Tyhjäkäynnillä CO yli sallitun 3.5% eli liikaa 7%

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lucasta ilman kattia ei ole koskaan suomessa myyty. Tuontiauto jostain keski-euroopasta vai lambda unohdettu kytkeä?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Autohan on Italiasta tuotu Aero ja ei ollut kattia eikä lambdaa ilmeisesti koskaan. Lastujen vaihdolla ei tuntunut olevan mitään merkitystä.
Eli onko mitään säätöjuttuu IMM:ssa?
Tai jotain konstii miten saada se arvo alas..
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

7% on jo niin julmetun rikkaalla että epäilisin jotain vikaa. Vaikuttaako IMM:n johdon irrotus käyntiin ja seoksiin mitenkään? Sama veden lämpöanturille. Onko CE-valoa ja syttyykö jos nuo irrottaa? Siinä IMM:n päällä pitäisi kyllä olla ruuvi, jos kyseessä on lambdaton malli, jos ruuvia ei ole niin oiskohan vaihdettu väärä mittari? Tietenkin sitten perinteiset on varmaan jo tarkistettu, ilmanputsari, bensanpaineensäädin, vuotavat suuttimet?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

IMM johdon irrottaminen sammuttaa koko auton.
Sellanen säätöruuvi on tossa IMM:ssa päällä. Uskaltaakohan sitä kuinka säätää?
Tota lämpötila anturia en oo testannu, saako mitattua jonkun arvon sille?
Ei ole bensanpaineen mittarii säätimessä niin ei tiedä paljon on paineita.
Voikos noita sähkösiäsuuttimia testata jotenkin kotikonstein?
CE:n poltin poistettu kun paloi kokoajan kun virilastu kiinni. Nyt vakiolastu kiinni mut lambda arvot on samat kun virilastulla tyhjäkäynnillä.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

CE-valon ei kuulu missään nimessä palaa vaikka olisi virilastu paikallaan, joten laitappa se polttimo takaisin ja etsi todellinen vika.. Vikakoodien lukeminenkin onnistuu aika helposti, ohjeet löytyy esim. seuraavasta paketista: http://www.saabcentral.com/assets/downl ... ascu14.zip

Onko virilastu muuten varmasti tuohon katittomaan malliin tehty? Mulla on lastut noihin suomessa myytäviin katillisiin, mutta en usko että toimii oikein katillisen lastu katittomassa.

Suuttimet voi testata ottamalla bensatukin irti, järjestämällä jotenkin bensanpainetta sinne ja sitten ihan vaan hetkeksi 12V etuvastuksen kautta (löytyy etulokasuojasta) kytkemällä voi todeta suihkun muodon ja tuoton jos pistää ruuttaamaan vaikka ämpäriin. Vuotamisen voi todeta helposti kun vain paineistaa kiskon ja odottelee.. Koska Lucaksen suuttimet ovat matalaohmiset niin sitä etuvastusta ei kannata unohtaa välistä ettei pääse suuttimet palamaan. Tietty kohtuukorvauksella nuo testataan ja huolletaan kyllä sopivissa firmoissakin (~100e?).

Lämpöanturin testauksessa ei vastusarvon mittaus aina kauheasti auta, koska se voi pätkiä hetkellisesti jolloin sitä ei yleismittarilla huomaa, mutta vaikuttaa kuitenkin ruiskun toimintaan. Tuossa linkin takaa löytyvässä paketissa on kyllä ne oikeat arvot lämpöanturille ja vaikka suuttimien etuvastuksen koollekkin jos haluaa käyttää omia tehovastuksia suutinpenkissä.
Vikakoodit lukemalla näkyy varmaan missä se vika oikein piilee.

IMM:n ruuvia voi ja kannattanee säädellä tässä tapauksessa, tietysti kannattaa painaa mieleen missä asennossa ruuvi alussa oli ja montako kierrosta sitä tuli käännettyä ja mihinkin suuntaan, jos vika ei olekkaan siinä. Jos pakokaasuanalysaattori on käytettävissä säädön aikana niin sittenhän homma on kyllä helppo. Noin paksulla seoksella kuitenkin *veikkaisin* vian olevan jossain ihan muualla, kuten siinä liian kovassa bensanpaineessa (paluuletku lutussa tai säädin rikki?).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin