Saab 900i -86 käynti?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
markuskai
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: To Marras 09, 2006 08:25
Paikkakunta: Kantahäme

Saab 900i -86 käynti?

Viesti Kirjoittaja markuskai »

Ilma lämmitystä auto käynnistyy pariksi sekunniksi ja sitten sammuu, tätä toistaen kolmannella ta neljännellä kerralla jää käymään ja kierrokset näyttää 500 eikä siedä kaasua, n. 5 minuutin käytön jälkeen pääsee lähtemään ajoon.
Lohkolämmitintä käytettäessä ongelma on että saa sahata pidempään ja lähtee käyntiin ja pysyy käynnissä, kaasua ei oikein siedä mutta parin minuutin käytön jälkeen taas tuntuu toimivan.
Kun autolla pääsee liikenteeseen niin lämpimänäkin tuntuu joten kin tehottomalta alhaisilla kierroksilla, tosin en tiedä onko nämä vanhat automaatti saabit laiskoja menemään.

Jos jollain olisi näistä tietoa ja vinkkejä mitä vois tarkistaa ja miten.

Kiitos etukäteen.


:arrow: Niin joo, autoon on vaihdettu uutta, tulpat ja johdot, pyörijä ja kansi ja ilmansuodatin
Viimeksi muokannut markuskai, To Marras 09, 2006 15:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Janezki
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 22:27
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Janezki »

Kaipailisin itsekin tietoa noihin ongelmiin. Osittain kuulosti aika tutulta, mutta kylmäkäynnistyksessä omani sietää kaasua. Kierrokset tyhjäkäynnillä ihan samassa 500. Tosin kun lämpenee, niin sitten nousee kierrokset sinne 900.

Kun laitan käyntiin ilman lohkolämppärin apua, niin kone kyllä suorastaan "paukahtaa" käyntiin ja pysyy käynnissä. Mutta kun auto on ollut lohkossa, niin pitkiä sahauksia saa tehdä pari kappaletta, ennen kuin lähtee käyntiin. -tosin pysyy kyllä käynnissä.

Sitten kun autolla on ajettu aamulla töihin, niin iltapäivällä tehdään taas (lämpötilasta riippumatta) kaksi pitkää starttausta, ennen kuin lähtee käyntiin, ja kierrokset on n. 500.

Mikähän näitä vaivaa???
#2898
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5874
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Omassa ex. yksilössä oli myös (900i -86) samat ongelmat eli oli kylmänä tyhjäkäynti pienempi (n. 600 kier/min) kuin lämpimänä n. (900 kier/min). Motissa oli ensi yksi pakovena haljenneena ja yläkerta siitä tuli rempattua. Taisin vielä vaihtaa ilmamäärän jakajankin ja tarkastaa että se lisäilmanluisti toimi. Ei muistaakseni mikään näistä toimista auttanut kierroksiin kylmänä. Lisäksi startatessa lisäbensaa suuttimiin työntävän suuttimen liitin oli kokoajan irti koska muuten kasteli tulpat. Jäi vähän mysteerisksi mullekin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Voisko olla että ilman suodatin päästäis liikaa ilmaa? Oon joskus kuullu semmosista ilmansuodattimista jotka päästää liikaa ilmaa... Joka tapauksessa liian vähän bensaa ilmaan suhtetutettuna..
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ettei tuo vaan olisi säädetty ihan liian laihalle seokselle? Mitä näytti edellisen katsastuksen päästömittaus?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5874
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

omassa tapauksessa säädettiin tietysti yläkerran laiton jälkeen seokset ja sytyt yms. Eikä auttanut asiaan ollenkaan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

tturku kirjoitti:omassa tapauksessa säädettiin tietysti yläkerran laiton jälkeen seokset ja sytyt yms. Eikä auttanut asiaan ollenkaan.
Ja sääditte tietenkin normaalissa käyttölämpötilassa, eli onkos se ohjauspainesäädin elävien kirjoissa(eli rikastaako kylmänä)?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Janezki
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 22:27
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Janezki »

Myrkky kirjoitti:Ettei tuo vaan olisi säädetty ihan liian laihalle seokselle? Mitä näytti edellisen katsastuksen päästömittaus?
Päästöt on joka katsastuksessa ollut OK.

Pitänee kuitenkin käyttää säädätettävänä ja jospa ne siellä löytäisivät syyn. :roll:
#2898
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
Teo
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Marras 10, 2006 11:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Teo »

Moro!
Saabissa on käytiongelmaa: kierrokset on koko ajan siella hieman 500 yläpuolella, ei väliä onko kylmä vai lämmin kone. Ainoastaan lämpimänä ja vaihde vapaalla eli N:llä kierrokset nousee 700 kierrokseen. Eli kaikilla muilla paitsi N:llä tyhjäkäynti on noin 500 r/min. Auto sammahtelee satunnaisesti mutta lähtee käyntiin normaalisti. Auttaisiko tyhjäkäynnin nosto? Vai mikä neuvoksi?!?
Auto: 900i 2,0 16v Aut. -88

-Teo
900 Aut. 2,1 -91
9-3 2,2 TiD -99
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5874
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Myrkky kirjoitti: Ja sääditte tietenkin normaalissa käyttölämpötilassa, eli onkos se ohjauspainesäädin elävien kirjoissa(eli rikastaako kylmänä)?
Tietenkin moottori lämmenneenä säädettiin. Tästä rempasta on jo noin vuosi aikaa ja autokin meni paaliin (tapaturma) jo melkein puolivuotta sitten joten muistikuvat kyllä alkavat tietysti hämärtymään.

Rempassa oli mukana 3 kpl tälläkin foorumilla kirjoittelevia kavereitani jotka oikeastaan sitä hommaa tekivät. Itselle jäi lähinnä työkalujen ojentamisen rooli 8O
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Ohjauspaine säätimeltä kuulostaisi, ei rikasta kylmänä.. :?
Vastaa Viestiin