Tuplis-threadin aika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jusau kirjoitti:..., hätää kärsimässä liikkeellelähdössä loivaan ylämäkeen liikennevaloissa (alla ollut kyllä mielestäni keskivertoa paremmat renkaat),...
No men va fan? Mulla ei ole kyllä yhtään tuommoisia kokemuksia. Vielä Rollossa asuessa tuli tuota em. lähtöä kokeiltua päivittäin ns. Askon mäessä 4-tiellä. Yksin kerta lähdin valoista vasemmalta kaistalta, edessä oli tuoreen näköinen VW Golf jonka vieressä oli kohtuu tuore Mondeo. Tämä oli siis 2003 tai 2004.

Lähdettiin Volkkarin kaa vetään mäkeä kohti ja heti kättelyssä ajettiin kitkoilla mennyt Mondeo ohi. Kolmospykälän tullessa vastaan vaihdoin kaistaa oikealle ja vedin vielä Golfista ohi. Alla oli silloin Hakkapeliitta2 talvirenkaat jotka on ollu aiempia renkaita paremmat, kun sitä ennen oli vain uusiorenkaita.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jusau kirjoitti:
Breadfan86 kirjoitti:Nyt kun oon ajellu tolla 99:llä näissä talviolosuhteissa, niin täytyy todeta että ei se kovin mukava ole.


Samaa mieltä kieltämättä kaupunkiajon osalta, maantieltä en ole pahaa sanaa vielä löytänyt. Kaupungissa joskus kyllä ihmetellyt, miten voi olla niin m****u ajettava ja silti aikanaan kehuttu talviauto, puskee suunnilleen kävelyvauhdissa liikenteenjakajaan, hätää kärsimässä liikkeellelähdössä loivaan ylämäkeen liikennevaloissa (alla ollut kyllä mielestäni keskivertoa paremmat renkaat), 900 ei ainakaan 99 veroisesti puskenut. 99:llä varmaan 7-8 talvea ajanut ja ei se kyllä mikään kaupunkiauto talvella ole, tai ainakin saa jännitystä elämään.
Etupyörien kulmat vaatii näemmä säätöä. Miulla ainaskin 99 kääntyy tosi hyvin kadunkulmat. Pyöräkulmat on nyt sellaiset, että jos ei käänny, niin lisää kaasua. :arrow: kääntyy kyllä.

On harjoiteltu tuota pyöräkulmien säätöä ysiysien kanssa, kun meillä on serkun kanssa sekin kilpa-autoprojekti. Käytäntö on osoittanut, että Camberikulma pitää muuttaa näissä og900 ja 99 -kalustossa lähemmä nollaa, tai hieman miinukselle. Miun 99:ssä on ehkä talvikäyttöön liikaakin miinuksella tällähetkellä. Hyvän kääntyvyyden vastapainona on vaan sitten tuo kovempien nopeuksien yliohjautuminen. Pitää haeskella sitä balanssia noiden kahden väliltä, jahka tässä ehtii.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulla on Anni tehtaanarvoissa ja se on kyllä helppo hanskata talviliikenteessä. Hyvät talvirenkaatkin vaikuttaa. Ainakin noilla Hakkapeliitta kakkosilla mitkä mulla on niin pienen puskun saa pois ku kääntää lisää. Mulla on tosin ajotyyli hieman hakeva joten noita puskutilanteita on tullu viime vuosina harvakseltaan, kun tulee käytettyä tiukimmissa mutkissa jopa vastaantulijan puolta. Sokkomutkiin en kylläkään vedä vastaantulijan puolta, kun sitä ei pirukaan tiedä mitä sieltä takaa voi tulla.

