Kerroppa tästä pesusta lisää? (En tajunnut mitä kytketään mihin ja mitä tällä toimenpiteellä saan pestyä.)Turbo16 kirjoitti:Sittenhän on se vielä se toinen pesu, jossa ohitetaan auton bp-suodatin ja laitetaan letkut "Forte-koneeseen" kiinni ja annetaan kierettää koneessa.
Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely
kÄSITYS
No niin ne tee se itse miehet ostavat jos saavat yhden purkin sitä ihme ainetta ja käsittelyn jälkeen laittavat sitten mitä tahansa öljyä koneeseen.
ja kun ei toimi niin sitten manataan ainetta jolla ei tee mitään, aikaa ja rahhaa palaa.
Itse käytin saab 9000i samasta syystä tuossa käsittelyssä ja maksoin
mitä pyysivät, ei säksätä enää. oisinko säästänyt rahassa 30 eskoo, en nähnyt sitä sellaisen vaivan arvoisaksi, että olisin tehnyt itse.
Koneeseen laitettiin SIIS HYVÄT JA KALLIIT öljyt,käsittelyn jälkeen.
Mutta jokainen saa toimia niinkuin parhaaksi näkee.
ja kun ei toimi niin sitten manataan ainetta jolla ei tee mitään, aikaa ja rahhaa palaa.
Itse käytin saab 9000i samasta syystä tuossa käsittelyssä ja maksoin
mitä pyysivät, ei säksätä enää. oisinko säästänyt rahassa 30 eskoo, en nähnyt sitä sellaisen vaivan arvoisaksi, että olisin tehnyt itse.
Koneeseen laitettiin SIIS HYVÄT JA KALLIIT öljyt,käsittelyn jälkeen.
Mutta jokainen saa toimia niinkuin parhaaksi näkee.
Kytketään bensajärjestelmä pois pelistä ja laitetaan tilalle "Forte-kone" ja liitetään auton bensaputket koneeseen kiinni ja pestään kone bensajärjestelmä. Suuttimet nyt ainakin siihen kuuluuf-19 kirjoitti:Kerroppa tästä pesusta lisää? (En tajunnut mitä kytketään mihin ja mitä tällä toimenpiteellä saan pestyä.)Turbo16 kirjoitti:Sittenhän on se vielä se toinen pesu, jossa ohitetaan auton bp-suodatin ja laitetaan letkut "Forte-koneeseen" kiinni ja annetaan kierettää koneessa.
Eli sama kuin fuel system cleanerin käyttö, mutta ei siis kaadeta bensatankkiin ainetta.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Hmm... mitä tarkkaanottaen tuo pesu pesee? Bensaletkut? Pumppu???Turbo16 kirjoitti: Kytketään bensajärjestelmä pois pelistä ja laitetaan tilalle "Forte-kone" ja liitetään auton bensaputket koneeseen kiinni ja pestään kone bensajärjestelmä. Suuttimet nyt ainakin siihen kuuluu
Suuttimia tuo toimenpide ei ainakaa pese sen enempää kuin normaali bensakaan, varsinkaan jos niitä suuttimia ei auota. Ehkä sitten jos se pesuaineena käytettävä liuotin on jotakin liuottavampaa kuin bensa ja suuttimia avataankin.
oletko hylännyt stp-flush aineen jota kehuit joskus muinoin fortea tehokkaammaksi ja halvemmaksi?ng900aero kirjoitti:No täytyy varmaan leikkiä kotikemistiä ja kokeilla laittaa löpöä öljyn sekaan, Forten hinnalla saa jo Mobilin täyssynteettiset öljyt (5W-40)
Ja eipä tuollaisen 33-vuotiaan koneen kanssa "korkealta tipahda" vaikka mitä sattuisikin
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Autoahan siis tietenkin käytetään puhdistuksen aikana.. Tietysti silloin suuttimet aukeavat.. bensansuodattimen tilalle vaan tulee.f-19 kirjoitti:Hmm... mitä tarkkaanottaen tuo pesu pesee? Bensaletkut? Pumppu???Turbo16 kirjoitti: Kytketään bensajärjestelmä pois pelistä ja laitetaan tilalle "Forte-kone" ja liitetään auton bensaputket koneeseen kiinni ja pestään kone bensajärjestelmä. Suuttimet nyt ainakin siihen kuuluu
Suuttimia tuo toimenpide ei ainakaa pese sen enempää kuin normaali bensakaan, varsinkaan jos niitä suuttimia ei auota. Ehkä sitten jos se pesuaineena käytettävä liuotin on jotakin liuottavampaa kuin bensa ja suuttimia avataankin.
