Joo asiat voi tehä helposti tai hyvin.Turbo16 kirjoitti:Mutta moni ihminen enemmin käyttää Forte-käsittelyyn tarvittavan 20min + öljynvaihdon kuin ensin purkaa venttiilikopan ja nokat ja puhdistaa painimetAksu900 kirjoitti:Painimethan on myös purettavissa ja näinollen mahollista pestä ihan putipuhtaaksi valitsemallaan pesuaineella.
Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely
Aki Peltola #1132
Millä ruiskulla auto on - tai yleensäkin minkälaisesta autosta millä moottorilla on kyse? Osaakos -92 900i 2.1 16v katkaista polttoaineensyötön moottorijarrutuksessa?jhappone kirjoitti:ääni kuuluu myös silloin kun tekee moottorijarrutusta jolloin suuttimet ei ole toiminnassa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kyllä tuo minusta kuulostaa juurikin painimien naputukselta. Suutinten ääni ei pitäs kuulua hyttiin asti.jhappone kirjoitti:Tuokin tuli mieleen kun noita muita threadeja selailin, mutta tein sellaisen huomion että tuo ääni kuuluu myös silloin kun tekee moottorijarrutusta jolloin suuttimet ei ole toiminnassa.Turbo16 kirjoitti:Ettei siellä sitten suuttimet napisisi ?
Onko tuo venttiilikopan + nostimien irroitus + puhdistus suurikin urakka ?
- J
Painimien esiin ottaminen ei sinänsä oo iso homma, oisko tunti ensikertalaisella(venakoppa ja nokka-akselit on purettava pois). Niiden purkamiseen ja pesemiseen saakin sitten varata muutamia tunteja aikaa.
Aki Peltola #1132
LH-Jetronic 2.4.2. on ruiskuna ja kyllä se katkaisee syötön. On tullut mitattua tuota ruiskujen signaalia ajotietokone projektin parissa. Jos kierrokset on yli 2000 ja nostaa kaasun pois niin syöttö katkeaa, mutta jos kierrokset jää alle tuon niin sitten jää syöttämään ainetta.jus kirjoitti:Millä ruiskulla auto on - tai yleensäkin minkälaisesta autosta millä moottorilla on kyse? Osaakos -92 900i 2.1 16v katkaista polttoaineensyötön moottorijarrutuksessa?jhappone kirjoitti:ääni kuuluu myös silloin kun tekee moottorijarrutusta jolloin suuttimet ei ole toiminnassa.
Millä nuo kannattaa pestä ? Ihan jossain bensassa liottaa vai jotain erikoisainetta ?Aksu900 kirjoitti:Painimien esiin ottaminen ei sinänsä oo iso homma, oisko tunti ensikertalaisella(venakoppa ja nokka-akselit on purettava pois). Niiden purkamiseen ja pesemiseen saakin sitten varata muutamia tunteja aikaa.
Tarviiko mitään tiivisteitä varata vaihtohommaan ? Entä kannattaako vaihtaa jotain muuta samalla kun tuon kopan aukoo ?
Pitänee sitten ensi viikonlopuksi viritellä hieman projektia
- J
Bensa on ihan hyvä aine tai bräkleeni tai vastaava aine. Se tökötti lähtee kyllä vaikka vanupuikolla kaapimalla pois.
Harmi kun ei oo tullu kuvattua painimen purkamista koskaan, sen ite painimen ulossaanti kupista on joskus vähän kinkkinen homma. Yleensä lähtee kun naputtelee vaikka pöydän tasopintaa vasten kunnolla sitä kuppia. Myös hyvillä pihdeillä tai paineilmalla saa sen ulos. Sen jälkeen pitää jollain puukonkärjellä tai vastaavalla kammeta varovasti semmonen lukkopelti pois jotta saa itse painimen purkautumaan.
Venttilikopan tiivistehän tuossa kannattaisi ehkä vaihtaa samalla, ihan tulevia vuotoja ehkäisemään.
Harmi kun ei oo tullu kuvattua painimen purkamista koskaan, sen ite painimen ulossaanti kupista on joskus vähän kinkkinen homma. Yleensä lähtee kun naputtelee vaikka pöydän tasopintaa vasten kunnolla sitä kuppia. Myös hyvillä pihdeillä tai paineilmalla saa sen ulos. Sen jälkeen pitää jollain puukonkärjellä tai vastaavalla kammeta varovasti semmonen lukkopelti pois jotta saa itse painimen purkautumaan.
Venttilikopan tiivistehän tuossa kannattaisi ehkä vaihtaa samalla, ihan tulevia vuotoja ehkäisemään.
Aki Peltola #1132
Elikkäs kysyin pomolta kannan ja homma siis menee ihan samallailla, kun muutenkin.
Eli heti kun perävalot häipyy pihasta ja auto hajoaa korjaamon pihan ulkopuolelle niin vakuutus korvaa.
Mutta Forte-käsittely siis tosiaankin vaatii sen öljynsuodattimen vaihdon tietysti
Eli heti kun perävalot häipyy pihasta ja auto hajoaa korjaamon pihan ulkopuolelle niin vakuutus korvaa.
Mutta Forte-käsittely siis tosiaankin vaatii sen öljynsuodattimen vaihdon tietysti
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Noniin, tulipa sitten eilen tehtyä tuo nostimien puhdistus.