Turbossa on on auraus- ja camberkulmat kohillaan mutta casteria on hieman enemmän kuin kirja viisaa. Ja se kääntyy minusta jopa paremmin kuin isän satku millä tuli kortin saatua ajeltua aika paljon. Ja keskittää ratin paremmin, eikä hae kuin vasta kovemmilla tuulilla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Camberi etupyörissä voi olla aika isollakin erolla, vaikka puhutaan tehdasarvoissa olevasta säädöstä. Arvohan on +0,5 astetta ja toleranssi +/- 0,5 astetta. Sehän tahtoo sanoa, että se voi olla jotakin +1...0 väliltä. On muuten melkoinen ero, onko se +1 vai 0. Silti ollaan vielä toleranssin sisällä.

Miun 99:n taka-akseli on näköjäs -78 vuoden speksien perusteella sökö. Tuo antaa taka-akselille auraukseksi 0mm (+/- 2mm). Miullahan siellä on 5mm aurausta!

Uudempi taka-akseli (-79 eteenpäin) antaa isomman auraustoleranssin, mutta erona vanhaan uudemmassa on camberin perusarvo miinuksella. Vanhassa camber on 0 +/- 1aste eli se voi olla väliltä 1...-1. Uudessa taasen -0,5 +/- 0,25 eli väliltä -0,25...-0,75. Se lienee syy, miksi isompi auraustolenranssi on mahdollista (2-6mm).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Jusau kirjoitti:Kaupungissa joskus kyllä ihmetellyt, miten voi olla niin m****u ajettava ja silti aikanaan kehuttu talviauto, puskee suunnilleen kävelyvauhdissa liikenteenjakajaan, hätää kärsimässä liikkeellelähdössä loivaan ylämäkeen liikennevaloissa (alla ollut kyllä mielestäni keskivertoa paremmat renkaat), 900 ei ainakaan 99 veroisesti puskenut. 99:llä varmaan 7-8 talvea ajanut ja ei se kyllä mikään kaupunkiauto talvella ole, tai ainakin saa jännitystä elämään.
itsekin liityn ihmettelemään tätä kommenttia. täytyy kyllä lisätä että kun käytän limittäin kahta kolmea samanlaista ysiysiä, niin samalla tulee huomattua miten erilaisia yksilöitäkin on olemassa, eli yhden yksilön perusteella ei kannata leimata koko automallia (lienee hyvä muistaa arvosteltaessa muitakin autoja). esim. ohjaustuntumassa on huomattavia eroja ysiysien väillä ja toki kumitkin vaikuttavat. eräs talvi oli eräässä satkussa dunlop arctic talvirenkaat reilulla kulutuspinnalla, mutta olivat hengenvaarallisen liukkaat. vaihtoon meni.

mun mielestä ysiysissä ei tarvitse kun opetella sille sopiva ajotapa talvella, esim risteyksiin saa auton nättiin sivuluisuun moottorijarrutuksen avulla (jos yleensäkään on tarve käyttää liian suuria tilannenopeuksia).
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Mitä talviominaisuuksiin tulee, niin nämä nykyiset 99 ja 900 ovat kyllä nautinnollisia talviautoja kaupungissakin. Puskemista ei ole häiriöksi asti ja kun sen tietää, niin osaa ottaa kurvit sen mukaan. Enkä muutenkaan ota kurveja niin tiukkaan, että osaisin käsijarrua kaivata avuksi. Ja talvella nämä ovat ehkä vieläkin nautinnollisempia kuin kesällä, sillä lumella ohjaus on kevyempi ja rengasmelu vähäisempi ja muutenkin, vaikka talvi on kylmä ja kalsea, niin vanhan Saabin ohjaimissa se ei niin kylmältä ja kalsealta tunnu. Se tunne tulee vasta autosta ulos astuttaessa 8)
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Mertmi kirjoitti:
Etupyörien kulmat vaatii näemmä säätöä. Miulla ainaskin 99 kääntyy tosi hyvin kadunkulmat. Pyöräkulmat on nyt sellaiset, että jos ei käänny, niin lisää kaasua. :arrow: kääntyy kyllä.
Joo, voihan noissa kulmissa toki jotain aikaa myöten olla, eipä niihin ole viimeiseen 7-8 vuoteen koskettu. Tosin kyllä tullut muillakin merkeillä ensimmäisillä lumilla ajettua ja ei 99 niihin verrattuna kyllä kestä päivänvaloa puskemisominaisuuksissa, makuasia/tottumiskysymys toki, mutta aina jaksaa yllättää miten hanurista ko. ominaisuus on. Samanlainen vempula tosin oli tuo aikanaan ollut -83 kapistus, se tuli aikanaan ajettua hävettävän hitaassa vauhdissa liikenteenjakajaan, kun ei yksinkertaisesti kääntynyt.