Helpoiten tekee kun ottaa bp-suodattimen pois ja vaihtaa uuden bp-suodattimen tilalle, johon kaataa täyteen tuota fuel system cleaneriä.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: kÄSITYS
Oletuksena on varmaan että jokainen fiksu käyttäis kumminkin synteettisiä öljyä ja niissä ei varmaan nykyään enää kauhean isoja eroja ole. Itselle suositeltiin Motor Flushin lisäksi lisäainetta.JSLAAKKO kirjoitti:No niin ne tee se itse miehet ostavat jos saavat yhden purkin sitä ihme ainetta ja käsittelyn jälkeen laittavat sitten mitä tahansa öljyä koneeseen.
ja kun ei toimi niin sitten manataan ainetta jolla ei tee mitään, aikaa ja rahhaa palaa.
Itse käytin saab 9000i samasta syystä tuossa käsittelyssä ja maksoin
mitä pyysivät, ei säksätä enää. oisinko säästänyt rahassa 30 eskoo, en nähnyt sitä sellaisen vaivan arvoisaksi, että olisin tehnyt itse.
Koneeseen laitettiin SIIS HYVÄT JA KALLIIT öljyt,käsittelyn jälkeen.
Mutta jokainen saa toimia niinkuin parhaaksi näkee.
Alla lainausta aiemmasta keskustelusta:
46euroo makso noi kaks pulloo makso ja siihen öljy+suodatin niin ei nostimien putsaus enää kuulosta mahdottomalta varsinkin jossei öljynvaihto ole ajankohtainen. Manuaalisessa kun hiljaisuus on kumminkin varmemmin saavutettavissa.jus kirjoitti:Juu, samaa sanoo Top End Treatmentin käyttöohje,tetammi kirjoitti:Eikös toi ole enempi lisäaine mitä suositellaan käytettäväksi Forten motor flushin jälkeen ettei paska ota heti uudestaan kiinni. Tuo ainakin kaadetaan öljyjen joukkoon ja jätetään.
http://www.forte-nwe.com/FIN/motor_TET.html
http://www.forte-nwe.com/FIN/gebruiksaa ... r_TET.html
Sanoipa toi huolto että 4litran öljytilavuus rupee oleen maksimi mitä yhdellä purkilla hoitaa, että paremman tuloksen sais jos tiputtais öljyn määrän minimiin ja sitten fortet sisään.
Ässään laitoin aikanaan vaan fortet sisään ja saatto toi muutaman tonnin olla hiljasempi muuten toi on naputtanu kohta kolme vuotta.
Tonnariin laitoin noi kaks pulloo heti kun startissa rupes hieman naputteleen ja on pysyny hiljasena mutta olihan toki lähtötilannekin eri.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Naputus / tikitys jatkuu :(
Terve taas !
Tein tuon Forte käsittelyn noin kuukausi sitten ja nyt on pari tuhatta kilometriä takana. Aluksi tuntui että tuo naputus/tikitys olisi hieman vähentynyt mutta takaisinpa tuo tuli.
Käsittelyn tein ohjeiden mukaan (2 pulloa fortea, n.30min@1300rpm) jonka jälkeen vaihdoin öljyt ja suodattimen.
Koska on ollut hankala kuvailla millaista ääntä tuolta venttiilikopasta kuuluu niin nauhoitin kännyllä vähän tuota tikitystä : (http://j-ware.no-ip.com/temp/tikitysta.mp3) (Kuulostaa kyllä ihan traktorilta ) Mutta jo alussa kuuluu sellainen korkea tikitys joka lähtee sitten pois ja tulee vielä uudelleen n. 17 sek kohdalla. Äänitin kyseisen pätkän n. 30 cm päästä venttiilikopasta.
Ko. ääni kuuluu välillä todella selvästi sisälle ajon aikana.
Mitäs arvon asiantuntijat sanoo, onko tuo ääni nyt nostimista vai voisiko vika olla jossain muualla ?
Jos on nostimissa, niin taitaa seuraava operaatio olla nostimien irroittaminen ja puhdistus ?
Voiko noiden nostimien huono toiminta vaikuttaa polttoaineen kulutukseen ?
