Saab 99 GLs
Saab 99 GLs
Terve vaan kaikille, pari vuotta ko. autolla ajellu jo itse asiassa, ja vasta nyt rekisteröidyin foorumiin. Shame on me.
Ostaessani auton, sillä oli ajettu 170tkm (!), ja kyseessä on siis vuoden 1980 saab 99 gl tuplakaasari koneella. Teknisesti auto on täydellisessä kunnossa, ei yksinkertaisesti mitään ongelmia ollut. Iskarit on uudet, jarrulevyt vaihdettu ja jarrut tasapainotettu yms. Venttiilikopan kannen stefa on tullu kerran vaihdettua. Alusta on hyvässä kunnossa, yhdestä kohdasta paikattu, ja itseasiassa löysin tossa pari viikkoa sitten vararenkaan alapuolelta rei'än, syystä että takavalojen tiivisteet alkaa olemaan tiensä päässä ja päästää vettä valumaan sitä kautta sisäpuolelle.
Tietääkö joku, mistä saisi uusia tiivisteitä takavaloihin, vai pitääkö niihin vaan ite kehittää jostakin yleistiivisteestä uudet?
Sitte joku 99 asiantuntija vois vastata seuraavaan..
Eli puhutaan siitä, kun moottori on saavuttanut normaalin lämpötilansa, ja ryyppy on pois käytöstä. Tällöin esim liikkeellelähdössä kaasua saa antaa aika reippaasti, ja sillonki moottori tuppaa vähän täristelemään ennen liikkeellelähtöä. Ja esim. maantieajossa saa kaasua antaa aika reippaasti loiviinki ylämäkiin, että moottori jaksaa pitää esim 100km/h nopeuden.
Jos esim lämpimälle koneelle antaa ryyppyä ja lähtee liikkeelle tai ajaa maantiellä, nii moottorin käyttäytyminen tuntuu silloin 'realistisemmalta', eikä kaasua tarvitse painaa niin raskaasti. Liekö kaasuttimien säädöt aivan kohdillaan vai onko tämä ko. auton normaalia käyttäytymistä?
Bensaa menee rauhallisessa maantieajossa n. 9litraa/100km, ja bensana olen käyttänyt 98:sia.
Tässä olis asiantuntijoille pari kiperää aluksi lisää on varmaankin tulossa jossain vaiheessa...
Ostaessani auton, sillä oli ajettu 170tkm (!), ja kyseessä on siis vuoden 1980 saab 99 gl tuplakaasari koneella. Teknisesti auto on täydellisessä kunnossa, ei yksinkertaisesti mitään ongelmia ollut. Iskarit on uudet, jarrulevyt vaihdettu ja jarrut tasapainotettu yms. Venttiilikopan kannen stefa on tullu kerran vaihdettua. Alusta on hyvässä kunnossa, yhdestä kohdasta paikattu, ja itseasiassa löysin tossa pari viikkoa sitten vararenkaan alapuolelta rei'än, syystä että takavalojen tiivisteet alkaa olemaan tiensä päässä ja päästää vettä valumaan sitä kautta sisäpuolelle.
Tietääkö joku, mistä saisi uusia tiivisteitä takavaloihin, vai pitääkö niihin vaan ite kehittää jostakin yleistiivisteestä uudet?
Sitte joku 99 asiantuntija vois vastata seuraavaan..
Eli puhutaan siitä, kun moottori on saavuttanut normaalin lämpötilansa, ja ryyppy on pois käytöstä. Tällöin esim liikkeellelähdössä kaasua saa antaa aika reippaasti, ja sillonki moottori tuppaa vähän täristelemään ennen liikkeellelähtöä. Ja esim. maantieajossa saa kaasua antaa aika reippaasti loiviinki ylämäkiin, että moottori jaksaa pitää esim 100km/h nopeuden.
Jos esim lämpimälle koneelle antaa ryyppyä ja lähtee liikkeelle tai ajaa maantiellä, nii moottorin käyttäytyminen tuntuu silloin 'realistisemmalta', eikä kaasua tarvitse painaa niin raskaasti. Liekö kaasuttimien säädöt aivan kohdillaan vai onko tämä ko. auton normaalia käyttäytymistä?
Bensaa menee rauhallisessa maantieajossa n. 9litraa/100km, ja bensana olen käyttänyt 98:sia.
