5v laatikon öljyt

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

5v laatikon öljyt

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Vanha laatikko oli salaperäisesti mennyt halki ja päästellyt öljyt tielle. Noh ei siinä mitään, vaihtolaatikko romikselta hintaan 250. Vanha oli versiota 45614 ja tämä vaihtolodju oli 45612 tai olisiko ollut peräti 45610. Otin vanhasta vetarin maljat ja öljyn tarkistus levyn (vaihdolodjussa oli tikku jota vanhassa ei ollut) koska tikku ei mahtunut 16v pakosarjan kanssa. Tuli tehtyä puolen vuoden aikana paljon muutakin mutta nyt homma pelittää mainiosti, jopa leimamieskin ihmetteli uusien osien määrää...

Siis varsinainen kysymys. Vaihtolaatikossa ei tietenkään ollut öljyjä sisällä, eli laatikkoon oikeaoppisesti 10-40W mineraaliöljyä. Onko perässä omat öljynsä, jos on niin mistä täytetään/tarkistetaan?. Tälläistä luin Motonetin keskustelupalstalla ja tuli aikamoinen pelko persiiseen. Ainoa öljy mitä lisäsin oli tuota mineraaliöljyä täyttöaukosta.

Muuten laatikko toimii hyvin, ei vingu. Ehkä kepin asentoa voi vielä hakea paremmin kohdalleen kun pakki ei mene päälle kuin unelma. Välityksethän hieman muuttuivat, nyt ovat pidemmät, hyvä niin.

Muuten korvasin Vogtlandin jouset nyt turbon etujousilla ja combin takajousilla (autohan on sedan). Nyt on keula hieman matalampi ja perä ryhdikäs. Ajossa alusta tuntuu Konien ja vakaajien kanssa todella hyvältä.
viitakimmo

Samat on voiteluaineet!

Viesti Kirjoittaja viitakimmo »

Tere!

Joo kyllä ne on siitä `perässä´ / kulmavaiteessa / vetopyörästössä ihan samat öljy kuin itse vaihteisto puolellakin!
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Seuraavassa aika hyvin kerrottuna mitä sinne kannattaa laittaa:
(lähde: http://www.saabismionsairaus.net)
VAIHTEISTOÖLJYT

Siis mitä OG900:n laatikkoon voi ja kannattaa työntää:

Redline MTL 70W80
-Vaikeasti saatavilla oleva kovasti kehuttu vaihtoehto, ei kuitenkaan sieltä halvimmasta päästä. Meillä on testaus vielä vaiheessa :)

NESTE HYPOIDI MP
-Vaihteisto- ja vetopyörästö-öljy
-SAE 75W
-API GL-5
-Neste Hypoidi MP on huippupainelisäaineistettu yleisvaihteistoöljysarja. Se on valmistettu liuotinjalostetuista parafiinisista tai nafteenisista perusöljyistä. Öljyt sisältävät tehokkaita hapettumisenesto-, vaahtoamisenesto-, paineenkesto- ja voitelukalvoa vahvistavia lisäaineita.
-Sisältää OG900:n tarvitseman hypoidilisäaineistuksen, jota moni muu vaihteistoöljy EI sisällä!
-Tätä käytämme myös omissa autoissamme.

Neste Gear S 75W-90
-SAE 75W-90
-API GL-4
-Neste Gear S 75W-90 on valmistettu synteettisestä perusnesteestä, johon on seostettu EP-, hapettumisen- ja ruosteenestolisäaineet. Sillä on erinomainen kylmäkestävyys; vaihde toimii heti moitteetta kovallakin pakkasella. Samalla se kuitenkin antaa tehokkaan voitelun myös kuumassa käytössä
-Tästä puuttuu hypoidilisäaineistus jonka OG900:n vaihteisto periaatteessa tarvitsee.

MINERAALI 10W-30
-Tätä vanhempien Saabien ohjekirjat suosittelevat. Me emme. Sopii kyllä hyvin laatikon puhdistukseen ja hätävarana, mutta ei ainakaan rankempaan käyttöön.
Itsellä käytössä Neste Gear S 75W 90.
Hyvin toimii.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Tääl myös

Viesti Kirjoittaja 900i »

NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Kiitos vinkeistä. Helpompi olo kun tietää että tasauspyörästökin saa öljyä...

