lämppärin tehot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kaneali
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 18:33
Paikkakunta: Loviisa

lämppärin tehot

Viesti Kirjoittaja kaneali »

Tervehdys pääsiäis-saabistit
Löytyiskö keltään hyvää vinkkiä 900S-91 lämppärin oikutteluun :?:
Tilanne menee näin:Kun lämpötehot on maantienopeuksilla ajettaessa saatu tilanteeseen sopiviksi niin seuraavan pysähtymisen jälkeen (esim liikennevalot,risteys,tms)sisäänpuhallusilmasta häviää kaikki lämpö.
Vaikka tästä sitten jatkaa säätöihin koskematta ajoa niin lämmöt pysyvät poissa ja kabiinia ei saada lämmölle kuin käyttämällä lämmityssäätöä hetkellisesti täysillä.Vikaa (vaiko kenties ominaisuutta?) on yritetty korjata
vaihtamalla(ensin Motonet ja nyt viimeksi aitoSaab) lämppärin venttiili.
Tässä mallissa ei ole lämppäriin menevien letkujen välissä yhdysletkua,joka joissakin malleissa näkyy olevan.
:idea: -odotellaan.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

juu

Viesti Kirjoittaja 900i »

Samaa havaittu. En ole tehny mitää sille. Talvella huomasin että repsikan puolelle tulee kylmempää ilmaa suuttimist,että sellastakin vielä.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900iClassic
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:05
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja 900iClassic »

Onkos kukaan vielä keksiny lääkettä tähän pulmaan? Täällä olisi kans sama ongelma...

Nesteet on vaihdettu, samoin kenno mutta eipä oo vielä auttanu :cry:
900T16 Classic -93
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Vois olla, että jää ilmatasku johonkin lämppärin putkeen. Hankala vain ilmata, kun ei ilmaruuvia siellä ole. Uskaltaisko kokeilla löysätä ylemmän letkun kiristintä hanan puoleisesta päästä, kuumalla koneella/paineet systeemissä :?:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
valde
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 10:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja valde »

900iClassic kirjoitti:Onkos kukaan vielä keksiny lääkettä tähän pulmaan? Täällä olisi kans sama ongelma...

Nesteet on vaihdettu, samoin kenno mutta eipä oo vielä auttanu :cry:
1) tarkista ja uusi tarvittaessa paisuntasäiliön korkki.
2) korvaa lämppärin letkujen välissä (konehuonesssa) oleva musta venttiili, jossa 4 letkulähtöä esim. vanhemmassa mallissa olevilla suorilla letkuilla.
2) jos lämmöt ei nouse tarpeeksi vaihda telvitermostaatti 88 astetta C. Termostaatin välissä voi olla roskia tai jtms, eikä sulkeudu koskaan.
3) irroita lämppärin letkut konehuoneen puolelta ja aja vesijohtoverkosta vettä paineella kennon läpi molempiin suuntiin lämppärin hanan ollessa täysin auki. Tyhjennä samassa yhteydessä sakat myös lohkosta.
4) raitisilmasuodatin aivan tukossa??
Veksi
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 20:15
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Veksi »

valde kirjoitti:



2) korvaa lämppärin letkujen välissä (konehuonesssa) oleva musta venttiili, jossa 4 letkulähtöä esim. vanhemmassa mallissa olevilla suorilla letkuilla.
Mulla auttoi toi venttiliin korvaus suorilla putkilla. Alkoi tulemaan kuumaa honkää. Saabissa tuli pakkasilla ennen operaatiota kylmä, vaikka lämmöt oli lämpömittarin mukaan OK.
Saab 900 2.1 16V classic -93
Mitsubishi L200
900iClassic
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:05
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja 900iClassic »

Termostaatti on kohtuullisen uusi ja koneen lämmöt ok...

Mikäs tuon putkihässäkän tehtävä mahtaa olla? Eli ei ole mitään haittaa vaikka sen korvaisi parilla T-haaralla?
900T16 Classic -93
valde
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 10:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja valde »

900iClassic kirjoitti:Termostaatti on kohtuullisen uusi ja koneen lämmöt ok...

Mikäs tuon putkihässäkän tehtävä mahtaa olla? Eli ei ole mitään haittaa vaikka sen korvaisi parilla T-haaralla?
Itse korvasin myös venttiilin kahdella jatkoliittimellä. En osaa sanoa mikä tuon venttiilin tehtävä on. Käytin venttiilin uteliaisuuttani auki (huom. pystyy myös kokoamaan uudelleen) ja havaitsin muovisen venttiilikaran murentuneen lähes kokonaan. Tästä johtuen suurempi osa tulovedestä menee takaisin moottorille ilman että kävisi lämppärillä :arrow: lämppärin teho laskee.

Tietysti putkihässäkän" voi uusia, mutta maksan€€ maltaita saabin tiskillä.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Kumminkospäin nuo hanalle menevät letkut pitää olla konehuoneessa? Aikuisten oikeasti. Edelleen kiusaa ongelma jossa kabiiniin tuleva lämpö hiipuu liikenne valoissa ja ei parannu kuin laittamalla hetkellisesti täysille.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

900i kirjoitti:Kumminkospäin nuo hanalle menevät letkut pitää olla konehuoneessa?
Imusarjalta alempaan liittimeen ja ylemmästä pumpulle?
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... 2.jpg.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

valde kirjoitti:Itse korvasin myös venttiilin kahdella jatkoliittimellä. En osaa sanoa mikä tuon venttiilin tehtävä on.
Tietysti putkihässäkän" voi uusia, mutta maksan€€ maltaita saabin tiskillä.
Maksaa muistaakseni 70-80e, itse ostin saabin tiskiltä vanhan mallisen letkun tuohon jossa ei tuota ollu. Ei paljoo halvempi mutta todennäköisesti pitkäikäisempi.
900iClassic kirjoitti:Termostaatti on kohtuullisen uusi ja koneen lämmöt ok...

Mikäs tuon putkihässäkän tehtävä mahtaa olla? Eli ei ole mitään haittaa vaikka sen korvaisi parilla T-haaralla?
Se täytyy korvata suorilla putkilla.

Tuon tarkoitus on tasata lämppärin lämpöä eri nopeuksilla ja kyllä se niin toimiikin ehjänä ollessaan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin