Virranjakajan pyörijä pyörii tyhjää?! (Saab 99 1982)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
dean66
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Heinä 29, 2004 06:58
Paikkakunta: kuopio

Virranjakajan pyörijä pyörii tyhjää?! (Saab 99 1982)

Viesti Kirjoittaja dean66 »

Hei,

yritin pikaisesti hakea apuaj haulla, mutta nyt on niin kiire ja hätä, etten löytänyt:(

vanhuksesta joku mennyt poikki/rikki, kun virranjakajan pyörijä pyörähtää about 45 astetta ennen kuin mikään ottaa siellä vastaan. ei hyvä.

APUAAAA:)

mikä sieltä on menny? helppo korjata, vaikea korjata?

potilas on oulussa jollain nesteellä (veljen auto), oisko kenestäkään jeesimään edes henkisesti? :)

kiitos jo etukäteen.

arto
040-5969017.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Merkkaa virranjakajan kannan asento moottoriin nähden.
Nosta jakaja ylös.
Pidä akselista kiinni ja katso pyörijän vapaaliikettä . Näet onko pyörijä halki vai akselin hammaratas irronnut..

Kyllä sen suurlähettilään ( pyörijä) kuuluu pikkasen klapatakkin, koska siinä on (keskipakoissäätö) ja alipainesäätö ja sen aiheuttama vapaaliike

voit soittaa mullekin 050-5181911, leikitään kaukoparantajaa, jos lähempää ei apuja löydy.
Jaska
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Onkohan koneen etukiinnike kunnolla kiinni? Jos se on löysällä, kone pääsee kiihdytyksessä nousemaan ja jakajan kansi osuu konepeltiin. Siinä saattaa pyörijä haljeta tai jakajan akseli katketa. Missä vaiheessa tuo vika ilmeni?
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

b vai h kone?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

H-moottorissa ei kuulu pyörijän liikkua mihinkään kun siitä kääntää.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

900i kirjoitti:H-moottorissa ei kuulu pyörijän liikkua mihinkään kun siitä kääntää.
Mites se alipainesäädin sitten pääsee vaikuttamaan, umpipuuhun 8O
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Alipainesäädin siirtää hall-anturia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

jcarlson kirjoitti:Alipainesäädin siirtää hall-anturia.
Ai saakeli, niinhän se menikin. Siis alipainekello siirtää sitä levyä :oops:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
petromies
"Viggen"
Viestit: 583
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

900T16 diagnoosi vaikuttaisi oikealta
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

900T16 kirjoitti:Onkohan koneen etukiinnike kunnolla kiinni? Jos se on löysällä, kone pääsee kiihdytyksessä nousemaan ja jakajan kansi osuu konepeltiin. Siinä saattaa pyörijä haljeta tai jakajan akseli katketa. Missä vaiheessa tuo vika ilmeni?
Jakajan akseli ? katketa. Onkos tuollaistakin liikkeellä.

Luulis silloin pyörijän kääntyvän + 360 astetta ja monta kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
dean66
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Heinä 29, 2004 06:58
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja dean66 »

huippua, kiitos tähän astisista. varsinkin sinne etelään kauko-parantajalle ensikäden vinkeistä puhelimitse.

veli pääsee ilmeisimmin lauantaina auton kimppuun, sitten kuulee taas lisää.

ymmärtääkseni tilanne on siis seuraava:
- auto oli vain sammunut, kuin virta olisi loppunut.
- mitään ylimääräisiä ääniä ei ollut kajuuttaan asti ainakaan kuulunut.
- virranjakajan kansi pois, ja startatessa koko pyörijämekanismi ei ollut enää pyörinyt!
- jollain tapaa se akseli kuitenkin sieltä vastustaa vapaata pyörimistä, n.45asetetta kuulemma siis liikkuu edestakas sormilla pyörittämällä.

outoa, mutta kiitos tähän astisista, raportoin viikonlopun jälkeen lisää.

-a-
ps. myös lisävinkkejä voi tarjoilla. tällä hetkellä mennään silleen, että virranjakaja tulee irroitetuksi varovasti ensimmäisenä.

pps. jos jollakulla on tuollainen H-koneen jakaja etuhintaan, niin saattaa siis olla tarvetta :)
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RJK »

Vuosimallissa -82 on katkoja.
Hall-anturi tuli vasta vuosimalliin -84.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Jaahas, "joku" kerkesi ennen minua raportoimaan tästä incedentistä :D

Ko. auto on minun suvun sukukalleus joka on nyt siirtynyt siskoni ja hänen avomiehensä käyttöön (dean66:n veli). Auto on extreme tärkeä saada kuntoon mahdollisimman pian. Minä ja ko. auton dean66:n veli menemme kaivamaan vikaa ulos autosta. Soittelin myös PCS asiasta ja tuumasivat että jotain hämminkiä akselin ja nokka-akseleiden yhteydessä.

Yritämme ensin jakajapaketin irroitusta ja jos vika ei vielä siittä selviä niin jatketaan venakopan kannen aukaisulla.

Jos Oulusta löytyy lauantaiksi "asiantuntijaa" apuun, niin "olisimme" hyvin kiitollisia. :o

Auton on Saab 99 GL 5-speed H-moottorilla 288tkm ajettu. Toissa kesänä uusittu tulpanjohdot ja katkojan käret. Auto käynyt/toiminut tähän asti ongelmitta.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Firges9000 kirjoitti:
900T16 kirjoitti:Onkohan koneen etukiinnike kunnolla kiinni? Jos se on löysällä, kone pääsee kiihdytyksessä nousemaan ja jakajan kansi osuu konepeltiin. Siinä saattaa pyörijä haljeta tai jakajan akseli katketa. Missä vaiheessa tuo vika ilmeni?
Jakajan akseli ? katketa. Onkos tuollaistakin liikkeellä.

Luulis silloin pyörijän kääntyvän + 360 astetta ja monta kertaa.
tai jos jakajan akseli ei katkea tuossa koneen keulimisen yhteydessä, pyörijän stoppari menee ekana rikki ja silloin pyörijä pyörii tyhjää akselin päässä. on koettu :)

vilkaisu konepellin sisäpintaan myös paljastaa jos virranjakaja on kolahtanut siihen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Mulla kans menny pyörijästä se pakeliitti rikki!
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Vastaa Viestiin