Ajotietokone OG900:seen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Ihan villli veikkaus...
Tonnarin koko ruisku järjestelmä pitää siirtää + itse "ajotietokone"

Polttoineen kulutus on laskennollnien arvo suuttimien aukiolo ajasta, nopeudesta, koneen kierroksista, jne jne jne.... Tarvitset siis varmaankin aika paljon tonnarin hilppeita/antureita
gothic
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 09:32
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja gothic »

Helppo homma valkoiselle miehelle.. mutta laitappa neekeri tai ryssä asialle..
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

gothic kirjoitti:Mitähän kaikkea osia 9000:sesta tarvii purkaa että sen saa kytkettyä?
Tonnarista tarvitsee purkaa itse edu (parilla ruuvilla kiinni mittariston takana) ja Pevi:n mainitsema ulkolämpötila-anturi. Lisäksi tarvitset molemmista kytkentäkaaviot (siis edu:sta ja og:n johtosarjasta) sekä kasan piuhaa.

Ei ollenkaan paha rasti jos osaa kytkikset lukea.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

suorsa kirjoitti:
gothic kirjoitti:Mitähän kaikkea osia 9000:sesta tarvii purkaa että sen saa kytkettyä?
Tonnarista tarvitsee purkaa itse edu (parilla ruuvilla kiinni mittariston takana) ja Pevi:n mainitsema ulkolämpötila-anturi. Lisäksi tarvitset molemmista kytkentäkaaviot (siis edu:sta ja og:n johtosarjasta) sekä kasan piuhaa.

Ei ollenkaan paha rasti jos osaa kytkikset lukea.

Mitenkä esimerkiksi toteutetaan polttoainemäärän mittaus EDU:lle?

9000:ssa EDU ohjaa pa-mittaria tasajännitteellä sen perusteella mitä on mitannut polttoainemääräksi tankin potikalta. 900:ssa taas pa-mittari on sarjassa tankin potikan kanssa. Jo em. toiminnan toteuttaminen 900:ssa vaatii pari operaatiovahvistinkytkentää ja elektroniikan hyvää tietämystä.

Tietenkin voi vaihtaa 9000:n pa-mittarin satkuun, mutta silti tulee ongelmaksi pa-antureiden poikkeavat resistanssit 900 ja 9000:ssa. Se on mahdollista hoitaa tietenkin elektroniikalla.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
koppsa
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 17:31
Paikkakunta: Hollolan ja Kärkölän välimaastossa

Viesti Kirjoittaja koppsa »

Minähän ainakin joskus about vuonna -98 omaan 900 ässääni tuollaisen joutessani virittelin, kyllähän siinä päivä meni mukavasti piuhoja liitellessä :) Rakentelin sille paneelin kojelautaan mankan aukkoon ja ohjausnapit taisin ottaa vanhasta Motorolan puhelimesta :) Aikaa kuitenkin kulunut jonkin verran niin yksityiskohtia ei enää muista :)

Se edu oli muistaakseni mallia ruisku missä oli hieman suppeammat ominaisuudet, kuitenkin hetkelliset, keskikulutukset sun muut sai ulos.

Vanhemmissa tonnareissahan oli muistaakseni myös erillinen PA-anturi tankissa joten sopivuuskin noissa perempi. Tosin tämä oli sitä kuuluisaa MUTU-tietoa ;)
R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Siinähän se koppsa jo asiaa selvensikin. Tuskinpa tuohon maailma kaatuu vaikka uudemman edun kanssa ei saisikaan polttoainemittarin signaalia käyttöön. Ainut toiminto mihin tuo vaikuttaa on kuinka-pitkälle-lopulla-bensalla-pääsee -toimintoon.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Nyt siis pitöis tietenkin olla kytkis mutta:
Edu ymmärtää satkun järjestelmää? luulis että bokseis/softas olisi eroa. Hyva niin jos toimii. En sitä väitä. Ihmettelen vain että toimisko tuo siis esim -84 T16 satkussa ? :wink:
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

DIggItaLLr kirjoitti:Nyt siis pitöis tietenkin olla kytkis mutta:
Edu ymmärtää satkun järjestelmää? luulis että bokseis/softas olisi eroa. Hyva niin jos toimii. En sitä väitä. Ihmettelen vain että toimisko tuo siis esim -84 T16 satkussa ? :wink:
Satkussa ja tonnarissa, siis suurinpiirtein samanikäisissä, on sama ruiskujärjestelmä - LH2.2. Boksi yms. vermeet on samoja. Nopeussignaalista en ole noin vanhassa satkussa varma onnistuuko, mutta ainakin vm.88-93 satkuista löytyy nopeusmittarista oikeanlainen nopeusanturi.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Vastaa Viestiin