksaa 140e siitä että kaatavat purkillisen koneeseen, käyttävät korotetulla tyhjäkäynnillä 20-30min ja vaihtavat uudet öljyt + suodattimen tilalle.
Tietty jos nostimet vuotavat väljistymisestä johtuen niin sittenhän aine ei auta mitään.

Jos ei malta hankkia kaikkia nostimia kerralla niin aika hyvin kuuntelemalla (esim raudalla tai stetoskoopilla) saa selville mikä/mitkä nostimet siellä rallattelevat.
Toinen vaihtoehto olisi tietty käyttää konetta ilman venakoppaa mutta silloin kannattaa suojata moottorin ympärystä aika hyvin ;)

Myös nokat poistettuina noista nostimista saattaa tuntea mitkä pääsevät tyhjiksi ja mitkä eivät, pitäisi tuntua sellainen muutaman millin jousto kupin pinnasta painettaessa.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Loka 17, 2006 15:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

suosittelisin nostimien vaihtoa..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kannattaa ehdottomasti kokeilla itse sitä Fortea, ei se niin vaikeata ole, että pitäisi jollekin koijarille maksaa lähes tonni vanhaa rahaa kyseisestä asiasta :!:

Kaikkea ne nykyään kehtaavatkin pyytää, mutta se on hölmö joka maksaa 8O

Jos edelliset auton omistajat ovat laiminlyöneet öljynvaihtoja, tai käyttäneet huonolaatuisia öljyjä niin hydrauliset kupit ovat hyvinkin saattaneet pikeentyä ja jumiutua, silloin voisi tuo Forte auttaa.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Ehdottomasti ensin Fortea omatoimisesti ennen kuin alkaa osia vaihtamaan. Olet ilmeisesti varma, että ääni tulee nimenomaan venttiilikoneistosta? Tänään töistä lähtiessä parkkiksella starttasi yksi loppupään tuotantoa oleva OG900 ja piti sen verran kolkkoa ääntä että tuumasin "taitaa olla 2.1" ja lähemmäksi päästyä totesin että niin olikin, männän välykset olivat äänistä päätellen reilun puoleiset.
jhappone
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 21:04
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhappone »

Kiitoksia vastauksista !
Olet ilmeisesti varma, että ääni tulee nimenomaan venttiilikoneistosta?
99% varma :) Ääni kuuluu aina välillä ja on sellainen napsuttava / tikittävä. Saattaa kuulua heti kylmänä, tai sitten ei, mutta kuuluu myös lämpimänä, häviää kun antaa kierroksia. Mitään muutakaan vaihtoehtoa en ole äänelle keksinyt.

Onkos kenelläkään tietoa mistä tuota Fortea saa ostettua Oulu-Kajaani akselilla ? Tai saako sitä tilattua netistä ?

Öljyn vaihto olisi edessä parin viikon päästä niin voisi siihen saumaan sitten laittaa nuo Fortet kun tuntuu porukoilla toimivan :)

- Jukka
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Yksi vaihtoehto on sitten myös antaa naputtaa vaan tai kokeilla pesun jälkeen eri öljymerkkejä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jhappone kirjoitti:
Onkos kenelläkään tietoa mistä tuota Fortea saa ostettua Oulu-Kajaani akselilla ? Tai saako sitä tilattua netistä ?

- Jukka
Maahantuoja taitaa myydä vain korjaamoille, mutta ainakin Saabin merkkihuolloista tuntuisi löytyvän.
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Jos kupissa ja kupin venttiilissä on öljyä, niin miten se forte aine sinne kulkeutuu? Ja päinvaistaisesti, kuinka se tulee pois sieltä? Paras tapa on purkaa kupit ja käsin tyhjentää ja liottimella käsin pestä kuppi ja venttiili.
Ei paininkuppi ja sen venttiili ole ns. läpihengittävä, johon öljy menee toisesta reiästä sisään ja toisesta ulos. Oletuksena on, että kerran sisään mennyt öljy on ja pysyy siellä ja ainoastaan pitkän käymättömänä olevan jakson aikana paineen alaisesta kupista voi öljy pikkuhiljaa tiristä ulos. Jos venttiilit räpättää jo yön jälkeen, on joku kuppi ja venttiili siinä kunnossa, ettei sitä pelkällä fortekäsittelyllä korjata.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ainakaan tonnarin kuppeja ei pystynyt purkamaan (tai sitten en vain osannut). Bensapesulla niistä tuli aika paljon likaa ulos.
Aika monet ovat raportoineet Forten auttavan venttiilien rapinaan joten kait sillä jotain vaikutusta voi olla?
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

ng900aero kirjoitti:Ainakaan tonnarin kuppeja ei pystynyt purkamaan (tai sitten en vain osannut).


Purkaantuu ihan samalla tavalla kui satkun kupit. Ovat samoja.
ng900aero kirjoitti:Aika monet ovat raportoineet Forten auttavan venttiilien rapinaan joten kait sillä jotain vaikutusta voi olla?
Psykologinen
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

JugiBoy kirjoitti:
Purkaantuu ihan samalla tavalla kui satkun kupit. Ovat samoja.
Ja kuinka? Ei ainakaan pihdeillä vetämällä lähde sisäosa ulos, pitääkö ensin porata reikä kupin päälle ja painaa siitä sisäosa viilapenkissä ulos? :)
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

No ei, vaikka onnistuuhan se noinkin :lol: Ite olen ottanu kupin etusormen ja peukalon väliin ja napakka napautus pöytää vasten. Jos puinen pöytä, niin ei tarvi erikseen suojata kuppia, mutta jos vaikka pellitetty työtaso, niin kannattaa laittaa vaikka vipperi pöydän päälle, jottei riko kupin reunoja.
Venttiili on paikoillaan olemattoman lukkorenkaan voimalla, joka pitää yllättävän lujaa kiinni. Mutta jos tosiaan ei käsivoimin aukea, niin ei niitä sitten kannata millään työkaluillakaan alkaa vääntämään auki.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No ei kyllä lähtenyt napauttelemalla (noin neuvoivat Saabin huollossakin), ei edes väkisin vetämällä pihdeillä niin lujaa kuin pystyi.
Pitääkin huvikseen vielä kokeilla noita koneremontista ylijääneitä kuppeja, tuskin irtoavat nytkään.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

ng900aero kirjoitti:
Myös nokat poistettuina noista nostimista saattaa tuntea mitkä pääsevät tyhjiksi ja mitkä eivät, pitäisi tuntua sellainen muutaman millin jousto kupin pinnasta painettaessa.
Onko tuo nyt se kauan kaipaamani rikkonaisen kupin paljastava testi?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vastaa Viestiin