Jäähdytysnestettä jalkotilassa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Landeman
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 21:18
Paikkakunta: Nurmo

Jäähdytysnestettä jalkotilassa

Viesti Kirjoittaja Landeman »

Käyttelin tuossa hieman ysisatasta ja huomasin ajon jälkeen, että pelkääjän puolen jalkatilassa on nestettä. Lähempi tarkastelu osoitti sen olevan jäähdytysnestettä ja ilmeisesti tuli jalkatilan puhaltimen kanavaa pitkin...

Onko kellään vastaavanlaista juttua tullut vastaan? Mikähän voisi olla vikana?
Ei ole nyt mahdollista nostaa autoa ylös ja katsoa missä vika voisi olla :(

Ja autohan on 900i vm -86
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hana tai kenno vuotaa. on kolmaskin vaihtoehto joka miulla on tuulilasin vesiura tukossa ,tulee sadevesi tuulilasista vänkärin jalkotilaan!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tossa purkuun päätyneessa 900i:ssä oli vasemmalla takamatkustajan jalkatilassa äänieristeet kastuneet jäähdytinvedestä. Melko ylläri, kun luulin purkavani melko "ehjää" autoa. En ole vielä purkanut niin paljoa, että tietäisin, oliko vuoto hanassa vai kennossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vasemmalla eli vänkärin puolella oli itselläni kans takajalkotilan äärieriste matto ihan litimärkä ja syy oli reikä jalkotilassa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
hiekhe-9
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 23:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja hiekhe-9 »

Ajelin 3 tunnin yhtäkestoisen matkan J:kylään. Lähtiessä paisuntasäiliö oli täynnä. J:kylässä tyhjä. Kaikki nesteet oli kuskin takana jalkatilassa !
Johtuisko ongelma tästä: kaveri tiukkasi laturia ja samalla painoi rintapellissä muovisen/bakeliittisen tms. kennostolle menevän liittimen pään poikki. Tehtiin uusi liitos. Ulospäin ei vuoda, mutta kulkeeko se kennostolle menevä letku jossain putkituksessa, että se voisi vuotaa sieltä kennostoon ja sitä myötä jalkatilaan ?
smuurine
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 16:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja smuurine »

OIen sitä mieltä, että jäähdytysveden on mahdollista kulkeutua takajalkatilaan. Sisälämppärin kennon alta lähtee putkitukset suoraan takajalkatiloihin. Jos vedet kulkeutuu takajalkatilaan, epäilisin että sisälämppärin kenno vuotaa. Hanan vuotaessa voi vesi toki päätyä samaan paikkaan, mutta se on mielestäni epätodennäköisempää. Suosittelen kokeilemaan ovatko nuo etupenkkien alla olevat takajalkatilojen puhallinsuuttimet sisältä märkiä. Jos eivät ole, niin sitten etumatot pitäisi olla aika vetisiä :?

PS. Jos pinna kestää niin ajele hana kiinni (eli kylmäpuhallusasennossa) autolla ja kato häviääkö vielä nesteet. Jos häviää ja vuoto ei ole konehuoneen puolella, niin sitten ainakin hana vuotaa. Jos nesteet ei katoa niin sisälämpärin kenno falskaa. (näin teoriassa, mutta voihan kenno tiputtaa, vaikka kierto siltä katkaistaisiinkin) Menipäs sekavaksi :P
900 T16 Aero -84
#2673
beeba
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Su Joulu 31, 2006 12:00

Viesti Kirjoittaja beeba »

Minulla on samavika ollut jo jonkin aikaa kusin puolen jalkatilaan valuu nestettä ajonaikana ja neste on vedenomasta jossa on seassa hieman rasvaa tai öljyä?!
sämpylä
Landeman
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 21:18
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Landeman »

smuurine kirjoitti:OIen sitä mieltä, että jäähdytysveden on mahdollista kulkeutua takajalkatilaan. Sisälämppärin kennon alta lähtee putkitukset suoraan takajalkatiloihin. Jos vedet kulkeutuu takajalkatilaan, epäilisin että sisälämppärin kenno vuotaa. Hanan vuotaessa voi vesi toki päätyä samaan paikkaan, mutta se on mielestäni epätodennäköisempää. Suosittelen kokeilemaan ovatko nuo etupenkkien alla olevat takajalkatilojen puhallinsuuttimet sisältä märkiä. Jos eivät ole, niin sitten etumatot pitäisi olla aika vetisiä :?
Nyt vasta ehdin purkamaan autoa ja kennon alaosasta liruu nestettä tipoittain jatkuvasti, vaikka auto ei ole käynnissä. Lienee hanassa vika?

En ole koskaan aiemmin rempannut/purkanut satkua ja muutenkin tietämys autoista on melko hataraa, niin onko hana se mötikkä, josta tulee kaksi putkea kennolle heti moottoritilan seinän vieressä mihin puhaltimen kylmä/kuuma -säätövipu menee?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Landeman kirjoitti:onko hana se mötikkä, josta tulee kaksi putkea kennolle heti moottoritilan seinän vieressä mihin puhaltimen kylmä/kuuma -säätövipu menee?
On.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kannattaa ottaa kaikki matot ja äänieristeet joka matkustajan jalkotilasta pois, jotta pääsee kunnolla kuivattelemaan...
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Landeman
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 21:18
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Landeman »

Puoli autoa on purettu ja saatiin lopulta pienen taiteilun jälkeen kenno&hana irti. Hana aukaistiin ja toinen "luisti" oli hieman irti. Siinä vaiheessa ajateltiin, että olipa iisi homma, "luisti" paikalleen ja kootaan auto takaisin käyttökuntoon. Alitajuntaisesti (foorumilaisten asiantuntavalla opastuksella) testattiin vielä kennokin ja sehän vuosi myös.

Pitää ruveta jostain hommaamaan ehjä kenno...

Olipa ihan mukava ruuvailla autoa palasiksi ja huomata mitä kaikkea ne kuoret sisäänsä kätkeekään,vaikkakin välillä joutui ihmettelemään, että "mistä pirusta se on vielä ruuvilla kiinni..." :D Märkien jalkatilamattojen alta ei pikkukukkimista vakavampaa löytynyt, mutta se johtunee siitä, että autolla ei ole ajeltu kuin muutama sata kilometriä viime kesän jälkeen.

Kiitokset kaikille hyvistä vinkeistä! Muutenpa tällainen aloitteleva purkaja/kasaaja olisi ajellut jäähdytysnestettä kengänpohjissa vielä ensi joulunakin :lol:
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ainakin Rovaniemellä oli jäähdytinkorjaajalla mahdollisuus vaihtaa lämppärin kennoon kenno ja vieläpä parempi kenno. Näytti mulle OG900 vakiokennoa joka oli tullut kennonvaihtoon ja samanlaita uudella kennolla. Pirusti enemmän oli lamellia.

Paikan nimi taisi olla Pohjois-Suomen jäähdytinkorjaamo, muistaakseni.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Landeman
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 21:18
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Landeman »

Päädyin korjauttamaan kennon, kun ei maksanut kuin muutaman kympin. Nyt vaan pitäisi jossain välissä ehtiä saabin luokse kasaamaan se:D
Vastaa Viestiin