Etunapa(ko?) Laakeri pyörähdellyt

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Etunapa(ko?) Laakeri pyörähdellyt

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Terve. Elikkäs jatkoa tripodi ongelmille... Tai siis tripodi on nytten vaihdettu ja kunossa, mutta pyöränlaakeri porsi.

Laakeri on palasina, ja navassa on selvästi havaittavissa syviä hankaus jälkiä. navassa ja jarrukilven "rummussa" on selviä hankaumia.

Tarvitsisin varmaankin uuden/uudet osat. elikkäs mitäs kaikkea menisi vahtoon?

tiedettäköön että auto oli "tarkoitus" saada kuntoon klubin syyspäiville alastaroon... on vähä projekti kussu :roll:

Autona on allekirjoitettu

Vanhaa infoo koskien ripodii.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kannattanee vaihtaa napa kokonaisuudessaan jostain purkupelistä?
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Se on tarkoitus. Tarkoitetaanko navalla sitä koko pakettia. Sitä "jarrukilpiosaa" ja sitten sitä napaa mihin rengas tulee?
Laakerissahan on kaksi pintaa... Se joka pyörii ja se joka yleensä on paikallaan, Laakeri on siinä välissä. Nämä miolemmat pinnat on "tuhoutunut"
:roll: yritä nut sit saada maallikko (lue: minut) ymmärtämään...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

DIggItaLLr kirjoitti:Tarkoitetaanko navalla sitä koko pakettia. Sitä "jarrukilpiosaa" ja sitten sitä napaa mihin rengas tulee?
Tässä yhteydessä navalla tarkoitetaan oika-akselia, jonka sisälla laakeri, jarrukilpi ja napa, johon jarrulevy ja vanne pultataan.

Eli tämän kuvan kokonaisuus:
http://www.fixmysaab.com/900_repair/dri ... llfork.jpg
Jarrusatulan + levyn, iskarin, tukivarret ja vetoakselin nivelineen säilytät alkuperäiset. Pallonivelet harkinnan mukaan.

Pointtina on, että purkuautosta saattaa saada ehjällä laakerilla olevan olka-akselin kamppeineen ja se on helpompi vaihtaa kokonaisuutena kuin alkaa vaihtaa pelkkää pyöränlaakeria, tarvitaan prässiä tai tarkkaa vasarointia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

hyvä homma. Kiitos selvennyksestä.
Ihmetysta tuottaa nyt vielä se että onko vetarin ja navan booreissa jotain kokoero mahdollisuuksia?

Oli tripodin koko niin kummallisen harvinainen. :roll:
miten hyvin eri navat sopii?
Vastaa Viestiin