Tuplis-threadin aika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
99_GL_77
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2004 13:02
Paikkakunta: 06

Viesti Kirjoittaja 99_GL_77 »

ng900aero kirjoitti:Täytyy oikein ihmetellä vanhojen 99:ien huonoa kurssia, lähiaikoina on ollut ties montako hienoa 70-luvun tuplista myynnissä pilkkahinnalla eikä taida yksikään olla mennyt kaupaksi?
Eli 99-harrastajia taitaa olla tässä maassa maks muutama kymmenen tjsp :?
Eipä ihme kun poistuvat liikenteestä nopeaan tahtiin, ehkä arvo nousee sitten kun tupliksia/vm on enää muutama rekisterissä.
Eli museokilvissä olevan tupliksen arvo taitaa olla maks tonnin, ja jos ei ole museokilvissä niin arvo on maks muutaman satasen, eli vanhemmat rinnastetaan aika suoraan uudempiin joiden hinnat on aivan pohjalukemissa?
Anteeksi, lyhensin hieman tekstiäsi :lol:
Saman olen kanssa laittanut merkille. Olisiko syynä myös kallistunut polttoaineen hinta joka pudottaa hieman bensasyöppöjen autojen arvoa. Toisaalta parikymmentävuotta sitten melkein joka toisella on ollut 99, eli saabia pidetään edelleen sellaseina "käyttöhanskana". Korimalli ei ehkä ole niin silmiä hivelevä, mutta makuasia. Toisaalta jos omistat vanhan 99:n niin olalletaputtajia kyllä löytyy "onnea hankinnan johdosta" mutta siihen se sitten jää.

Myös täällä on havaittavissa se että 99:t vaihtavat aika nopeasti omistajaa. Varsinkin perusmallit. Combit ja Turbot kyllä löytävät varsin tehokkaasti ottajia.

Mieluisasti kyllä maksan itse tonnin hyväkuntoisesta mr-katsastetusta 99:stä kuin ostan jonkun umpilahon projektin johon joudun laittamaan saman rahan.

Oma -77 99 GL oli kaupan viime keväänä, kauppasin autoa täällä ja sen olisi saanut 150-200e hintaan. Auto oli rekisterissä, mutta leima oli meni vanhaksi maaliskuussa. Niimpä olen nyt purkanut autoa pikku hiljaa ja myynyt sitä osina eteenpäin/varaosina nykyiselle ajokille. Kun kori on tyhjä, saa romunkerääjä sitten hakea sen pois. Sääli, auto oli ensimmäiseltä omistajaperheeltä tullut mulle ja lasissa oli muistaakseni 160 tkm.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

99_GL_77 kirjoitti: Toisaalta jos omistat vanhan 99:n niin olalletaputtajia kyllä löytyy "onnea hankinnan johdosta" mutta siihen se sitten jää.

Myös täällä on havaittavissa se että 99:t vaihtavat aika nopeasti omistajaa. Varsinkin perusmallit. Combit ja Turbot kyllä löytävät varsin tehokkaasti ottajia.
.
Niin minäkin lyhensin sinun tekstiäsi :lol:

Juuri sama asia huomioitu, eli onnitellaan paljon kun tuollaisen vanhan 99-projektin hankkii, ja sitten kun haluaa siitä eroon niin ei ketään kiinnosta, ja lynkataan jos mainitsee sen purkamiseta osiksi että pääsisi eroon.

Mitä tuollaiselle sitten pitäisi tehdä jos käyttötarvetta ei itsellä ole ja eroon olisi tarve päästä, ja kerran ostajia ei ole?
Paaliin vaan :D
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Niinpä, vähän puhetta mutta paljon asiaa.!
Ari 1622
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

ari_viitanen kirjoitti:Niinpä, vähän puhetta mutta paljon asiaa.!
Taidan koettaa kaupata omaani ulkomaille, tai ainakin heittää huvikseni Mobileen ja Viron Saab-klubin sivuille ilmoitukset. Ja onhan viime vuosina ilmeisesti kulkeutunut Latviaankin päin vanhempia Saabeja.
Kotimaan markkinoita ei juurikaan ole olemassa.

Jos Germaniassa pyydetään vastaavasta näin sumeaa hintaa niin luulisi tuosta omastani valmiina ainakin tonnin saavan:
http://lyhytlinkki.net/?5l7ubofl
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ng900aero kirjoitti: Taidan koettaa kaupata omaani ulkomaille, tai ainakin heittää huvikseni Mobileen ja Viron Saab-klubin sivuille ilmoitukset. Ja onhan viime vuosina ilmeisesti kulkeutunut Latviaankin päin vanhempia Saabeja.
Kotimaan markkinoita ei juurikaan ole olemassa.

