Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Turbo16 kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:Painimethan on myös purettavissa ja näinollen mahollista pestä ihan putipuhtaaksi valitsemallaan pesuaineella. :)
Mutta moni ihminen enemmin käyttää Forte-käsittelyyn tarvittavan 20min + öljynvaihdon kuin ensin purkaa venttiilikopan ja nokat ja puhdistaa painimet :)
Joo asiat voi tehä helposti tai hyvin. ;)
Aki Peltola #1132
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

jhappone kirjoitti:ääni kuuluu myös silloin kun tekee moottorijarrutusta jolloin suuttimet ei ole toiminnassa.
Millä ruiskulla auto on - tai yleensäkin minkälaisesta autosta millä moottorilla on kyse? Osaakos -92 900i 2.1 16v katkaista polttoaineensyötön moottorijarrutuksessa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

jhappone kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti:Ettei siellä sitten suuttimet napisisi ?
Tuokin tuli mieleen kun noita muita threadeja selailin, mutta tein sellaisen huomion että tuo ääni kuuluu myös silloin kun tekee moottorijarrutusta jolloin suuttimet ei ole toiminnassa.

Onko tuo venttiilikopan + nostimien irroitus + puhdistus suurikin urakka ?

- J
Kyllä tuo minusta kuulostaa juurikin painimien naputukselta. Suutinten ääni ei pitäs kuulua hyttiin asti.

Painimien esiin ottaminen ei sinänsä oo iso homma, oisko tunti ensikertalaisella(venakoppa ja nokka-akselit on purettava pois). Niiden purkamiseen ja pesemiseen saakin sitten varata muutamia tunteja aikaa.
Aki Peltola #1132
jhappone
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 21:04
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhappone »

jus kirjoitti:
jhappone kirjoitti:ääni kuuluu myös silloin kun tekee moottorijarrutusta jolloin suuttimet ei ole toiminnassa.
Millä ruiskulla auto on - tai yleensäkin minkälaisesta autosta millä moottorilla on kyse? Osaakos -92 900i 2.1 16v katkaista polttoaineensyötön moottorijarrutuksessa?
LH-Jetronic 2.4.2. on ruiskuna ja kyllä se katkaisee syötön. On tullut mitattua tuota ruiskujen signaalia ajotietokone projektin parissa. Jos kierrokset on yli 2000 ja nostaa kaasun pois niin syöttö katkeaa, mutta jos kierrokset jää alle tuon niin sitten jää syöttämään ainetta.
Aksu900 kirjoitti:Painimien esiin ottaminen ei sinänsä oo iso homma, oisko tunti ensikertalaisella(venakoppa ja nokka-akselit on purettava pois). Niiden purkamiseen ja pesemiseen saakin sitten varata muutamia tunteja aikaa.
Millä nuo kannattaa pestä ? Ihan jossain bensassa liottaa vai jotain erikoisainetta ?

Tarviiko mitään tiivisteitä varata vaihtohommaan ? Entä kannattaako vaihtaa jotain muuta samalla kun tuon kopan aukoo ?

Pitänee sitten ensi viikonlopuksi viritellä hieman projektia :)

- J
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Bensa on ihan hyvä aine tai bräkleeni tai vastaava aine. Se tökötti lähtee kyllä vaikka vanupuikolla kaapimalla pois.

Harmi kun ei oo tullu kuvattua painimen purkamista koskaan, sen ite painimen ulossaanti kupista on joskus vähän kinkkinen homma. Yleensä lähtee kun naputtelee vaikka pöydän tasopintaa vasten kunnolla sitä kuppia. Myös hyvillä pihdeillä tai paineilmalla saa sen ulos. Sen jälkeen pitää jollain puukonkärjellä tai vastaavalla kammeta varovasti semmonen lukkopelti pois jotta saa itse painimen purkautumaan.

Venttilikopan tiivistehän tuossa kannattaisi ehkä vaihtaa samalla, ihan tulevia vuotoja ehkäisemään. :)
Aki Peltola #1132
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Elikkäs kysyin pomolta kannan ja homma siis menee ihan samallailla, kun muutenkin.

Eli heti kun perävalot häipyy pihasta ja auto hajoaa korjaamon pihan ulkopuolelle niin vakuutus korvaa.

Mutta Forte-käsittely siis tosiaankin vaatii sen öljynsuodattimen vaihdon tietysti :)
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
jhappone
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 21:04
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhappone »

Noniin, tulipa sitten eilen tehtyä tuo nostimien puhdistus.

