Ässän viritys?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Ässän viritys?

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Mitkä ois helpoimpia ja halvimpia tapoja virittää vakio ässää? Jos sais sellaiset 20-30 heppaa lisää.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Lisäämällä paineita on halvin ja helpoin, mutta ei turvallisin\järkevin :!:

Edellisen budjetti aika jämpti nolla € :?

Järkevin ja minun suosittelema tapa, lisäät välijäähdyttimen ja sitten vasta lisäät paineita :!:


Eli, välijäähdytin, 3" putkisto, katti pois tai avarampi tilalle, lastu, tuninki ilmansuodatin :? , turbo ruuvi tai APC, jolla nostaa paineet...

Noilla noin ~60 heppaa ja 100 vääntöö lisää...


Tossa Sporttiauton jutussa osviittaa hyvin...

http://www.sporttiauto.com/fin/index.php?cmd=126,xxxx

Kuva


Ja täältä saa lastuja sun muuta:

PRO-Carservice Oy
Yritystie 2
40320 Jyväskylä
r.seijari@mail.saabnet.com
014-282200


Edit.
Mikä vuosimalli sulla kyseessä ?
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Itse laitoin bsr:n bensalastun ja paineet nostin venttiilillä kuten tuossa sporttiauton projektissa. Ei vaan uskalla vielä pitää kovinkaan kummoisia paineita, kun ei ole vielä välijäähdytintä. Mikä vuosimalli sun ässä on?
9-5 2,3t Wagon `06
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Mun ässä on -91, muutama kuva löytyy tuolta kotisivuiltani.

Mitkä on muuten vakio ässän ahtopaineet ja mihin asti olet itse uskaltanut paineita nostaa?
Entinen omistaja on laittanut equusin ahtopainemittarin, mut ei ole viitsinyt sitä vetää ohjaamoon asti, vaan on vielä konehuoneen puolella. 8)
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Saabisti-76 kirjoitti:Mun ässä on -91, muutama kuva löytyy tuolta kotisivuiltani.

Mitkä on muuten vakio ässän ahtopaineet ja mihin asti olet itse uskaltanut paineita nostaa?
Entinen omistaja on laittanut equusin ahtopainemittarin, mut ei ole viitsinyt sitä vetää ohjaamoon asti, vaan on vielä konehuoneen puolella. 8)
Siinä on maksimipaine vakiona 0,45bar ja itselläni on tällähetkellä n.0,7bar. Mä olen vähän arka nostamaan niitä enemmän ennen kuin se cooleri on keulilla. Tuokin nosto tosin vaikutti vääntöön jo kohtuullisen hyvin. Mä laitan sulle pari kuvaa sähköpostiin, tänne kun en niitä osaa laittaa..
9-5 2,3t Wagon `06
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Nyt kun olen ajellut ässällä jo tovin hieman ripeämpänä, niin huomannut seuraavan seikan.

Ahdot tippuu kierrosten mukana, noin 3500 jälkeen 0,9 tippuu lineaarisesti 0,6-0,7 ???

ei ole apctä, joten mikä on ? hukkaportin kelloa on kiritty ja ei tunnu vuotavankaan mistään ? vai vuotaako jostain sittenkin :(

bleederillä nostettu paineet.

Täytyy kokeilla ilman bleederiä vielä...

Nyt pääsiäisenä ei vaan tunnu ajatus lentävän 8)
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Ei bleederillä pysty millään pitämään paineita kokoajan tasaluvussa (esim. 1,0 barissa)! ..tai ainakaan meikäläisellä ei pysty. Se tiputtaa ne väkisinkin 0,2-0,3 bar pienemmälle mitä maximi on. En oikein tiedä mistä tuo johtuu, mutta kyllä meinaan omaan rassiini APC:n hommata, niin ei tarvi tuollaisia enää murehtia.
9-5 2,3t Wagon `06
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

jep, mä jo aattelin et by-pässi rupeaa vuotamaan, mutta ei se vuoda ainakaan ihmisvoimin testattuna...

tangon kiriminen auttoi hieman, muttei poistanut kokonaan tippumista.

Nyt ihmettelen kun toinen ässä kyllä pitä vaikka mualiman tappiin saakka...
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

saabracing kirjoitti:jep, mä jo aattelin et by-pässi rupeaa vuotamaan, mutta ei se vuoda ainakaan ihmisvoimin testattuna...

tangon kiriminen auttoi hieman, muttei poistanut kokonaan tippumista.