Renkaista kai on uskottava, että 3-4 vuotta vanha 70-80% kuntoinen HKPL 2 ei kelpaa kuin lasten keinuksi. Ei tunnu pääsevän eteenpäin loivassa vähänkään kiillottuneessa mäessä, ruokatunnille mennessä toivoin jo että olisi mukana ollut paperipussi, jonka olisi voinut kiskoa päähän liukastellessani kauppakatua ylöspäin liikennevaloissa, hilkulla oli ettei jäänyt kiinni. Tiedä sitten aiheuttaisiko vähän väsähtänyt takajousitus/iskunvaimennus moista, mutta epäilen. Ratin ja penkin välissä tietysti voi olla vikaa, mutta takavetoinen Volvokin eteni paskoilla Fuldilla paremmin kuin tuo 99.

Noh, negatiivista tekstiä, mutta nämä ovat vain omia havaintoja, jotka oikeasti ovat alkaneet nostattaa v-käyrää kaupungissa.

Maantieajosta sentään ei ole pahaa sanottavaa, siinä 99 on kyllä elementissään.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Noi HKPL2:t tuntuu sutivan ihan märällä sulalla asfaltillakin... kumma juttu, ei se viime talvena tuota tehnyt :roll:

Talvella ihan OK ajettava tuollainen vanha saabi. Aina kun on tullut 'läheltä piti' -tilanne tjsp, on vika löytynyt ratin ja penkin välistä.

Tehostamaton ohjaus olisi parempi talvella. Tehostin kadottaa hieman tuntumaa ohjauksesta.

Puskeminen ei mun -88 satkussa ole ongelma. Perä karkaa kyllä sivulle välillä :D
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

rr kirjoitti:Noi HKPL2:t tuntuu sutivan ihan märällä sulalla asfaltillakin... kumma juttu, ei se viime talvena tuota tehnyt :roll:
tuossa toisessa threadissa juuri oli myös keskustelua hakkapelitta kakkosten pidon katoamisesta

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 8&start=30
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

lucaf kirjoitti:tuossa toisessa threadissa juuri oli myös keskustelua hakkapelitta kakkosten pidon katoamisesta
No tässä tapauksessa renkaissa ei ole vikaa, vaan kone on vaihtunut turboksi sitten viime talven :wink:

Syytä pidon puutteeseen voi taas etsiä ratin ja penkin välistä :D
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

rr kirjoitti:
lucaf kirjoitti:tuossa toisessa threadissa juuri oli myös keskustelua hakkapelitta kakkosten pidon katoamisesta
No tässä tapauksessa renkaissa ei ole vikaa, vaan kone on vaihtunut turboksi sitten viime talven :wink:

Syytä pidon puutteeseen voi taas etsiä ratin ja penkin välistä :D
Samanlaista "pidon katoamista" on myöskin huomattu täällä, tosin sutiihan toi oma auto kesällä kuivalla asfaltilla 205/55 16:llakin :roll: :lol:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

nettiautossa kaksi doradonruskeata klassikkoa, kylläpä on herkullinen näky (:oops: piti nostaa oman auton hintapyyntö jotta pysyy autot arvossa)

