Tästä se alkaa, 900i vikalista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
DreamEvil
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2007 12:37
Paikkakunta: Karkkila/Loppi

Tästä se alkaa, 900i vikalista

Viesti Kirjoittaja DreamEvil »

Morientes, olen hommannut elämäni ensimmäisen saabin ja lievästi skeptisenä luonteena... ja armottomana toisen automerkin kannattajana on pakko kysyä apua pariin onkelma kohtaan =)

Siispä hommasin saabin (900i 2.1 16valve vm92)

Entisen omistajan mukaan jossain jarrusatulassa on jotain hämärää, että se olisi kerran hirttänyt kiinni?! Voisiko joku ystävällinen sielu kertoa mulle että missä mättää? Autossa ei muuta ihmeellistä oikeistaan olekkaan... solenoidi kuulemma hapettunut että sen takia ei käynnisty, mutta eipä tuollaiset pikku onkelmat haitannut kun "halvalla sai". Tästä sabasta ei etes pitänyt tulla käyttöautoa mutta se yllätti positiivisesti varuste listallaan, että jos nyt joku kertoisi mikä tuota jarrusatulaa vaivaa olisin erittäin kiitollinen, muuten saba näkee päiviensä pään romuralli radalla... kuvia tulee kun pääsen takaisin auton ääreen.


By the way, autossa on joku ABS:ssää vastaava jarrutsysteemi elikkä lukkiutumaton
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Vaihda käytetty startti. (helppo vaihtaa)... Ja jumiutu satula herkistetään crc:n ja rengasraudan avulla.
Jos ei herkisty niin käytettyjä satuloita saa noin 20 egen hintaan...
Mullakin meni kaikki ehjät satulat romikselle, kun kellekkään ei kelvannut vaikka olisi melkein ilman saanut ne...
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tästä se alkaa, 900i vikalista

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

DreamEvil kirjoitti:
Siispä hommasin saabin (900i 2.1 16valve vm92)

Entisen omistajan mukaan jossain jarrusatulassa on jotain hämärää, että se olisi kerran hirttänyt kiinni?! Voisiko joku ystävällinen sielu kertoa mulle että missä mättää? ...

By the way, autossa on joku ABS:ssää vastaava jarrutsysteemi elikkä lukkiutumaton
No jospa otat sen häiriintyneen jarrusatulan palat irti ja varmistat nyt enshätään, että männät liikkuu. Siitä ja systeemin ilmauksesta nyt voi ainakin alottaa. Eipä nuo Saabin jarrut mitenkään erityisesti poikkea muista automerkeistä, etenkään sen jälkeen, kun käsijarru siirtyi takapyöriin (vuosimallin 1987 kieppeillä).
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tästä se alkaa, 900i vikalista

Viesti Kirjoittaja jus »

DreamEvil kirjoitti:Entisen omistajan mukaan jossain jarrusatulassa on jotain hämärää, että se olisi kerran hirttänyt kiinni?! Voisiko joku ystävällinen sielu kertoa mulle että missä mättää?
Jarruletku rikki sisältä, satulan liukutapit voitelun puutteessa tai mäntä jumittaa.
Satulan + männän puhdistaminen ja kokoaminen uusilla tiivisteillä saattaa riittää.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... rukumi.gif
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ruost ... 1133_1.JPG
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 862#367862
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
DreamEvil
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2007 12:37
Paikkakunta: Karkkila/Loppi

Jopas

Viesti Kirjoittaja DreamEvil »

Johan täällä on ystävällistä ja nopeasti vastaavaa porukkaa 8O Jopa näin viikolla ja tähän kellonaikaan.

Kiitosia kovasti vastauksista, jos näin helpolla toimenpiteellä selviää niin saba taitaa saada uuden elämän =) Jos ja kun vikalista kasvaa niin palaillaan asialle. Ehkä jo parin viikon päästä pääsen tutkailemaan sabaa paremmin, kun on muutto tässä edessä. Mutta sitten saba (ja minä) pääsemme autotallin suojiin ja lämpöön ihmettelemään maailman menoa :) Olisikos jollakulla kyseisen mallin omistajalla kertoa tyyppivikoja? Että tietäisi paremmin perehtyä ja tutkia mahtollisia vikoja ennenkuin katsastussetä tutkii autoa.

Ja kiitoksia nyt näin etukäteen
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Tyyppivioista puheen ollen..Onkos muut huomannut saman että -92 malliset satkut ovat melkein järjestään ulkopelleiltään pahasti ruosteessa?Onkohan saabille käynyt jokin viba -92 malleissa esim.puhjamaalissa tai jotain?Ja nyt kysymyksessä siis perusmaalilla maalatut eivät lakkamaalit.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Jopas

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

DreamEvil kirjoitti:Johan täällä on ystävällistä ja nopeasti vastaavaa porukkaa 8O Jopa näin viikolla ja tähän kellonaikaan.
Ei kait tässä röissä ollessa nyt parempaakaan tekemistä ole :wink:
DreamEvil kirjoitti:
Olisikos jollakulla kyseisen mallin omistajalla kertoa tyyppivikoja? Että tietäisi paremmin perehtyä ja tutkia mahtollisia vikoja ennenkuin katsastussetä tutkii autoa.