Nyt ihmettelen kun toinen ässä kyllä pitä vaikka mualiman tappiin saakka...

väsynyt hukkaportin kello? tai turbo, ettei jaksa pitää paineita. sen silti kyllä uskoisin sinun huomaavan jos turbo niin loppu...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

900S kirjoitti:Ei bleederillä pysty millään pitämään paineita kokoajan tasaluvussa (esim. 1,0 barissa)! ..tai ainakaan meikäläisellä ei pysty. Se tiputtaa ne väkisinkin 0,2-0,3 bar pienemmälle mitä maximi on. En oikein tiedä mistä tuo johtuu, mutta kyllä meinaan omaan rassiini APC:n hommata, niin ei tarvi tuollaisia enää murehtia.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=17438
oletko lueskellut tuota aihetta? ei se apc ainakaan helpolla ratkaisua tuo... :(
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

mikkoimp kirjoitti:
saabracing kirjoitti:jep, mä jo aattelin et by-pässi rupeaa vuotamaan, mutta ei se vuoda ainakaan ihmisvoimin testattuna...

tangon kiriminen auttoi hieman, muttei poistanut kokonaan tippumista.

Nyt ihmettelen kun toinen ässä kyllä pitä vaikka mualiman tappiin saakka...

väsynyt hukkaportin kello? tai turbo, ettei jaksa pitää paineita. sen silti kyllä uskoisin sinun huomaavan jos turbo niin loppu...
Täytyy nyt kattoo toi pässi vielä.
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Tähän väliin on hyvä tunkea OG "S" aiheinen kysymys...sellainen olisi 350tkm ajetuna tyrkyllä hintaan 2900.- . Vaihdelaatikko toimii nihkeästi mutta toimii (ei rutise) vert. vaimon OG 900 16V. Huisin paljion nopeampi tuo ei ole kun vertaa vaimon OG satkuun...totta vai tarua. Ei pöllyyttele. Ei ravista kiihdyttäessä, ei puolla jarruttaessa, alkuperäinen pakoputki ei siis tunatu, ollu iäkkäämmällä herralla kulemma. 1. omistaja...
Seuraavat huomiot kuitenkin: rivakan kiihdytyksen jälkeen painoin kytkimen pohjaan ja katiska meinas sammua...keräsi itsensä kuitenkin kutenjoten (kone norm. lämmin, lämmöt puolessavälissä). Tyhjäkäynti nätti 800 rpm luokkaa. Siisti peli muuten, työkalutkin tallessa takapaksissa omassa paikassa 8O
Mitä muuta pitäisi lpt mallia ostaessa huomioida? Varmalta vaikuttaa koko auto ei kolise ja kutkuttas piruuusti ostaa se :D
Laittakaa tarkistuslista jos joku paikka poikkeaa "työkalu" OG 900 16V kulkineesta. Esim. mistä tietää että on aito Turbo saapas....eihän sitä koskaan tiedä...
Kiitos.
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ilmeisesti by pass sökönä jos meinaa sammua...
valmistenumeron loppuosan numerot kun laittaa EPC:hen niin saa selville mikä auto kuuluisi olla.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

bypass...oookkoo, nyt tarttis vaan aavistaa onko kallis osa vai ei kun en ole koskaan Turboa omistanut :lol: Kuulostaa kulutusosalta.
Meinas sammua vai sen kerran noin 5km:n koeajolenkillä. Kaasujalan liikutteluun reagoi turhankin nykien...vaikka kyllä se meidän satkukin on aika kaasuherkkä omalla tavallaan. Mitään dumpin puhinaa tuosta ei kyllä saanut -onko lpt:n ominaisuus että on hiljaisempi? Tutun Aero tonnarista lähtee kunnon suhinat siihen verrattuna.
EPC kehiin...hitto kun en itse oivaltanut. Tack.
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Letkuvuotoja voi myös olla jos meinaa sammuilla.

On se hiljasempi ässä miedommilla ahdoilla ainakin.

by pässin ei kuulukkaan vakioilmanputsarilla pitää ääntä.

Maksaakohan se uutena jotain 30€ pintaan ???

En muista kun halvalla se oikeen sai, kummiskin ei kannata ostaa mistään turbopajalta kun pyytävät niin paljon liikaa-..
Vastaa Viestiin