vieläkin tuo 69 myynnissä, joku on varmasti jo käynyt sitä katsomassa, kerro meille vähän lisää siitä :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Täytyy oikein ihmetellä vanhojen 99:ien huonoa kurssia, lähiaikoina on ollut ties montako hienoa 70-luvun tuplista myynnissä pilkkahinnalla eikä taida yksikään olla mennyt kaupaksi?
Eli 99-harrastajia taitaa olla tässä maassa maks muutama kymmenen tjsp :?
Omastani on nyt korkein tarjous 100e, ja itselläni on siihen mennyt jo tonni, ja hieman ylikin, eikä auto ole vielä täysin valmis, vaan vaatii muutaman satasten investoinnit vielä. Mutta nähtävästi tuohon ei kannata enää uhrata senttiäkään kerran noilla ei ole mitään arvoa, vaan viisaampaa on purkaa ja koettaa myydä osina pois, niin välttyy ainakin turhilta lisäkustannuksilta.

Eipä ihme kun poistuvat liikenteestä nopeaan tahtiin, ehkä arvo nousee sitten kun tupliksia/vm on enää muutama rekisterissä.

Eli museokilvissä olevan tupliksen arvo taitaa olla maks tonnin, ja jos ei ole museokilvissä niin arvo on maks muutaman satasen, eli vanhemmat rinnastetaan aika suoraan uudempiin joiden hinnat on aivan pohjalukemissa?
99_GL_77
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2004 13:02
Paikkakunta: 06

Viesti Kirjoittaja 99_GL_77 »

ng900aero kirjoitti:Täytyy oikein ihmetellä vanhojen 99:ien huonoa kurssia, lähiaikoina on ollut ties montako hienoa 70-luvun tuplista myynnissä pilkkahinnalla eikä taida yksikään olla mennyt kaupaksi?
Eli 99-harrastajia taitaa olla tässä maassa maks muutama kymmenen tjsp :?
Eipä ihme kun poistuvat liikenteestä nopeaan tahtiin, ehkä arvo nousee sitten kun tupliksia/vm on enää muutama rekisterissä.
Eli museokilvissä olevan tupliksen arvo taitaa olla maks tonnin, ja jos ei ole museokilvissä niin arvo on maks muutaman satasen, eli vanhemmat rinnastetaan aika suoraan uudempiin joiden hinnat on aivan pohjalukemissa?
Anteeksi, lyhensin hieman tekstiäsi :lol:
Saman olen kanssa laittanut merkille. Olisiko syynä myös kallistunut polttoaineen hinta joka pudottaa hieman bensasyöppöjen autojen arvoa. Toisaalta parikymmentävuotta sitten melkein joka toisella on ollut 99, eli saabia pidetään edelleen sellaseina "käyttöhanskana". Korimalli ei ehkä ole niin silmiä hivelevä, mutta makuasia. Toisaalta jos omistat vanhan 99:n niin olalletaputtajia kyllä löytyy "onnea hankinnan johdosta" mutta siihen se sitten jää.

Myös täällä on havaittavissa se että 99:t vaihtavat aika nopeasti omistajaa. Varsinkin perusmallit. Combit ja Turbot kyllä löytävät varsin tehokkaasti ottajia.

Mieluisasti kyllä maksan itse tonnin hyväkuntoisesta mr-katsastetusta 99:stä kuin ostan jonkun umpilahon projektin johon joudun laittamaan saman rahan.

Oma -77 99 GL oli kaupan viime keväänä, kauppasin autoa täällä ja sen olisi saanut 150-200e hintaan. Auto oli rekisterissä, mutta leima oli meni vanhaksi maaliskuussa. Niimpä olen nyt purkanut autoa pikku hiljaa ja myynyt sitä osina eteenpäin/varaosina nykyiselle ajokille. Kun kori on tyhjä, saa romunkerääjä sitten hakea sen pois. Sääli, auto oli ensimmäiseltä omistajaperheeltä tullut mulle ja lasissa oli muistaakseni 160 tkm.
Vastaa Viestiin