Kulkuri (900 GLs) palasi kotiin...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

us-turbot sopivat nappiin tuohon. kyl se kärjellisissä vehkeissä se röpötys johtuu 90% varmuudella niistä kärjistä :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ihan kivan näkoinen. :D Kyllä pystäri on aina pystäri.
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Laita siihen kärjetön jakaja niin ei tarvi huolehtia sen
jälkeen jakaja puolesta.
Ari 1622
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

ari_viitanen kirjoitti:Laita siihen kärjetön jakaja niin ei tarvi huolehtia sen jälkeen jakaja puolesta.
Enpä usko, sillä kärjet on vielä järjellisesti ymmärrettävissä oleva ja siten loogisesti korjattava vikapaikka. Ei se minulle ongelmia tuota.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kaasarin kalvo oli rikki, joten sen vaihdoin ja käynti tasaantui. Kärkiväliin tai kärkiin muutenkaan en koskenut. Myös ilmanputsarille menevä huohotinputki oli murtunut juurestaan, joten senkin vaihdoin.

Muita havaintoja tässä autossa on melu, joka on satkuksi melko voimakas. Mietin tätä jo silloin aiemmin, kun rinnalla oli pari vuotta tuoreempi ruiskusatku, joka oli huomattavasti hiljaisempi. Ohjaamossa ei olekaan mitenkään hienostunut tunnelma, vaan hyvin arkinen. Ehkä hieman yleellisyyttä luo tulossa oleva keskikonsoli.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

jariha kirjoitti: Muita havaintoja tässä autossa on melu, joka on satkuksi melko voimakas. Mietin tätä jo silloin aiemmin, kun rinnalla oli pari vuotta tuoreempi ruiskusatku, joka oli huomattavasti hiljaisempi. Ohjaamossa ei olekaan mitenkään hienostunut tunnelma, vaan hyvin arkinen. Ehkä hieman yleellisyyttä luo tulossa oleva keskikonsoli.

Meluisuus juttu on tuossa itseäkin ihmetyttänyt. Kaverin kaasari 87 on ihan jo kaupunkivauhdissakin omaa 91 Ässää meluisampi. Molemmat on 5 ovisia Combia.
Liekö äänieristykset muuttuneet mitenkä paljon vuosimallien mukana?
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ainakin mattojen alla olevissa eristematoissa on paksuuseroja vuosimallien välillä.

Meluisuutta saa vähennettyä esim. uusimalla pakoputkenkannatin kumit. Investointi maksaa korkeintaan 10euroa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Vaimo tuntuu ottaneen tämän auton jälleen omakseen heti tonnarin lähdön jälkeen sanoin "on mulla nyt kyllä hyvä auto" :D

Btw, ihan karvalakki tämä ei enää ole, sillä keskikonsoli tuli postissa ja asensin sen paikalleen 8)
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tämä auto on saanut olla työjuhtana muutossa, mutta nyt on pientä murhetta startin kanssa. Viikolla vaimo ei ollut saanut tätä käyntiin, mutta kun saavuin paikalle, niin lähti kerrasta. Tänään teki minulle saman. Valot syttyy, mutta startti vaan ei sano mitään, ei edes naksahda. 10-15 minuutin kuluttua lähti ongelmitta. Molempiin tapauksiin liittyy, että ulkona on pakkasta ja kone on lämmin (eli autolla ajettu vajaa puoli tuntia aiemmin).

Liittyyköhän samaan, mutta ajoittain torstaista lähtien on startti krohissut startatessa. Aivan, kun ei ensin ottais kunnolla vauhtipyörään. Pitää kuulostella ajossa vielä huominen päivä toivoen, että se temppuilisi, että sais tarkemmin analysoitua vian aiheuttajan. Parempi se on viikonloppuna jäädä matkalle, kun kiireisen työpäivän aikana...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Todennäköisesti solenoidi temppuilee.Kannattaa myös ensin katsoa/kiristää akun ja startin piuhat.
ruusp-2g
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Maalis 19, 2005 18:39
Paikkakunta: Juankoski

Viesti Kirjoittaja ruusp-2g »

Tarkistapa startille menevä herätevirta johto. Jos ei saa kunnon kosketusta niin oireet ovat just tuommoiset. Teki mulle entisenä omistajana juuri tuommoiset oireet kun herätevirta johto ei saanu kunnon kosketusta startin päässä.Putsasin liittimen ja startti alkoi pyöriä normaalisti.Toki voi johtua muustakin,mutta kokeile ennenkuin alat starttia irroittelemaan.Se ohut johto
startin päässä on se herätevirta johto. :? :)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kiitti tomaatti ja ruusp-2g vinkeistä. Hyvä kuulla, että oireita on ollut ennenkin ja että se on ennenkin saatu korjaantumaan.

Auto jäi iltapäivällä muuttokuorman kanssa edellisen asunnon pihaan ja saa siellä nyt odotella huomiseen. Kokeilen ensin ja putsaan sitten startin liittimet ja kokeilen uudestaan. Jos ei vieläkään, niin vaihdan ladatun akun ja crc-ruiskutan maadoituspisteet. Ajattelin myös käyttää maadoituspisteet samalla auki. Uskon ja toivon, että tuolla se vika korjaantuu.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

ruusp-2g kirjoitti:Tarkistapa startille menevä herätevirta johto. Jos ei saa kunnon kosketusta niin oireet ovat just tuommoiset. Teki mulle entisenä omistajana juuri tuommoiset oireet kun herätevirta johto ei saanu kunnon kosketusta startin päässä.Putsasin liittimen ja startti alkoi pyöriä normaalisti.Toki voi johtua muustakin,mutta kokeile ennenkuin alat starttia irroittelemaan.Se ohut johto
startin päässä on se herätevirta johto. :? :)
Startti oli aamulla edelleen hengetön, mutta ruiskutin crc:tä ja räpelsin kohmeisin käsin startin johtoja, niin hörähti kuin palmun alta, vaikka pakkasta kuitenkin 10 astetta. Onneksi ei tarvinnut palelluttaa itteään enempää. Nyt siis näyttäisi jälleen toimivan. Muutamia startteja ottaneena se ei nyt epäröi lainkaan.

Erittäin hienoa, että entiseltä omistajalta sain näin hyvät toimintaohjeet ja ennen kaikkea paikallistettua vikakohdan :D

Nyt vielä tuon jarrupääsylinterin vaihto, pakokaasumittaukset ja sitten leimalle...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Sopivasti tämä jarihan kirjoitus minullakin palasi tosin 900i
kotiin vuoden lainassa olon jälkeen kyllä tuntui olo taas kotoiselta
istua siihen kuljettajan penkille ja auto on saman oloinen kuin minulta lähtiessä.
Ari 1622
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Raportoidaan nyt vaikka tänne. Paikallinen Saabin omistaja oli löytänyt varastosta isänsä aikaisen kattotelineen, jota kaupitteli minulle. No, pitihän se käydä ostamassa pois, vaikka en tiedä, miten tuon voi valjastaa hyötykäyttöön? Lähinnä suksien kuljettamiseen olisi tarve ja siihen tuota ei suoraan ole tehty...

Kuva
Kuva

Osaako joku sanoa, minä vuonna näitä on ollut myynnissä? Telineessä lukee useassa kohdassa Saab, joten alkuperäisvaruste lienee kyseessä. Jos joku on vailla esim. museoprojektiinsa tällaista, niin sellaiseen tämän voin edelleen luovuttaa...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Vastaa Viestiin