Terve
Olisi tarkoitus korjata tai vaihtaa motti 900 -87 t16:een, jossa mallissa ei siis vielä katalysaattoria. Mitä pitää huomioida, jos ei avaa ja korjuuta kalliisti moottoria - itellä ei oo välineitä eikä kuoppaa moiseen - vaan hankkii käytetyn? Pitääkö katalysaattori hommata katsastusta varten, jos motti uudempi kuin -87?
Kuulin, että vielä -92:n 900-motit käyvät yksi yhteen, mutta kannattaako vaihtaa samalla myös moottorin ohjausyksikkö/käynnnistimoottori jne./tms. Tuttu ammattiasentaja sano vaihtavansa motin päivässä, jos liittimet sopivat.
Vinkeistä kiitollisena, (klubilainen kunhan saan motin pelittämään)
Tuomas
900 t16:een sopivista moteista
Ruiskun osia ei kannata vaihtaa -87 autosta uudempiin (jos ne eivät ole rikki). Motti pois keulilta ja luovuttaja-autosta rikkoutuneiden moottorin osien tilalle uusio-osat ja kasaan muilla vanhoilla palikoilla.
Moottorin perusrauta on suurinpiirtein samaa läpi vuosien. Osat ovat keskenään suurinpiirtein kaikki vaihtokelpoisia paitsi epäsymm.kansi ja epäsymm. nokat.
Parempiakin neuvoja olisi antaa kun kerrot mitä autosta on oikeasti rikki.
Moottorin perusrauta on suurinpiirtein samaa läpi vuosien. Osat ovat keskenään suurinpiirtein kaikki vaihtokelpoisia paitsi epäsymm.kansi ja epäsymm. nokat.
Parempiakin neuvoja olisi antaa kun kerrot mitä autosta on oikeasti rikki.
Työnsä puolestakin Saab-ekspertti katsoi aikansa, savua kammiosta, kumin hajua ja tuumasi, että männät (!) varmaan pitäisi vaihtaa ja maksavat Ruotsista tuolle koneelle satoja euroja kappale (toinen !)f-19 kirjoitti: Parempiakin neuvoja olisi antaa kun kerrot mitä autosta on oikeasti rikki.
Kone käy epätasaisesti, täristää rajusti koria, öljyä ei voi kuitenkaan tuhottomasti, suoran toiselta omistajalta ja ajettu tuonvuotiseksi vain 200 t ja risat - ihan totta!
Eli rauta vaihtoon. Ruisku ei tule tuottamaan ongelmia. Vanha kansi ja turbo voivat olla käyttökelpoisia. Voi kuitenkin olla että öljyn mukana kulkeutuneen raudankappaleet saattavat olla tehneet tuhojaan myös kannelle ja turbolle.
Suosittelisin ottamaan luovuttajakoneesta kaiken moottorin raudan. Imusarjaan sitten vanhasta autosta kaikki ruiskun palikat kiinni (lämpöanturi, suuttimet, asentoanturi...). Helpottaa hommaa kun käyttää suoraan vanhaa imusarjaa suuttimineen ja antureineen.
Suosittelisin ottamaan luovuttajakoneesta kaiken moottorin raudan. Imusarjaan sitten vanhasta autosta kaikki ruiskun palikat kiinni (lämpöanturi, suuttimet, asentoanturi...). Helpottaa hommaa kun käyttää suoraan vanhaa imusarjaa suuttimineen ja antureineen.
Koneen nostamiseen keulalta ei tarvitse monttua. Hommaan sopii monenmoiset härvelit. Jokut on nostanu traktorilla, toiset kattoon laitetulla taljalla. Norsusta eräät puhuu, eli ihan oikeesta moottorinosturista. Meillä on ollut sellainen "pinooja" käytössä, jolla voi nostaa kuormalavoja jne. Tärkeintä on vaan muistaa irroittaa se nopeusmittarin vaijeri ennen nostoa. Hehheh.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01