Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

venttiilin-nostin

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

minä kokeilin subarun hydraulisiin venttiilin nostimiin forte käsittelyn ,työn tei ohjeen mukaan , oireet hävisi ,korjauksesta kulunut monta vuotta kone toimii vielä ,käsittelyä ei ole uusittu . korjaamo olisi halunut vaihtaa nostimet ,
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
C900
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 20:22
Paikkakunta: Rauma

Fortekäsittely 2,1:een

Viesti Kirjoittaja C900 »

Omaan saabiini tehtiin Fortekäsittely naputuksen vuoksi, kun silla oli ajettu muistaakseni n. 170tkm. Käsittely tehosi. Sen jälkeen olen ennakoivasti teettänyt uusintakäsittelyn 2-3 kertaa. Nyt mittarissa on 313tkm. Kyllä se pakkasella startin yhteydessä vieläkin naputtaa hetken. Ensimmäisellä kerralla laitettiin kahden purkin satsi, sen jälkeen 1/kerta. Äänekkään kylmäkäynnin lisäksi koneessa ei kilometrit tunnu oikeastaan mitenkään. Höpinät 2.1:n mäntien kolinoista eivät ainakaan päde tähän yksilöön.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Niin eipä tuo Forte mitään "ihmeainetta" ole, löpöä ja polttoöljyä on käytetty samoihin tarkoituksiin iät ajat. Uskaltaisin veikata että tuo Fortekin on loppujen lopuksi vain helkutin kallista löpöä :wink:

Myös monet ruiskujärjestelmien ja suuttimien puhdistusaineet ovat maaöljytisleitä, eli kerosiinia tai löpöä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Minuteman kirjoitti:Niin eipä tuo Forte mitään "ihmeainetta" ole, löpöä ja polttoöljyä on käytetty samoihin tarkoituksiin iät ajat. Uskaltaisin veikata että tuo Fortekin on loppujen lopuksi vain helkutin kallista löpöä :wink:

Myös monet ruiskujärjestelmien ja suuttimien puhdistusaineet ovat maaöljytisleitä, eli kerosiinia tai löpöä.
Arvaako moottoriin kaataa löpöä öljyn sekaan ja tehdä saman puhdistusoperaation kuin Fortella?
Pitäisi puhdistaa 99:n öljytila koska sisällä on vieläkin 8 vuotta vanhat öljyt, ja taatusti vuosikymmenien karsta- ja öljymöhnäkerrostumat.

Synteettisiin täytyisi siirtyä tuon 99:nkin suhteen, ja parempi kait olisi että koneen saisi huuhdeltua puhtaammaksi noin kuin sitten pikkuhiljaa pesevän synteettisen öljyn avulla?
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Minuteman kirjoitti:Niin eipä tuo Forte mitään "ihmeainetta" ole, löpöä ja polttoöljyä on käytetty samoihin tarkoituksiin iät ajat. Uskaltaisin veikata että tuo Fortekin on loppujen lopuksi vain helkutin kallista löpöä :wink:

Myös monet ruiskujärjestelmien ja suuttimien puhdistusaineet ovat maaöljytisleitä, eli kerosiinia tai löpöä.
Laitahan tuon purkillisen verran löpöä helvetin vanhaan koneeseen jossa sisällä hädin tuskin juoksevaa kuraa.Käytä sitä korotetulla 3000->rpm se puolituntia niin sitten uskon.
Tää on taas tätä kun kotikemistit tekevät itse ja säästävät.Vrt-> tiikerimassan ja vaseliinin sekoitus=oikea massa..
Näin meillä,en kokeilis..
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

En tiedä millä annostuksella tuota löpöllä on tehty, vanhat pierut vain ovat puhuneet, eli en uskalla suositella kenellekään. Eikös sitä Fortea ollut vain joku pari desiä purkissa...?

Itsellä kävi aikanaan niin, että kasitappiturbo teki lakon eräänä talvena ja toistuvien käynnistysyritysten vuoksi K-jetronik lykkäsi niin paljon bensaa koneeseen, että sitä oli valunut öljytilaankin. Sain lopulta auton käymään ja ajoin sen n.15km tallille jossa vaihdoin öljyt. Mobil oli mennyt lähes vettäkin ohuemmaksi ja ilmeisesti kaikki liete tuli ulos, koska uusien öljyjen tummuminen kestikin sitten n.6-7000km.

Tuotakaan en uskalla suositella, bensa voi olla jo aika raakaa ainetta koneenpesuun :roll:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No täytyy varmaan leikkiä kotikemistiä ja kokeilla laittaa löpöä öljyn sekaan, Forten hinnalla saa jo Mobilin täyssynteettiset öljyt (5W-40) ;)
Ja eipä tuollaisen 33-vuotiaan koneen kanssa "korkealta tipahda" vaikka mitä sattuisikin ;)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