Tuo Nesteen Hypoidi tuntuu hyvältä vaihtoehdolta. Tietenkin nyt on mineraalit laatikossa, eikä pelkkä propusta tyhjääminen tietenkään pese sisuskaluja tarpeeksi puhtaaksi öljynlaadun vaihtoa ajatellen. Onneksi nykyisessä laatikossa on tyhjennysproppu, sehän tuosta 45614:sta puuttui.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Kyllä olen minäkin tuon Hypoidin puolestapuhuja, mutta olen myös sitä mieltä että latikossa voi käyttää 10W40, JOS ne vaihtaa tarpeeksi usein ja JOS ei aivan olla arivatasta.
winorloose
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 00:30

Viesti Kirjoittaja winorloose »

"MINERAALI 10W-30
-Tätä vanhempien Saabien ohjekirjat suosittelevat. Me emme. Sopii kyllä hyvin laatikon puhdistukseen ja hätävarana, mutta ei ainakaan rankempaan käyttöön."


Tästä vaihteistoöljystähän täällä on puhuttu jossain topicissa pitkään jo ennenkin. Katselin juuri tänään Nesteen ja Mobilin suosituksia laatikkoon ja ne suosittelivat kyllä molemmat 10W/40 mineraalipohjaista moottoriöljyä. Samaa tarjosi myös Saabin merkkihuollossa työskentelevä asentaja, jonka kanssa aiheesta keskustelin. Joten kyllä kai tuo moottoriöljy sinne nyt hieman paremmin soveltuu kuin ainoastaan pelkäksi "pesunesteeksi"?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minulta kanssa ääni Nesteen hypoidille. Oman 900T8:n vaihteisto oli jäykkä kuin saatana ja vaihteet rusahtelivat kylmänä. Auton mukana
tulleiden papereiden mukaan öljyt oli sentään joskus vaihdettu, mutta mitään tietoa ei ollut mitä kuraa sinne oli laitettu. PCS:llä laitettiin hypoidit tilalle ja ikinä en ole ajanut OG900:lla, jossa vaihteet menee noin nätisti päälle, eikä rusahtele enää kylmänäkään...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Neste MP 80W90 hypoidi ei toimi. Kokeilu menossa ja pakko vaihtaa. Ei pysty ajamaan normaalisti, kun 1-2 vaihto on niin kankeata auton liikkuessa. Paikallaan vaihtuu ihan kevyesti. :(

Aikomus hankkia tuota Neste MP SAE75W öljyä, kuhan saan jonkun kimpassa ostamaan sen 20litran pöntön. Yksin en noin paljoa tarvitse. "Ulkopaikkakuntalaiset" älkööt vaivautuko kyselemään kimppaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Mertmi kirjoitti:Neste MP 80W90 hypoidi ei toimi. Kokeilu menossa ja pakko vaihtaa. Ei pysty ajamaan normaalisti, kun 1-2 vaihto on niin kankeata auton liikkuessa. Paikallaan vaihtuu ihan kevyesti. :(

Aikomus hankkia tuota Neste MP SAE75W öljyä, kuhan saan jonkun kimpassa ostamaan sen 20litran pöntön. Yksin en noin paljoa tarvitse. "Ulkopaikkakuntalaiset" älkööt vaivautuko kyselemään kimppaan.
Ostin pari kuukautta sitten tuon pytyn. Lillinkiä saa minulta pienellä (muutaman päivän) varoajalla riippuen työajoistani. Pötikkä maksoi 51 € joten siitä äkkiä litrahinta selviää. Klubilaiset saa samalla rahalla eli 2,55 € / litra, ei klubilaiset tasan 3 €, eikä paha sittenkään kun katotte vaikka mistä litran purkin hintaa. :D

Joudun ottamaan kuitenkin toisen pytyn talveksi traktoriin, jotenka tuo aloitettu (5 l otettu) joutaa jakaa halukkaille. Öljyaihe ei ole herättänyt suuremmin kiinnostusta vaikka laatikon toimintaa verranneena en laita ikinä pelkkiä moottoriöljyjä enkä 80 / 90 missään nimessä.

Yhteydenotot YV:nä tai SP:na, nyt senkin pitäis näkyä.