Tässä olis asiantuntijoille pari kiperää aluksi lisää on varmaankin tulossa jossain vaiheessa...
Viimeksi muokannut symb, Ma Huhti 19, 2004 18:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Takavalojen tiivisteet saa tehtyä pissapojan letkusta, se on about saman vahvuista. Mitä tulee kaasuttimeen, niin tarkista, onko kaasuttimessa tarpeeksi öljyä joka vaimentaa neulan liikettä. Eli, aukase se kaasuttimen päällä oleva tulppa ja tsiikaa onko sisällä näkyvän pykälän reunasta noin 10mm öljyn pintaan. Jos ei oo lainkaan öljyä, niin silloin ryytää kaasua painaessa. Ja automaattilaatikonöljyä sinne sisään...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Hei symb, onnittelut harvinaisen auton omistamisesta! 80 vuotisia ei enää liikaa ole liikenteessä. Kerropa, lukeeko autosi takaluukussa 99 GL Super vaiko 99 GLs? Mua on pitkään kaivellut muuttuiko toi merkintä vuonna 80 vaiko vasta 81
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Tässä olis kuvia mun saabista, et jos mielenkiintoa löytyy nii eiku kattelemaan
http://www.mbnet.fi/~symb/saab_99_gls_vm80/
Oon muuten mietiskelly et mitenköhä helkkarissa sais jotenki siististi sijotettua ton kyseisen saabin etupuolelle vaikka 2-tie erillissarjan... Hmm...
http://www.mbnet.fi/~symb/saab_99_gls_vm80/
Oon muuten mietiskelly et mitenköhä helkkarissa sais jotenki siististi sijotettua ton kyseisen saabin etupuolelle vaikka 2-tie erillissarjan... Hmm...
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Tervetuloa joukkoomme Symb. Upea Saab sinulla. Saab-rekisterimme suorastaan kaipaa tuplaysisi tietoja kuvineen
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Käyttäjätunnukseksi suositellaan klubin jäsennumeroa tai foorumin käyttäjätunnusta.symb kirjoitti:Mitenkäs, pystyykö foorumin tunnuksen avulla jotenkin lisäämään auton tuonne saab-rekisteriin, vai voiko siihen tarkoitukseen hakea erikseen käyttäjätunnuksen?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Mielettömän kaunis väri! Kiitos näistä kuvista, tosi hieno peli ja harvinainen! Tuon vuoden tuplaysejä on rekisterissä enää n. 160kpl ja sinulla vielä hieno GLs versio joten pidä hyvää huolta autostasi!symb kirjoitti:Tässä olis kuvia mun saabista, et jos mielenkiintoa löytyy nii eiku kattelemaan
http://www.mbnet.fi/~symb/saab_99_gls_vm80/
Vielä utelen: lukeeko rekisteriotessa GL vai GLS? Nimittäin 78 GL Superin rekisteriotteessa lukee vain GL.
Juurikin sitä kapeampaa kohtaa tarkoitan tällä pykällä. Helppo Saban kaasarin tarkistus/korjaus on, että ottaa koko kannen pois (neljällä ruuvilla kiinni) ja vaihtaa kalvon uuteen (itse vaihdan kerran vuodessa, ei maksa paljoa), puhdistaa vaimenninsylinteristä vanhat öljyt pois ja laittaa uudet (10mm pykälästä) automaattilootan öljyt sisään ja laittaa paketin kasaan. Ajaa lähimpään huoltamoon ja laitattaa seokset kohdilleen, ja tuplakaasarisessa se joku synkronointi pitäis olla kunnossa. Joku muu vois kertoa siitä, ku itsellä on yhdellä kaasarilla, niin ei tiedä kakskaasarisen säätämisestä mitään.symb kirjoitti:Hmm... Tarkoitatko sisällä näkyvää eriväristä merkkiä 'pykälällä', vai tarkoitatko putken kapeamman osan alkamista 'pykälällä'.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Hei oletko Symb tulossa torstaina Keimolaan renkaanpotkiaisiin? Klo 20 pohjoiseen menevän kaistan huoltoasemalla. Olisi kiva vertailla autoja kun itse ostin äskettäin samanvärisen GL Superin, vuotta vanhemman kuin sinulla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)