Satku ei pysy suunnassa talvirenkailla
-
- "Turbo"
- Viestit: 226
- Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Satku ei pysy suunnassa talvirenkailla
Vaihdettuani Aurora -merkkiset talvirenkaat (Hankook) hävisi satkusta erinomainen suuntavakavuus, auto hakee koko ajan tietä reippaassa 100 km/h vauhdissa motarilla.
Kiinalaisilla Nankang tai jotain kesärenkailla meni hienosti ilman "paimentamista". Täytyykö tässä vaihtaa taas renkaat vai missähän mättää?
Kiinalaisilla Nankang tai jotain kesärenkailla meni hienosti ilman "paimentamista". Täytyykö tässä vaihtaa taas renkaat vai missähän mättää?
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
mulla on myös kokemusta siitä miten 900 on varsin ronkeli talvirenkaiden suhteen. vaikka olisi kulutuspintaa ja nastoja, niin mikä tahansa kumi ei kelpaa ja auto saattaa liukkaalla suoralla tiellä heittäytyä jopa vaaralliseksi. oma kokemukseni 88 vuoden 5-ovinen 900c ja dunlopit meni vaihtoon "etuajassa".
onhan tässä näitä märkiä päiviä vielä jäljellä, vaihda takaisin kesärenkaat ja varmista että auto kulkee niillä hyvin. silloin vikaa lienee turha etsiä muualta?
onhan tässä näitä märkiä päiviä vielä jäljellä, vaihda takaisin kesärenkaat ja varmista että auto kulkee niillä hyvin. silloin vikaa lienee turha etsiä muualta?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Minulla 99 on hyvin löysä ja epämääräinen Michelin X-ice North 185/65R15-renkailla 5-tuumaisilla jalkapallovanteilla. Kesäpyörillä 5,5*15-vanteilla ei mitään ongelmaa. Ongelmitta meni myös edellisillä talviGislavedeillä näilä samoilla jalkapallovanteilla. Sen verran vähäiset on talviajoni, että olen päättänyt olla tekemättä rengasasialle mitään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mulla on havaittavissa samaa ongelmaa. Renkaat on misukan ivalot ja välillä tuntuu että on todella levottomat jos on liukkaampaa keliä. Koko on 185/60. Nastat on tallella ja pintaa löytyy. Samat renkaat oli tosin mun toisessakin satkussa mutta siinä en huomannut vastaavaa ongelmaa. Toinen eturenkaista vuotaa vähän joten pitäisi yrittää katsoa, mistä vuotaa koska se voi vaikuttaa kyllä kun siellä on välillä jotain 1.5 baria vaan painetta. Nostin tossa ilmanpaineita renkaissa n. 2.3-2.4 ja nyt pitäis oottaa, että tulis taas liukkampaa että näkis onko vaikutusta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Pakko laittaa tähän:
Mulla ei ollu mitään ongelmaa kesällä ajettaessa kesärenkailla. Kun heitin sitten talvikiekot talven alkaessa aloin kummastelemaan aikamoista hakemista liukkaalla ja samaten uraherkkyys oli ihan maksimissaan. Kesällä kun tuntu menevän melkeinpä hakematta.
Lumet sitten hieman sulivat siinä kevään korvilla ja tie oli noin 50% jäässä ja 50% kuiva. Aina kuivalta liukkaalle ja takas, ratti teki noin 3 - 4 sentin asennonmuutoksia vaikka mentiin suoraan (olinkin ihmetelly liukkaalla ratin absoluuttista suoruutta kun kuivalla se oli hieman vinossa). Oli muuten aikamoinen työ ajaa suoraan tuollasissa olosuhteissa
Syy: aurauskulmat päin v***ua. Toe-in:iä oli muistaakseni 7-8 milliä . Nämä kun korjattiin, niin ratti suoristu kesälläkin ja asento pysyi samana nyt kun lumet ja liukkaat tuli. Ja hakeminen on ~ täysin kadonnu.
Mulla ei ollu mitään ongelmaa kesällä ajettaessa kesärenkailla. Kun heitin sitten talvikiekot talven alkaessa aloin kummastelemaan aikamoista hakemista liukkaalla ja samaten uraherkkyys oli ihan maksimissaan. Kesällä kun tuntu menevän melkeinpä hakematta.
Lumet sitten hieman sulivat siinä kevään korvilla ja tie oli noin 50% jäässä ja 50% kuiva. Aina kuivalta liukkaalle ja takas, ratti teki noin 3 - 4 sentin asennonmuutoksia vaikka mentiin suoraan (olinkin ihmetelly liukkaalla ratin absoluuttista suoruutta kun kuivalla se oli hieman vinossa). Oli muuten aikamoinen työ ajaa suoraan tuollasissa olosuhteissa
Syy: aurauskulmat päin v***ua. Toe-in:iä oli muistaakseni 7-8 milliä . Nämä kun korjattiin, niin ratti suoristu kesälläkin ja asento pysyi samana nyt kun lumet ja liukkaat tuli. Ja hakeminen on ~ täysin kadonnu.
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Ja vanha totuus on että hyvänkin auton voi pilata huonoilla renkailla.
Ei kannata säästää väärässä paikassa esim.renkaissa käyttöautossa koska voi käydä hengen päälle ja muutenkin ajamisesta tulee epämiellyttävää puuhaa. Ei taida noilla kiinan-pojilla tms. halpistalvirengas-valmistajilla jäitä muualla kuin drinkkilasissa...
Ei kannata säästää väärässä paikassa esim.renkaissa käyttöautossa koska voi käydä hengen päälle ja muutenkin ajamisesta tulee epämiellyttävää puuhaa. Ei taida noilla kiinan-pojilla tms. halpistalvirengas-valmistajilla jäitä muualla kuin drinkkilasissa...
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Fighterit oli 99:ssä yhden talven, onneton pito muttei löysät. Ruottalaiset ne nuokin taisi olla.mikkoimp kirjoitti:mitä gummeissa paineita?
minulla oli myös yhdet lähes hengen vaarallisen löysätkumit, jotkut ruotsalaiset pinnatut viking tms...
Satkussa on hakemista kovalla tuulella ja talvirenkailla. Rengaspaineilla sen on saanut pois.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
paljon ootte pitäny paineita renkaissa ja minkä kokoiset on teillä kumit?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Satkussa on talvella 185/65R15 Kleeberit ja ovenpielen mukaan paineita on eli edessä 2.1 ja takana 2.2 bar. Kesärenkaissa taisin pitää toisinpäin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Satku ei pysy suunnassa talvirenkailla
Ekoturboilla samat ongelmat.Välillä pelotti.Paineet oli oikeahkot.900Caasutin kirjoitti:Vaihdettuani Aurora -merkkiset talvirenkaat (Hankook) hävisi satkusta erinomainen suuntavakavuus, auto hakee koko ajan tietä reippaassa 100 km/h vauhdissa motarilla.
Kiinalaisilla Nankang tai jotain kesärenkailla meni hienosti ilman "paimentamista". Täytyykö tässä vaihtaa taas renkaat vai missähän mättää?
Renkaista puhuttaessa,saat juuri sitä mistä maksat.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
mulla on ysiysissä tullut pinnoitetut poislukien vain yhdet renkaat vastaan jotka oli järkyttävä ajaa. jotkut korealaiset kumho, (vai kuhmo?) talvirenkaat. hirveetä kumimaista luikertelua suoralla tiellä. onneksi naula puhkaisi yhden niistä joten oli helppo dumpata koko sarja pois.
talvikumeina olen eniten käyttänyt michelinin sitä alle 10v. vanhaa XYZ mallia vai mikä se on, missä on legopalikan muotoiset palat kulutuspinnassa. jos noita käytettyinä löydätte hyvällä kulutuspinnalla, ottakaa talteen, todella hyvä rengas.
talvikumeina olen eniten käyttänyt michelinin sitä alle 10v. vanhaa XYZ mallia vai mikä se on, missä on legopalikan muotoiset palat kulutuspinnassa. jos noita käytettyinä löydätte hyvällä kulutuspinnalla, ottakaa talteen, todella hyvä rengas.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Noissa 99:n Michelin X-Ice North 185/65R15 olen pitänyt paineina 2,4bar. Vieläköhän pitäisi lisätä painetta jos tuntuma paranisi? Tuo menee kyllä suoraan, mutta tuntuma tiehen on pehmeä, jokseenkin olematon. Ohjausliikkeet vaikuttavat viiveellä ja vauhdikkaassa kurvissa kumit tuntuvat taittuvan alta. Tämä siis paljaalla asfaltilla kuivana tai märkänä, plussakelillä.
Pakkasella = liukkaalla ajan tietenkin rauhallisemmin, ja odotukset pitokyvyn ja tuntuman suhteenkin on toisenlaiset. Nyt vaan on pakkaset olleet kovin vähissä. Muistaakseni tunnelma on vieläkin leijuvampi, muttei muuten muutu olennaisesti.
Nuo taitaa olla vääränlaiset renkaat pääkaupunkiseudun lumettomien ja jäättömien asfalttikatujen rouhimiseen. Nokian radalla viime talvipäivinä noilla ei saanut pitoa hukattua mitenkään, perä ei irronnut vaikka kuinka yritti, vauhtia ei uskaltanut lisätä enempää. Ehkä en vaan osaa...
Pakkasella = liukkaalla ajan tietenkin rauhallisemmin, ja odotukset pitokyvyn ja tuntuman suhteenkin on toisenlaiset. Nyt vaan on pakkaset olleet kovin vähissä. Muistaakseni tunnelma on vieläkin leijuvampi, muttei muuten muutu olennaisesti.
Nuo taitaa olla vääränlaiset renkaat pääkaupunkiseudun lumettomien ja jäättömien asfalttikatujen rouhimiseen. Nokian radalla viime talvipäivinä noilla ei saanut pitoa hukattua mitenkään, perä ei irronnut vaikka kuinka yritti, vauhtia ei uskaltanut lisätä enempää. Ehkä en vaan osaa...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Omassa satkussa oli ostettaessa alla pinnotetut p****t. Olivat aika epämääräisen tuntoiset ajaa. Pitoakaan ei ollut kummoisesti mihinkään suuntaan, vaikka pintaa ja nastoja oli paljon. Lisäksi vielä meteli oli korvia huumaavaa.
Nyt on alla tonnarin Sunbursetilla edessä hyväkuntoiset Nokian HKPL 2:set ja takana uudet HKPL 4:set. Kun vielä säädätin kulmat raidetankoremontin jälkeen, niin onpa kyllä juhlavaa ajella! Menee surkeallakin kelillä erittäin hienosti. En voi käsittää miksi jotkut säästävät renkaissa...
Nyt on alla tonnarin Sunbursetilla edessä hyväkuntoiset Nokian HKPL 2:set ja takana uudet HKPL 4:set. Kun vielä säädätin kulmat raidetankoremontin jälkeen, niin onpa kyllä juhlavaa ajella! Menee surkeallakin kelillä erittäin hienosti. En voi käsittää miksi jotkut säästävät renkaissa...
#2086
9-3 SC 2,0t BioPower Vector TX A -10
9-3 SC TiDS Vector A -08
900i -89
9-3 SC 2,0t BioPower Vector TX A -10
9-3 SC TiDS Vector A -08
900i -89