Eli viisi Jns. - Kitee säteellä olevaa saa maistaa tuosta purkista, sen jälkeen pitää miettiä kuka tilaa lisää naminami öljyä. :)
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Neste Hypoidi MP SAE75W, toimii tilanteessa kuin tilanteessa, -50 asteen pakkasessa ja +36 helteellä 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Vääntäkääs toopelle nyt rautalangasta 8O

Lukaisin tässä taannoin Marko A:n kirjoituksen jonka mukaan Neste Hypoidi MP 75W olisi hyvä öljy satkun vaihteistoon. No, menin ostoksille mutta ainoat saatavilla olleet MP-sarjan öölit olivat 75W-90 tjsp ja sitten tuo 80W-90. Jälkimmäinen maksoi alta vitosen/litra, ensinmainittu oli yli tuplasti kalliimpaa. No, ajattelin ettei tuo nyt viskositeettilukeman viidestä pykälästä kiinni voi olla ja ostin tuota halvempaa,nuuka kun olen :oops:

Tietysti nyt sen jälkeen kun sain nuo öljyt vaihdettua (vanhat oli aikas mutaiset, toim.huom.), kaksi eri kirjoittajaa on manannut 80W-90:n surkeaksi. Höh.

Mutta minulla kyllä menee juoheasti vaihteet päälle niin heti startin kuin pitemmänkin ajon jälkeen, tosin olen ajellut aika pitkää maantieajoa joten eipä sitä keppiä ole tarvinnut kauhiasti siirrellä. Kakskaasarinen vääntää :D Mutta todellakin pykälät tuntuvat löytyvän paremmin kuin vanhoilla, luultavasti liki 240tkm ajetuilla öljyillä, ja laatikko tuntuu hiljaisemmaltakin, vaikka ei se meluisa ollut aikaisemminkaan.

Onko tuosta 80W-90 öljystä siis varsinaista haittaa? Sakeampaahan se kai on, ja voi ehkä vaikuttaa bensankulutukseen (?), mutta onko odotetavissa esim. pulmia talviaikaan? Nesteen infotaulukosta katsotut centiStoke-luvut ovat yllättävänkin erisuuruiset 75W:n ja 80-W90:n kesken.

Mun loota on kyllä nelivaihteinen, mutta ei vaikuttane asiaan?

Moottoriöljyjä en hypoidivermeitä sisältävään askiin laita, ja toisaalta, eihän tuo 51eetä paljon ole 20 litran pytystä, kun tuo 75W-90:kin olisi maksanut kolmisen kymppiä/satsi.

Olisiko vielä jollakulla muulla kokemuksia 80W-90:stä??
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, onhan se mahdollista että toi mun 5-lovinen loota ei ole enää mikään priima (ajettu 352tkm) ja 1-vaihteelta 2-vaihteelle vaihto on jähmeetä myös 10W40moottoriöljyilläkin ensimmäisillä vaihtokerroilla liikkeellelähdön jälkeen. Toivottavasti tuo ei vielä laittais sopimusta poikki...
Viimeksi muokannut Mertmi, Pe Huhti 16, 2004 15:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Mitäs sanotte tästä:

Herttoniemen Länsiauton varaosatiskillä kysäisin, mitkä öljyt kannattaisi vaihtaa og-satkuun. No, siihen myyjä vastasi, että lisätä voi mobilin 10w-30 mineraaliöljyä, mutta koko öljyjen vaihtamiseen ei pidä ryhtyä.

Vaihto hänen mukaansa irrottaa pinttyneet liat liikkeelle, ja saattavat sitte tehdä jotakin vahinkoa. Vaihto olisi suositeltavaa ainoastaan laatikon perusteellisen remontin yhteydessä.

Eli puhuiko mies puppua vai olisiko asiassa perää?
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saapas »

Jännä juttu, mulle sanottiin samaa Länsiauto espoossa, kun joskus kokeilin myyjien tietämystä asian tiimoilta. Mineraaliöljyjä ne ehdotti ja varoitteli, että mömmöt saattaa lähteä liikkeelle ja koko homma kusta. Niillä taitaa olla joku yleinen linjaus tossa jutussa...
KTM SD
Vastaa Viestiin