Jarrut temppuilee (900 GLs)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Jarrut temppuilee (900 GLs)

Viesti Kirjoittaja jariha »

Eli tuossa satkussa on sellaista ongelmaa, että aika ajoin, tänään välillä tiheäänkin, poljin painuu hetkittäin paljon syvemmälle ja tuntuu, että toinen piiri ei olisi mukana lainkaan. Pari pumppausta auttaa ja vaikkei pumppaakaan, niin seuraavassa risteyksessä kaikki on taas ok. Jarrunestettä ei katoa ja pinta on yllärajalla ja ainakin etujarruputket vaikuttaa silmämääräisesti olevan ehjät.

Voisiko tuo johtua jäätymisestä vai onko siellä ilmaa vai missä vika?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ilmaamisella aloittaisin itse.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Itsellä "hukkui" -84 900 GL:stä jarrut aikaisemmin silloin tällöin ajon aikana. Välillä risteykseen tullessa ne toimivat normaalisti ja välillä poljinta sai pumpata, jotta jarrut ottivat kiinni.

Ongelmaksi paljastui takajarru, joka jumitti ja päästi ilmeisesti nesteen kiehahtamaan, jolloin jarru painui paljon syvemmälle. Nestettä ei kuitenkaan kadonnut.

Ja jarru ei jumittanut jarrumännistä, sillä tiivisteet oli pari vuotta aikaisemmin uusittu ja männät putsattu.
Palat vaan eivät liikkuneet kunnolla satulassa. Korjaukseksi otin palat pois (eivät millään tahtoneet irrota, vaikka levyn ja palan välillä oli paljon tyhjää, niin paljon kanittivat reunoista), teräsharjasin satulan pinnat joihin palat ottavat kiinni, putsasin palojen reunat ja rasvasin kuparitahnalla palat reunoistaan sekä satulan pinnat, joihin palat koskettavat. Kyseisen homman jälkeen jarrun "katoamista" ei enää tapahtunut.

V-mäisen jämptissä kolossa ne takapalat kyllä joutuvat liikkumaan, tästä lähtien tarttee aina renkaanvaihdon yhteydessä rasvata kaikki pinnat, joissa satula ja pala koskettavat toisiinsa.
ruusp-2g
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Maalis 19, 2005 18:39
Paikkakunta: Juankoski

Viesti Kirjoittaja ruusp-2g »

Ettei vaan olis pää sylinterin kumit menossa.On aika helppo homma vaihtaa
eikä maksa paljoo. :? Viittais nuo oireet siihen. :wink:
Saab 900s 2.3i Aut.-94 Helppo ajaa...
Saab 900 -87 (kaasari) Vaimon ajokki...
Saab 900 -83 Myyty...
#2355
Saabilla vuodesta -79

Saabismi on sairaus johon ei pillerit auta...
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

ruusp-2g kirjoitti:Ettei vaan olis pää sylinterin kumit menossa.On aika helppo homma vaihtaa
eikä maksa paljoo. :? Viittais nuo oireet siihen. :wink:
En ole tutkinut tarkemmin, päätellyt vain mahdollista syytä ja mietin itsekin tätä samaa. Jostakin falskaa, mutta nestettä ei katoa, joten eikös se pääsylinterivialta vaikuta?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Samaa ongelmaa joskus itelläkin ollut.Jarru hieman laahasi ja vanhat nesteet keitti.
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

Meillä oli pari vuotta sitten -79 satkussa samanlainen vika. Rauhallisesti jarrutettaessa, silloin tällöin poljin painui reilusti syvemmälle. Syynä oli risa pääsylinteri.
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, NG 9-3 -09
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Minkälainen operaatio tuo pääsylinterin tiivisteen vaihto on? Vai kannattaako vaihtaa koko pääsylinteri varaosa-autosta, kun sellainen tuossa vielä hetken aikaa on? Se olisi vm. 87, kun tämä tapaus on neljä vuotta vanhempi.

Tai tietty paras lie ottaa sylinteri varaosa-autosta, vaihtaa siihen tiivisteet, niin oppisihan irrottaessa myös sen, miten sen saa parhaiten paikalleen :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Varaosa-autosta vaan pääsylinteri, siihen uudet tiivisteet ja vaihdat sen tuohon GLs:ään. Niiden kyllä pitäisi mennä ristiin, jos vaan näyttävät päällepäin samalta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Vaihdoin tiivisteet ja ainakin ensimmäisen koeajokierroksen perusteella jarrut tuntuvan toimivan timmisti. No, huomennahan sen lopulta saa tietää, sillä liikennevaloissa seisoessa tuo ilmiö erityisesti esiintyy. Tiivisteistä yhdessä oli pieni halkeama ja yksi oli hieman pykinyt.

Sanotaan vielä, että ensikertalaisena ähräsin pari tuntia tuon parissa, josta reilu tunti meni ährätessä pääsylinteriä osiksi.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Vastaa Viestiin