- Jukka
Tein tuon Forte käsittelyn noin kuukausi sitten ja nyt on pari tuhatta kilometriä takana. Aluksi tuntui että tuo naputus/tikitys olisi hieman vähentynyt mutta takaisinpa tuo tuli.
Käsittelyn tein ohjeiden mukaan (2 pulloa fortea, n.30min@1300rpm) jonka jälkeen vaihdoin öljyt ja suodattimen.
Koska on ollut hankala kuvailla millaista ääntä tuolta venttiilikopasta kuuluu niin nauhoitin kännyllä vähän tuota tikitystä : (http://j-ware.no-ip.com/temp/tikitysta.mp3) (Kuulostaa kyllä ihan traktorilta ) Mutta jo alussa kuuluu sellainen korkea tikitys joka lähtee sitten pois ja tulee vielä uudelleen n. 17 sek kohdalla. Äänitin kyseisen pätkän n. 30 cm päästä venttiilikopasta.
Ko. ääni kuuluu välillä todella selvästi sisälle ajon aikana.
Mitäs arvon asiantuntijat sanoo, onko tuo ääni nyt nostimista vai voisiko vika olla jossain muualla ?
Jos on nostimissa, niin taitaa seuraava operaatio olla nostimien irroittaminen ja puhdistus ?
Voiko noiden nostimien huono toiminta vaikuttaa polttoaineen kulutukseen ?
- Jukka
Kauhutarinoita kuulee aina sillointällöin noista pesuaineista, että saattavat irrottaa likaa jopa siinä määrin että öljypumpun imusiivilä tukkeentuisi ja siitä seurauksena moottorivaurio. Asiasta kysyessäni valtuutetulla Forte-edustajalla, totesivat sen olevan mahdollista mutta erittäin harvinaista. Mahdollisista vaurioista vastaa kuulemma asiakas itse.. aina ja olosuhteista riippumatta. Lieneekö näin oikeastikkin, vai vain f-edustajan mielestä?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Kysynpäs pomoltani töissä huomenna mikä on meidän kanta, mutta ainakin takuu pitäisi korvata, jos ammattiasentaja hoitaa työn (työpaikalla), kuten purkin kyljessäkin lukee, että vain ammattilaiskäyttöön tai jotain sinneppäin.Myrkky kirjoitti:Kauhutarinoita kuulee aina sillointällöin noista pesuaineista, että saattavat irrottaa likaa jopa siinä määrin että öljypumpun imusiivilä tukkeentuisi ja siitä seurauksena moottorivaurio. Asiasta kysyessäni valtuutetulla Forte-edustajalla, totesivat sen olevan mahdollista mutta erittäin harvinaista. Mahdollisista vaurioista vastaa kuulemma asiakas itse.. aina ja olosuhteista riippumatta. Lieneekö näin oikeastikkin, vai vain f-edustajan mielestä?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Kiitän jo etukäteen, tuossa tonnarissa nimittäin alkaisi olla korkea aika tehdä räkyttäville painimille jotain, mut pieni pelko on tuon pesun tiimoilta ollut ja ei paljon motivoisi yläkertaakaan koneesta purkaa. Tietty jos tekisi vaihtokannen valmiiksi kevyellä kanavien porttauksella.. mut se on tää luova motivaatiorajoitteisuus.. laiska en tunnusta olevani.Turbo16 kirjoitti:
Kysynpäs pomoltani töissä huomenna mikä on meidän kanta, mutta ainakin takuu pitäisi korvata, jos ammattiasentaja hoitaa työn (työpaikalla), kuten purkin kyljessäkin lukee, että vain ammattilaiskäyttöön tai jotain sinneppäin.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Mutta moni ihminen enemmin käyttää Forte-käsittelyyn tarvittavan 20min + öljynvaihdon kuin ensin purkaa venttiilikopan ja nokat ja puhdistaa painimetAksu900 kirjoitti:Painimethan on myös purettavissa ja näinollen mahollista pestä ihan putipuhtaaksi valitsemallaan pesuaineella.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Tuokin tuli mieleen kun noita muita threadeja selailin, mutta tein sellaisen huomion että tuo ääni kuuluu myös silloin kun tekee moottorijarrutusta jolloin suuttimet ei ole toiminnassa.Turbo16 kirjoitti:Ettei siellä sitten suuttimet napisisi ?
Onko tuo venttiilikopan + nostimien irroitus + puhdistus suurikin urakka ?
- J