Ja kiitoksia nyt näin etukäteen
No kopistele nyt vetoakselitunnelit, pyöräkotelot, ovien alareunat, jousilautaset edestä ja takakontin pohja mahdollisten "hapettumien" varalta. Eli tekniikka on suht luotettavaa ja yksinkertaista, kori vaan tuppaa happanemaan...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

V.J.S luettelikin jo noi yleisimmät.

Moottorin ja vaihteiston kuuluukin vuotaa,jos ei vuoda niin öljyä ei luultavimmin ole. :wink:

Laatikko kannattaa kuunnella tarkkaan.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

tomaatti kirjoitti:Tyyppivioista puheen ollen..Onkos muut huomannut saman että -92 malliset satkut ovat melkein järjestään ulkopelleiltään pahasti ruosteessa?Onkohan saabille käynyt jokin viba -92 malleissa esim.puhjamaalissa tai jotain?Ja nyt kysymyksessä siis perusmaalilla maalatut eivät lakkamaalit.
Useamman omistaneena olen tuosta tyyppiviasta hieman erimieltä.
Tai sitten olen vaan onnistunut valitsemaan ne hyväpeltiset. :wink:
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

moksu kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:Tyyppivioista puheen ollen..Onkos muut huomannut saman että -92 malliset satkut ovat melkein järjestään ulkopelleiltään pahasti ruosteessa?Onkohan saabille käynyt jokin viba -92 malleissa esim.puhjamaalissa tai jotain?Ja nyt kysymyksessä siis perusmaalilla maalatut eivät lakkamaalit.
Useamman omistaneena olen tuosta tyyppiviasta hieman erimieltä.
Tai sitten olen vaan onnistunut valitsemaan ne hyväpeltiset. :wink:
Empä itsekään menis tuota vielä tyyppiviaksi lykkäämään sen perusteella mitä -92 yksilöitä oon nähny. Omassakin ruskeaa sävyä löytyy vain muutamasta paikasta mistä maalipinta on ensin väkivalloin rikottu :evil:.

edittiä: luetaampa nyt sitten tarkemmin, perusmaaleista oli puhe ja tuo oma on met.hohto... Ei muuta lisättävää :roll:
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Rusakko
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 05, 2006 14:12
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Rusakko »

Iskariot kirjoitti:
moksu kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:Tyyppivioista puheen ollen..Onkos muut huomannut saman että -92 malliset satkut ovat melkein järjestään ulkopelleiltään pahasti ruosteessa?Onkohan saabille käynyt jokin viba -92 malleissa esim.puhjamaalissa tai jotain?Ja nyt kysymyksessä siis perusmaalilla maalatut eivät lakkamaalit.
Useamman omistaneena olen tuosta tyyppiviasta hieman erimieltä.
Tai sitten olen vaan onnistunut valitsemaan ne hyväpeltiset. :wink:
Empä itsekään menis tuota vielä tyyppiviaksi lykkäämään sen perusteella mitä -92 yksilöitä oon nähny. Omassakin ruskeaa sävyä löytyy vain muutamasta paikasta mistä maalipinta on ensin väkivalloin rikottu :evil:.

edittiä: luetaampa nyt sitten tarkemmin, perusmaaleista oli puhe ja tuo oma on met.hohto... Ei muuta lisättävää :roll:
Omassa -92:ssa (tosin auto tehty -91) ei ole ulkopelleissä ruostetta.
Väri valkoinen, maalista en tiedä onko perus vai lakka.l
NG900 S -94.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Juu-u,viime aikoina (n vuoden) sisällä oon vaan bongannut monta -92 läpimätää yksilöä.Tottakai saattaa olla hoidosta kiinni,noita esim.valkoisia autoja ei kukaan ole liiemmin koskaan vahannut?
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Suppari kirjoitti:V.J.S luettelikin jo noi yleisimmät.

Moottorin ja vaihteiston kuuluukin vuotaa,jos ei vuoda niin öljyä ei luultavimmin ole. :wink:

Laatikko kannattaa kuunnella tarkkaan.
Katsastusmieskin oli muinoin isälle todennut: "Saabbi ei ole kunnossa, jos se ei vuoda öljyä." :D
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Saabinsti kirjoitti:
Suppari kirjoitti:V.J.S luettelikin jo noi yleisimmät.

Moottorin ja vaihteiston kuuluukin vuotaa,jos ei vuoda niin öljyä ei luultavimmin ole. :wink:

Laatikko kannattaa kuunnella tarkkaan.
Katsastusmieskin oli muinoin isälle todennut: "Saabbi ei ole kunnossa, jos se ei vuoda öljyä." :D
Joo,meidän naapurit katselevat jo hieman kieroon noita lätäköitä mun satkujen alla.Enkä aio korjata. :lol:
Kun mulla oli vanha viritetty kupla,ja siitäkin jäi lätäkkö alle niin vanhemmat automiehet tiesi sen heti.Se vaan merkkaa reviirinsä ja sillä siisti.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

tomaatti kirjoitti:
Joo,meidän naapurit katselevat jo hieman kieroon noita lätäköitä mun satkujen alla.Enkä aio korjata. :lol:
Kun mulla oli vanha viritetty kupla,ja siitäkin jäi lätäkkö alle niin vanhemmat automiehet tiesi sen heti.Se vaan merkkaa reviirinsä ja sillä siisti.
Mulla merkkaa kanssa,luonnollisesti.Tikkuihin kun katsoo,niin ~10tkm ei öljyä ole edes silmin nähtävästi vähentynyt.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Vastaa Viestiin