Jäähdytysnestettä jalkotilassa
Jäähdytysnestettä jalkotilassa
Käyttelin tuossa hieman ysisatasta ja huomasin ajon jälkeen, että pelkääjän puolen jalkatilassa on nestettä. Lähempi tarkastelu osoitti sen olevan jäähdytysnestettä ja ilmeisesti tuli jalkatilan puhaltimen kanavaa pitkin...
Onko kellään vastaavanlaista juttua tullut vastaan? Mikähän voisi olla vikana?
Ei ole nyt mahdollista nostaa autoa ylös ja katsoa missä vika voisi olla
Ja autohan on 900i vm -86
Onko kellään vastaavanlaista juttua tullut vastaan? Mikähän voisi olla vikana?
Ei ole nyt mahdollista nostaa autoa ylös ja katsoa missä vika voisi olla
Ja autohan on 900i vm -86
Tossa purkuun päätyneessa 900i:ssä oli vasemmalla takamatkustajan jalkatilassa äänieristeet kastuneet jäähdytinvedestä. Melko ylläri, kun luulin purkavani melko "ehjää" autoa. En ole vielä purkanut niin paljoa, että tietäisin, oliko vuoto hanassa vai kennossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ajelin 3 tunnin yhtäkestoisen matkan J:kylään. Lähtiessä paisuntasäiliö oli täynnä. J:kylässä tyhjä. Kaikki nesteet oli kuskin takana jalkatilassa !
Johtuisko ongelma tästä: kaveri tiukkasi laturia ja samalla painoi rintapellissä muovisen/bakeliittisen tms. kennostolle menevän liittimen pään poikki. Tehtiin uusi liitos. Ulospäin ei vuoda, mutta kulkeeko se kennostolle menevä letku jossain putkituksessa, että se voisi vuotaa sieltä kennostoon ja sitä myötä jalkatilaan ?
Johtuisko ongelma tästä: kaveri tiukkasi laturia ja samalla painoi rintapellissä muovisen/bakeliittisen tms. kennostolle menevän liittimen pään poikki. Tehtiin uusi liitos. Ulospäin ei vuoda, mutta kulkeeko se kennostolle menevä letku jossain putkituksessa, että se voisi vuotaa sieltä kennostoon ja sitä myötä jalkatilaan ?
OIen sitä mieltä, että jäähdytysveden on mahdollista kulkeutua takajalkatilaan. Sisälämppärin kennon alta lähtee putkitukset suoraan takajalkatiloihin. Jos vedet kulkeutuu takajalkatilaan, epäilisin että sisälämppärin kenno vuotaa. Hanan vuotaessa voi vesi toki päätyä samaan paikkaan, mutta se on mielestäni epätodennäköisempää. Suosittelen kokeilemaan ovatko nuo etupenkkien alla olevat takajalkatilojen puhallinsuuttimet sisältä märkiä. Jos eivät ole, niin sitten etumatot pitäisi olla aika vetisiä
PS. Jos pinna kestää niin ajele hana kiinni (eli kylmäpuhallusasennossa) autolla ja kato häviääkö vielä nesteet. Jos häviää ja vuoto ei ole konehuoneen puolella, niin sitten ainakin hana vuotaa. Jos nesteet ei katoa niin sisälämpärin kenno falskaa. (näin teoriassa, mutta voihan kenno tiputtaa, vaikka kierto siltä katkaistaisiinkin) Menipäs sekavaksi
PS. Jos pinna kestää niin ajele hana kiinni (eli kylmäpuhallusasennossa) autolla ja kato häviääkö vielä nesteet. Jos häviää ja vuoto ei ole konehuoneen puolella, niin sitten ainakin hana vuotaa. Jos nesteet ei katoa niin sisälämpärin kenno falskaa. (näin teoriassa, mutta voihan kenno tiputtaa, vaikka kierto siltä katkaistaisiinkin) Menipäs sekavaksi
900 T16 Aero -84
#2673
#2673
Nyt vasta ehdin purkamaan autoa ja kennon alaosasta liruu nestettä tipoittain jatkuvasti, vaikka auto ei ole käynnissä. Lienee hanassa vika?smuurine kirjoitti:OIen sitä mieltä, että jäähdytysveden on mahdollista kulkeutua takajalkatilaan. Sisälämppärin kennon alta lähtee putkitukset suoraan takajalkatiloihin. Jos vedet kulkeutuu takajalkatilaan, epäilisin että sisälämppärin kenno vuotaa. Hanan vuotaessa voi vesi toki päätyä samaan paikkaan, mutta se on mielestäni epätodennäköisempää. Suosittelen kokeilemaan ovatko nuo etupenkkien alla olevat takajalkatilojen puhallinsuuttimet sisältä märkiä. Jos eivät ole, niin sitten etumatot pitäisi olla aika vetisiä
En ole koskaan aiemmin rempannut/purkanut satkua ja muutenkin tietämys autoista on melko hataraa, niin onko hana se mötikkä, josta tulee kaksi putkea kennolle heti moottoritilan seinän vieressä mihin puhaltimen kylmä/kuuma -säätövipu menee?
Puoli autoa on purettu ja saatiin lopulta pienen taiteilun jälkeen kenno&hana irti. Hana aukaistiin ja toinen "luisti" oli hieman irti. Siinä vaiheessa ajateltiin, että olipa iisi homma, "luisti" paikalleen ja kootaan auto takaisin käyttökuntoon. Alitajuntaisesti (foorumilaisten asiantuntavalla opastuksella) testattiin vielä kennokin ja sehän vuosi myös.
Pitää ruveta jostain hommaamaan ehjä kenno...
Olipa ihan mukava ruuvailla autoa palasiksi ja huomata mitä kaikkea ne kuoret sisäänsä kätkeekään,vaikkakin välillä joutui ihmettelemään, että "mistä pirusta se on vielä ruuvilla kiinni..." Märkien jalkatilamattojen alta ei pikkukukkimista vakavampaa löytynyt, mutta se johtunee siitä, että autolla ei ole ajeltu kuin muutama sata kilometriä viime kesän jälkeen.
Kiitokset kaikille hyvistä vinkeistä! Muutenpa tällainen aloitteleva purkaja/kasaaja olisi ajellut jäähdytysnestettä kengänpohjissa vielä ensi joulunakin
Pitää ruveta jostain hommaamaan ehjä kenno...
Olipa ihan mukava ruuvailla autoa palasiksi ja huomata mitä kaikkea ne kuoret sisäänsä kätkeekään,vaikkakin välillä joutui ihmettelemään, että "mistä pirusta se on vielä ruuvilla kiinni..." Märkien jalkatilamattojen alta ei pikkukukkimista vakavampaa löytynyt, mutta se johtunee siitä, että autolla ei ole ajeltu kuin muutama sata kilometriä viime kesän jälkeen.
Kiitokset kaikille hyvistä vinkeistä! Muutenpa tällainen aloitteleva purkaja/kasaaja olisi ajellut jäähdytysnestettä kengänpohjissa vielä ensi joulunakin
Ainakin Rovaniemellä oli jäähdytinkorjaajalla mahdollisuus vaihtaa lämppärin kennoon kenno ja vieläpä parempi kenno. Näytti mulle OG900 vakiokennoa joka oli tullut kennonvaihtoon ja samanlaita uudella kennolla. Pirusti enemmän oli lamellia.
Paikan nimi taisi olla Pohjois-Suomen jäähdytinkorjaamo, muistaakseni.
Paikan nimi taisi olla Pohjois-Suomen jäähdytinkorjaamo, muistaakseni.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001