ng900aero kirjoitti:No täytyy varmaan leikkiä kotikemistiä ja kokeilla laittaa löpöä öljyn sekaan, Forten hinnalla saa jo Mobilin täyssynteettiset öljyt (5W-40) ;)
Ja eipä tuollaisen 33-vuotiaan koneen kanssa "korkealta tipahda" vaikka mitä sattuisikin ;)
No juu,voi sitä koittaa,ei tosiaan juuri vahinkoa näillä vanhoilla paskoilla pääse syntymään mutta ihan uuteen laitteeseen en koittas.
Saattaa tosin olla että menee se mopiili korkista sisään ja stefasta ulos 33v koneen kanssa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Suppari kirjoitti: No juu,voi sitä koittaa,ei tosiaan juuri vahinkoa näillä vanhoilla paskoilla pääse syntymään mutta ihan uuteen laitteeseen en koittas.
Saattaa tosin olla että menee se mopiili korkista sisään ja stefasta ulos 33v koneen kanssa.
Mobilit siellä on sisässäkin, ainakin Mäkelän Auton huoltolaskun mukaan, eikä niillä ole ajettu kuin 1km 8vuoden aikana. En tosin tiedä onko koneen historian ensimmäiset synteettiset sisällä vai ei.

En itsekään laittaisi tuoreeseen vehkeeseen, tuohon voi ihan huvikseen kokeilla tuota budjettiratkaisuakin. Ainakin löpö pesee erinomaisesti työkaluista ja moottorinosista kaiken epäpuhtauden pois, voi olla että toimii myös sisäisesti annosteltuna.
jhappone
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 21:04
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhappone »

Oulussa näyttäisi ainakin VEHO myyvän Fortea, mutta niillä oli tuote päässyt loppumaan. Sanoivat siellä että Oulussa ja ilmeisesti muuallakin Tecalemit Oy myy kanssa samaa ainetta.

Itse hommasin nyt pari purkkia Kajaanista Akkukauppa Kemppaisesta, jossa Forte maksoi 25e / 400 ml pullo.

Pitäisi sitten ensiviikon viikonloppuna laittaa Fortet ja vaihtaa öljyt. Forten käyttöohjeissa sanotaan että "Käytä moottoria korotetulla joutokäynnillä 1500 r/min vähintään 30 minuuttia. Vaihda suodatin ja öljyt." Ilmeisesti noilla ohjeilla sitten mennään ?

- Jukka
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Kyllä ainakin meidän isoisän saabbiin auttoi tekemäni forte-käsittely. Ero oli kuin yöllä ja päivällä :)

Sittenhän on se vielä se toinen pesu, jossa ohitetaan auton bp-suodatin ja laitetaan letkut "Forte-koneeseen" kiinni ja annetaan kierettää koneessa.
Viimeksi muokannut Turbo16, Pe Loka 20, 2006 14:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Turbo16 kirjoitti:Kyllä ainakin meidän isoisän auttoi tekemäni forte-käsittely. Ero oli kuin yöllä ja päivällä :)
Että isoisä lakkasi naputtamasta Forte-käsittelyn jälkeen? :lol:
MattiTapio
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 15:38
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja MattiTapio »

Minulla oli aikanaan VW diesel 1,6l, joka nakutti hirveästi ja merkkiliike kertoi sen johtuvan painimista ja niissä mahdollisesti olevasta liasta. Aikaisemmin oli ehkä käytetty huonompia öljyjä ja sitten, kun itse käytin Mobil 1 RF niin mahdollisesti likakökköja lähti liikenteeseen ja päätyivät painimiin.
En tehnyt painimille mitään muuta kuin pyörittelin niitä jokaista paikallaan ja kas kummaa - vika poistui, eikä palannut ainakaan 220 000km aikana, mitä auto minulla oli.
9-5 2,3tA -03 ka, 9-5 2,0tA wagon ka, 900 -92 2,1 ka, 96 -75 oe, 900 99 96 vo
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Kuluminen ei ole ongelma noissa hydraulinostimissa, vaan sinne kertyvä öljyliete/piki.
Irtaallaan dieselissä liottamalla sai Mazdan nostimet äänettömäksi ja tuli tosiaan paljon mustaa töhnää sisältä.
Kannattaa kuumentaa vaikka kuumailmapuhaltimella nostimet, ennen kylpyyn laittoa ja sama homma lopuksi öljyn kanssa.
Jäähtyessään imevät hyvin dieselin ja tuon öljyn sisälleen.
Tämä kannattaa tehdä samalla, jos tekee kansiremonttia.


Joissakin tarvikeliikkeissä myyvät kai vieläkin Power Up kemikaalia, mikä on aikalailla vastaavaa kuin tuo Fortekin. Hinta oli vaan 10e/ pullo ja riittää kahteen käsittelyyn.
Kerran tuota edelliseen autoon käytin ja ei naputellut enää kylmänäkään.
Ennen käsittelyä kalisi kuumanakin rumasti.
Kierroksia kannattaa käyttää reilusti aineen kanssa, 3-4000rpm.
Ja tosiaan tuo naputus väheni kokoajan, kunnes loppui kokonaan ja kone kävi nätisti. Lopuksi uusi suodatin ja öljyt.
900S(T5.5) M1991(KR)
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

akyttala kirjoitti:
Että isoisä lakkasi naputtamasta Forte-käsittelyn jälkeen? :lol:
Ohops :oops:

Mutta siis ennen naputti nostajat nyt pitävät ääntä suuttimet... Jakopää/venttiilikoneisto hiljentyi kokonaan
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Vastaa Viestiin