Tehoa 16v koneesta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

anaconda kirjoitti:
Suppari kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:8kilonen on alunperin vauhtipyörä. Eli 6-7kilonen ei oo liian kevyt vielä. :)
Noh,kerroha sä sitte että mikä on ''liian'' kevyt :)
no varmaan siksi ettei alavääntö häviäisi kokonaan..
Eihän se vauhtipyörän kevennys alakierrosvääntöä vähennä. Liikkeellelähtö ilman kaasua vain vaikeutuu joka usein toki kansan suussa mielletään "väännöksi". :) Jos taas painaa kaasun pohjaan kuten jokkiksessa luultavasti lähdössäkin tehdään, ei vääntömomentti ole sen pienempi sama kuinka kevyt pyörä koneessa on.

suppari: Kisakäytössä etenkin saabin laatikolla vauhtipyörä on liian kevyt siinä vaiheessa kun se räjähtää heikkouttaan kappaleiksi. :lol:
Aki Peltola #1132
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Suppari kirjoitti:
Pekka Valtanen kirjoitti:Hydraulisille venttiilinnostimille pidetään maksimina 7000 kierrosta minuutissa.
Mihin perustuu?
Ei siis ole mikään epäily,vaan mielenkiinto.
Tietyn kierrosluvun yli kun mennään hydraulisten painimien kanssa niin ne ei enää ehdi palauttaa venavälystä nollaan vaan alkavat täyttyä liikaa -> venttiilit kantaa, palaa ja pahimmassa tapauksessa osuvat mäntiin. Kovemmilla jousilla toki voi tilannetta korjata X verran. 7200 on tosiaan joku jossain valehdellu saabin nostimille maksimiksi ja 7000 vakiojousille. Nämätkään ei voi olla tarkkoja rajoja koska niihin tosiaan vaikuttaa niin moni tekijä.
Aki Peltola #1132
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Moi,

Siivoilin vähän.

Koittakaas nyt olla. Kaasarimiehet ja ruiskumiehet molemmat menkää vähän happihypylle tai juokaa lasi vettä ja ajatelkaa jotain täysin muuta.

Toivoisin molemmilta puolilta (kaasari & ruisku) vähän järkevämpää argumentointia, että miksi oma valita on paras.

Tietenkin se on silloin paras, kun itse sen parhaiten osaa eikä toisesta tiedä, mutta kyllä se oma mielipide pitää osata perustella muutenkin kuin yhden hymiön kommentilla tai hih-tekstillä.. Puhumattakaan nyt suoranaisesta vittuilusta.

Olisi aika jännä juttu, jos tällä foorumilla saataisiin aikaan sellaista hedelmällistä ajatustenvaihtoa, missä kaikki oppisivat vähän uutta itselleen vieraista asioista..

Eli summa summarum, perustelkaa itsenne, älkää vain lyökö "absoluuttisen oikeaa faktaa" tiskiin. Muuten keskustelu muuttuu taas kerran väittelyksi.. Se vastapuoli ei ehkä ihan oikeasti tiedä, miksi juuri sinä olet oikeassa, mutta tietää kyllä varsin hyvin miksi itse on oikeassa.

Edit: Aina ei tarvitse myöskään keskustelusta löytyä "voittajaa", vaan kysyjä voi sitten esitettyjen faktojen perusteella rakentaa omat johtopäätoksensä ja hommasta oli silti hyötyä suuremmassa mittakaavassa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
^IceMan^
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 22:50

Viesti Kirjoittaja ^IceMan^ »

en oo koskaa mitannu paljo alkuperänen vpyörä painaa. luulin että huomattavasti enemmän... :oops:
Saab otti jenkaa: http://img160.imageshack.us/my.php?imag ... litge3.jpg
tuli vaihtomissi ja meni reiluu 10-12tonnii kierrokset. mäntä ja vena otti osumaa ja melkee kaikki paininkupit paskaks.
Pieni askel ihmiselle, suuri harppaus hullulle.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

omasiko tuo oli?
on juu noissa 8v aika paha ongelma juuri vaihde misseissä tuo ylikierroksille meno, ja se kun menee sitten yleensä kunnolla kun tarkoitus on kaasu pohjaan vetää eikä heti nostaa... ei tahdo aina edes vakio rajoitin auttaa...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
^IceMan^
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 22:50

Viesti Kirjoittaja ^IceMan^ »

juu omasta koneesta tais olla toinen kisa saabin koneelle. rajotinta en omista.
Pieni askel ihmiselle, suuri harppaus hullulle.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

^IceMan^ kirjoitti:juu omasta koneesta tais olla toinen kisa saabin koneelle. rajotinta en omista.
Ennemmin sijoittaisin rahani ensin rajoittimeen,ja sitten vasta niihin tuplakaasuttimiin.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
^IceMan^
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 22:50

Viesti Kirjoittaja ^IceMan^ »

kyllä minä taidan niihin tuplii silti panostaa.
Pieni askel ihmiselle, suuri harppaus hullulle.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

^IceMan^ kirjoitti:kyllä minä taidan niihin tuplii silti panostaa.
Tee se,kerro keinuvivulle terveisiä.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

^IceMan^ kirjoitti:
Japso kirjoitti:Saban reseptiin lisäisin vielä jyrkemmät nokat, mahdollista hiotuttaa orkkiksista. Esim. R-Koneistuksella maksaa 84€/nokka.
no ollut alunperin aikomus.
Millin kestää (kuulemma) ottaa perusympyrästä pois hydraulisia käytettäessä. Eräs alan (oikea) harrastaja oli kovasti sitä mieltä että suoraan 16v-kanteen sopivat mekaaniset pitäis löytyä jonkin merkin piiristä kunhan vain kokeilee.

Ihan kiva että on toisenlaistakin keskustelua joka ainakin yrittää pysyä tekniikassa. Toivottavasti et masennu sellaisten "ammattilaisten" suunsoitosta jotka luulevat saabin kannessa olevan keinut.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

tema kirjoitti:Toivottavasti et masennu sellaisten "ammattilaisten" suunsoitosta jotka luulevat saabin kannessa olevan keinut.
:D
Arvasin että tuohonkin tartutaan.Eikö siellä sitten ole?

Muok.Mutta eikös toi rajoitin olis ihan näppärä henkivakuutus?Mielestäni turha kierrättää enempää kun kestää??
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Hähähähä. Juu keinut mutkalle vain!
Aki Peltola #1132
^IceMan^
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 22:50

Viesti Kirjoittaja ^IceMan^ »

mikähän mahtais olla se merkki. tietoa?
Pieni askel ihmiselle, suuri harppaus hullulle.
suora6
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Maalis 03, 2005 14:53
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja suora6 »

renault clio 16v kent camsiltä
tommonen sattu joskus silmiin moottorina b204 mutta eikös kanteen mee samat nostajat?
tuolta löytyy tieto etten ihan omiani laita.
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... t&start=60
9000cc vm-89 2,0T ex.autom.
Toyota Land Cruiser FJ40 -75 3.9L L6
BMW 525
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 287#430287

Hej!
Jag har varit och snackat med Sydupplands bil idag, de jobbar med Renault/Volvo.
En mek där gissade på att det var tryckarna i F3R motorn jag syftade på efter att ha hört min beskrivning och vad jag ska ha de till.
(TROR att jag mins motortypen rätt??)
Den motorn sitter iaf i vissa Renaultbilar och volvo 440 mfl.
8v motor är det och den har tryckare som går att shimsa.


Eli tuon mukaan Renaultin F3R-moottorin nostmet/painimet kävisivät. Löytyy mm. 8-venttilisestä Volvo 440:stä.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Vastaa Viestiin