Ei kyllä aivan pariin tuntiin päässyt kun ensimmäistä kertaa tein ja apurikin oli matkassa :) Kun nostimet oli saatu pois paikaltaan, heti huomasi että jotkut oli aika jumissa, eli ei 'mäntä' liikkunut ollenkaan.

En saanut purettua nostinta, mutta huomattin että magneetilla sai kätevästi liikuteltua 'mäntää' edestakaisin. Nostimet heitettiin sitten bensaan lillumaan ja välillä käytiin vetelemässä 'mäntää' edestakaisin että mömmöt lähti liikkeelle.

Yllättävän paljon sieltä sisältä tuli mustaa öljyä ja 'mäntä' alkoi liikkumaan ilman ongelmia. Parisen tuntia noita tuli lilluteltua jonka jälkeen kaikkien nostimien 'männät' liikkuivat ihan heiluttelemalla. Tämän jälkeen nostimet takaisin, nokka-akselit ja ketjut kiinni, ajoituksien tarkistus ja kone käyntiin.

Aluksi rallatteli todella komeasti, mutta 5-10 min jälkeen rauhoittui ja nyt kehrää varsin mukavasti.

Suurin ongelma tuli ketjunkiristimen kanssa kun siihen piti olla suurikokoinen hylsy (27?) jota ei tietenkään löytynyt niin se piti sitten käydä ostamassa. Toisekseen kytkimen muovisuojan kanssa sai tapella kauan, että näki ajoitukset kunnolla. (Miten sen muuten saa kätevästi pois ?) Kaikki nostimet oli päällisin puolin kunnossa, ei kulumia tms. samoin nokka-akselit ja laakeripukit.

Koko hommaan kului n. 7 tuntia taukoineen, mutta varsin opettavainen homma oli kaikenkaikkiaan.

Kiitoksia kaikille vinkkejä antaneille !

- J
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Olisit heti vaan purkanu kupit, etkä ollenkaan alkanu läträilemään minkään Forte:n kanssa. Helppoahan se olis kaataa mekaanikko pullossa koneeseen ja se reerais koneen sisältä käsin, jos se oikeesti toimis. Täällähän loppuis asentajilta työt ja TSI miehet vaan hymyilis ja antais perseen kasvaa.
Toki se Forte konetta muuten puhdistaa mutta noihin kuppeihin se ei varmasti mitään pysyvää vaikutusta tee. MOT.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

niin ja sitä kytkin koppaa ei tietenkään pidä purkaa kun kopassa on reikä juuri ajoituksia varten!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Hienoa että homma onnistui!! Pitänee tehdä jonkulainen kuvallinen dokumentaatio tuosta painimen purkamisesta tulevaisuutta varten!

oon semmosen luvannu tehdä varmaan jo 3vuotta sitten. :oops:
Aki Peltola #1132
jhappone
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 21:04
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhappone »

mikkoimp kirjoitti:niin ja sitä kytkin koppaa ei tietenkään pidä purkaa kun kopassa on reikä juuri ajoituksia varten!
Tuota, sehän siinä olikin kun en nähny siitä raosta niitä ajoitusmerkintöjä kovin hyvin. Aiheutti muutaman voimasanan pääsemisen kun piti sitä koppaa ruveta aukomaan.

Mutta nyt ainakin tuon osaa tehdä kun seuraavan kerran alka napsuttamaan. Eikä aikaakaan mee varmaan noin kauaa kuin nyt ;)

-J
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Nyt pitää kysyä että miksi se jako muuttuisi jos nokkapyörät on akseleista irti ja nippusiteillä kiinni jakoketjussa? 8)
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

f-19 kirjoitti:Nyt pitää kysyä että miksi se jako muuttuisi jos nokkapyörät on akseleista irti ja nippusiteillä kiinni jakoketjussa? 8)
Jos alapäästä sutaa?
Aki Peltola #1132
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Aksu900 kirjoitti:Yleensä lähtee kun naputtelee vaikka pöydän tasopintaa vasten kunnolla sitä kuppia. Myös hyvillä pihdeillä tai paineilmalla saa sen ulos. Sen jälkeen pitää jollain puukonkärjellä tai vastaavalla kammeta varovasti semmonen lukkopelti pois jotta saa itse painimen purkautumaan.
Kävin purkamassa parikymmentä paininkuppia ja en kyllä huomannut mitään lukkopeltiä... Tuolla tavalla ne siis hajosivat, kun vain sai hakattua tuon sisäosan irti kupista:

Kuva

Eski
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Vanhemmissa ei olekaan sitä lukkoa. :)
Aki Peltola #1132
Vastaa Viestiin