Jos Germaniassa pyydetään vastaavasta näin sumeaa hintaa niin luulisi tuosta omastani valmiina ainakin tonnin saavan:
http://lyhytlinkki.net/?5l7ubofl
erittäin hyvä idea, sulla kun on vielä kokemusta noista ulkomaankeikoista. viet itse auton ja ostat paluumatkalle kaupparahoilla uudehkon tonnarin. älä nyt tonnilla sitä lahjoita pois, lähtöhinta vähintään 2500.

itse en ole yhtään pahoillani jos osa saabeista kuskataan ulkomaille, mielummin harrastajan käsissä ulkomailla kun paalissa suomessa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lucaf kirjoitti:
erittäin hyvä idea, sulla kun on vielä kokemusta noista ulkomaankeikoista. viet itse auton ja ostat paluumatkalle kaupparahoilla uudehkon tonnarin. älä nyt tonnilla sitä lahjoita pois, lähtöhinta vähintään 2500.

itse en ole yhtään pahoillani jos osa saabeista kuskataan ulkomaille, mielummin harrastajan käsissä ulkomailla kun paalissa suomessa.
Saisi sakemanni hakea itse romunsa pois, välillä liikennettä niinkin päin.
Pitäisi tietty laittaa sakemannityyliin ilmoitukseen aivan vääriä tietoja, todella huonolaatuiset kuvat, luetella sellaisia lisävarusteita joita tuossa ei ole (mm. AC, tehostin, webasto), ja mainita että on täysi huoltokirja ja 1 omistaja :lol:
Pitäisi palkata vielä jokin jugoslaavi tuota kauppaamaan.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Itse ainakin otan homman siten, että ysiysi on halpa hankkia ja pitää ja lisäksi se on kelpo käyttöauto. Se, että se on halpa pitää, johtuu ehkä ajattelutavastani, etten kovin kalliita remontteja (kallis se on silloin, kun remontin hinnalla sais kunnossa olevan auton) lähtisi niihin tekemään, vaan sellaisen kohdalle sattuessa, etsisin uuden. Siis, ellen itse pysty korjaamaan. Ja juuri tuosta syystä, saan ajaa hyvin vapautuneesti.

Laitoin minäkin emssiin rahaa kohtuuttomasti, jotta sain sen liikenteeseen, vain havaitakseni, ettei se täyttänyt niitä käyttöauton vaatimuksia, joita autolta olin odottanut. No, se opetti. Kuitenkin vanhan(kin) tupliksen mittariin tulee minulla lähes 2 tkm kuukaudessa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Viikonloppuna pitäisi käydä katsomassa kaverin "pikkulaitolla leimaan" -projektia, jos sitä palaisi vajaan vuoden tauon jälkeen tupliskantaan. Pahin autokuume asettui parin päivän oireilun jälkeen, pientä jännitystä kuitenkin ilmassa vielä. :)
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jariha kirjoitti:Itse ainakin otan homman siten, että ysiysi on halpa hankkia ja pitää ja lisäksi se on kelpo käyttöauto. Se, että se on halpa pitää, johtuu ehkä ajattelutavastani, etten kovin kalliita remontteja (kallis se on silloin, kun remontin hinnalla sais kunnossa olevan auton) lähtisi niihin tekemään, vaan sellaisen kohdalle sattuessa, etsisin uuden. Siis, ellen itse pysty korjaamaan. Ja juuri tuosta syystä, saan ajaa hyvin vapautuneesti.
Varsin yleinen ajattelutapa, ilmeisesti tuplista pidetään nykyään kalliina jos se maksaa esim. 500e?
Eli Saab josta on leima ummessa on melkeimpä ongelmajätettä, sain huomata tuon kun yritin kaupata satkuani josta oli leima loppumassa, saas nähdä miten nyt käy kun on tuore leima.

Onko muuten mobilisteilla mitään nettipalstaa jossa olisi myyntitori vai onko wanhusten kaupanteko yksinomaan lehden varassa?
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ng900aero kirjoitti: Onko muuten mobilisteilla mitään nettipalstaa jossa olisi myyntitori vai onko wanhusten kaupanteko yksinomaan lehden varassa?
minä tiedän tämän, onko muitakin?
http://www.supermarket.fi/klassikko/
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kyllähän ne kaikki autot on omalta osaltaan yksilöitä eikä vanhoissa kestä edes yleistää mitään. Esim. oma 99 on koriltaan ollut melkoisen "rapea" ja sitä on korjattu moneen kertaan. Tekniikan osalta auto on ollut enemmän kuin positiivinen, kun osia ei ole mennyt rikkoutumisen vuoksi kuin muutama (startin solenoidi, lämppärin puhallin, vetarin suojakumet, puola, vesipumppu ja kansi) ajalla 2001-2005. Ei pahasti, ei edes rahallisesti. Kalleimpia olivat vesipumppu remppa teetettynä (209€) ja kansiremontti jossa hieman mopo keuli ja hinta sitten nousikin about 400€. No, ompahan jeti kansi jossa on venat säätetty justiin ruiskunnokalle ja oikaisun jälkeen laskettu 0.5mm, aivan sika paljon :lol: 99rallye-pojat vois heittää omat kannen laskut :lol:

Sen verran on kuitenkin 1998-2006 aikana mennyt varaosiin, huoltoihin ja maalaukseen, että säilytettyjä kuitteja löytyy reilusti yli 5000€ edestä. Joten eiköhän (ainakin minun osalta) tämä saabisimi ole sairaus. Ja mie tykkään siitä :P
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1003173

Pisti tuommoinen silmään, oli myös lehdessä ilmoitus... hintaa viitisen sataa euroa. Komia peli :)
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuollainen olis kähy peli entisöitynä ja vielä kähympi tuollaisenaan :D

Kysyvähän ei tieltä eksy ja minua viisaammat 99-tietäjät saa valaista parissa kohtaa.

1. Tuo ratti, oliko sellainen vielä 1980 vai oliko erilainen? Omassa 99:ssä ku oli ostettaessa 99:n uudempi ratti paikoillaan.

2. Lattiamatosta, miten tuossa 99:ssä on sisustan värinen lattiamatto? Omassa 1980 mallivuoden 99:ssä musta lattiamatto (jollaista en ole nähnyt missään muussa 99:ssä enkä edes 900:ssa) vaikka siinä saman värinen sisusta kuin tuossa linkin 99:ssä, uudempi malli tosin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

dimebak kirjoitti:Tuollainen olis kähy peli entisöitynä ja vielä kähympi tuollaisenaan :D

Kysyvähän ei tieltä eksy ja minua viisaammat 99-tietäjät saa valaista parissa kohtaa.

1. Tuo ratti, oliko sellainen vielä 1980 vai oliko erilainen? Omassa 99:ssä ku oli ostettaessa 99:n uudempi ratti paikoillaan.

2. Lattiamatosta, miten tuossa 99:ssä on sisustan värinen lattiamatto? Omassa 1980 mallivuoden 99:ssä musta lattiamatto (jollaista en ole nähnyt missään muussa 99:ssä enkä edes 900:ssa) vaikka siinä saman värinen sisusta kuin tuossa linkin 99:ssä, uudempi malli tosin.
1. iso sämpyläratti on ollut -80 mallissa.

2. -80 ysiysejä on ilmeisesti saanut sisustan värisellä lattiamatolla... ainakin mulla ollut harmaata, mustaa ja tuota beigeä..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

ng900aero kirjoitti:Varsin yleinen ajattelutapa, ilmeisesti tuplista pidetään nykyään kalliina jos se maksaa esim. 500e?
Eli Saab josta on leima ummessa on melkeimpä ongelmajätettä, sain huomata tuon kun yritin kaupata satkuani josta oli leima loppumassa, saas nähdä miten nyt käy kun on tuore leima.
Myydessä on varmasti vaikea saada 500 euroa. Pitää löytää oikea ostaja. Ostaessa taas tuo raha ei tahdo riittää, jos haluaa juuri tietynlaisen, ellei sitten ajan kanssa etsi. Tietty mun on vähän vaikea täältä käsin tarttua esim. tuohon nettiauton tarjontaan, vaan se on melkein niin, että on otettava se, mikä täällä sattuu tarjolla olemaan. Mutta kyllä se vain niin on, että jos autossa on vanha leima eikä muutenkaan autoa tunne, niin kyllä se pistää miettimään, että uskaltaako. Ja jos auto on kokonaan poistettu rekisteristä, niin siitä tulee pakostakin jo 100 euroa kuluja, että sen saa kilpiin, vaikka sitten ensiyrittämällä menisikin läpi. Siksi näihin "pitkällä" leimalla oleviin alle viidensadan euron tupliksiin on helppo tarttua. Tai paljon helpompi, kuin samanhintaiseen kilvettömään, vaikka se olisikin enempi klassikko.

On sitten ihan eri asia, kuka ylipäätään haluaa ostaa ja omistaa "tavallisen" tupliksen, vaikka sen lähes ilmaiseksi saisi? Ja mikä tupliksista on tavallinen ja mikä sitten se vähän erikoisempi yksilö? Minunkin piti kokea monta "erikoisempaa" yksilöä, kunnes tajusin, että varman perustekniikan tuoma luottamus autoa kohtaan tarjoaa aivan riittävästi ajonautintoa, kunhan vain kyseessä on ehta tuplis :wink:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Vastaa Viestiin