Ei kyllä aivan pariin tuntiin päässyt kun ensimmäistä kertaa tein ja apurikin oli matkassa Kun nostimet oli saatu pois paikaltaan, heti huomasi että jotkut oli aika jumissa, eli ei 'mäntä' liikkunut ollenkaan.
En saanut purettua nostinta, mutta huomattin että magneetilla sai kätevästi liikuteltua 'mäntää' edestakaisin. Nostimet heitettiin sitten bensaan lillumaan ja välillä käytiin vetelemässä 'mäntää' edestakaisin että mömmöt lähti liikkeelle.
Yllättävän paljon sieltä sisältä tuli mustaa öljyä ja 'mäntä' alkoi liikkumaan ilman ongelmia. Parisen tuntia noita tuli lilluteltua jonka jälkeen kaikkien nostimien 'männät' liikkuivat ihan heiluttelemalla. Tämän jälkeen nostimet takaisin, nokka-akselit ja ketjut kiinni, ajoituksien tarkistus ja kone käyntiin.
Aluksi rallatteli todella komeasti, mutta 5-10 min jälkeen rauhoittui ja nyt kehrää varsin mukavasti.
Suurin ongelma tuli ketjunkiristimen kanssa kun siihen piti olla suurikokoinen hylsy (27?) jota ei tietenkään löytynyt niin se piti sitten käydä ostamassa. Toisekseen kytkimen muovisuojan kanssa sai tapella kauan, että näki ajoitukset kunnolla. (Miten sen muuten saa kätevästi pois ?) Kaikki nostimet oli päällisin puolin kunnossa, ei kulumia tms. samoin nokka-akselit ja laakeripukit.
Koko hommaan kului n. 7 tuntia taukoineen, mutta varsin opettavainen homma oli kaikenkaikkiaan.
Kiitoksia kaikille vinkkejä antaneille !
- J
Ei kyllä aivan pariin tuntiin päässyt kun ensimmäistä kertaa tein ja apurikin oli matkassa Kun nostimet oli saatu pois paikaltaan, heti huomasi että jotkut oli aika jumissa, eli ei 'mäntä' liikkunut ollenkaan.
En saanut purettua nostinta, mutta huomattin että magneetilla sai kätevästi liikuteltua 'mäntää' edestakaisin. Nostimet heitettiin sitten bensaan lillumaan ja välillä käytiin vetelemässä 'mäntää' edestakaisin että mömmöt lähti liikkeelle.
Yllättävän paljon sieltä sisältä tuli mustaa öljyä ja 'mäntä' alkoi liikkumaan ilman ongelmia. Parisen tuntia noita tuli lilluteltua jonka jälkeen kaikkien nostimien 'männät' liikkuivat ihan heiluttelemalla. Tämän jälkeen nostimet takaisin, nokka-akselit ja ketjut kiinni, ajoituksien tarkistus ja kone käyntiin.
Aluksi rallatteli todella komeasti, mutta 5-10 min jälkeen rauhoittui ja nyt kehrää varsin mukavasti.
Suurin ongelma tuli ketjunkiristimen kanssa kun siihen piti olla suurikokoinen hylsy (27?) jota ei tietenkään löytynyt niin se piti sitten käydä ostamassa. Toisekseen kytkimen muovisuojan kanssa sai tapella kauan, että näki ajoitukset kunnolla. (Miten sen muuten saa kätevästi pois ?) Kaikki nostimet oli päällisin puolin kunnossa, ei kulumia tms. samoin nokka-akselit ja laakeripukit.
Koko hommaan kului n. 7 tuntia taukoineen, mutta varsin opettavainen homma oli kaikenkaikkiaan.
Kiitoksia kaikille vinkkejä antaneille !
- J
Olisit heti vaan purkanu kupit, etkä ollenkaan alkanu läträilemään minkään Forte:n kanssa. Helppoahan se olis kaataa mekaanikko pullossa koneeseen ja se reerais koneen sisältä käsin, jos se oikeesti toimis. Täällähän loppuis asentajilta työt ja TSI miehet vaan hymyilis ja antais perseen kasvaa.
Toki se Forte konetta muuten puhdistaa mutta noihin kuppeihin se ei varmasti mitään pysyvää vaikutusta tee. MOT.
Toki se Forte konetta muuten puhdistaa mutta noihin kuppeihin se ei varmasti mitään pysyvää vaikutusta tee. MOT.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Tuota, sehän siinä olikin kun en nähny siitä raosta niitä ajoitusmerkintöjä kovin hyvin. Aiheutti muutaman voimasanan pääsemisen kun piti sitä koppaa ruveta aukomaan.mikkoimp kirjoitti:niin ja sitä kytkin koppaa ei tietenkään pidä purkaa kun kopassa on reikä juuri ajoituksia varten!
Mutta nyt ainakin tuon osaa tehdä kun seuraavan kerran alka napsuttamaan. Eikä aikaakaan mee varmaan noin kauaa kuin nyt
-J
Kävin purkamassa parikymmentä paininkuppia ja en kyllä huomannut mitään lukkopeltiä... Tuolla tavalla ne siis hajosivat, kun vain sai hakattua tuon sisäosan irti kupista:Aksu900 kirjoitti:Yleensä lähtee kun naputtelee vaikka pöydän tasopintaa vasten kunnolla sitä kuppia. Myös hyvillä pihdeillä tai paineilmalla saa sen ulos. Sen jälkeen pitää jollain puukonkärjellä tai vastaavalla kammeta varovasti semmonen lukkopelti pois jotta saa itse painimen purkautumaan.
Eski