Automaattilaatikosta kysymyksiä!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saabiturpo
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 16:52
Paikkakunta: valkeakoski

Automaattilaatikosta kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja saabiturpo »

Olen ostamassa 90-luvun alun 900 tai 9000 isälleni joka haluaa automaattivaihteiston.Itselläni on neljä og 900 mutta kaikki ovat manuaaleja.Kuinka Saabin automaattilootat kestää ja mitä pitää tietää kun koeajaa ko. autoa.Paljonko saa olla kilsoja mittarissa jne.Kiitos jo etukäteen vastauksista
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kestää mitä kestää, kunnes hajoaa. BW37 on "aataminaikaista" suht. pomminvarmaa tekniikkaa.
Perusteellisella koeajolla laatikon kunnosta pääsee aika hyvin jyvälle. Parasta on kokeilla täysin kylmää autoa, muutamia raportteja ja omakohtaistakin kokemusta löytyy siitä, että laatikko luistaa kylmänä (siis kunnon pakkasilla) pirusti (=ei esim. pääse edes ylämäkeen eteenpäin), mutta lämpimänä toimii kun junan vessa.

Suurempia nykäyksiä tai kolahduksia ei saisi esiintyä ylös tai alas vaihtaessa. Kokeile runsaalla kaasulla ja "pintakaasulla" vaihtokohdat. Öljyjen pitäisi olla kirkkaan punaiset, eivät saa haista palaneelle ja sitä pitäisi olla riittävästi (öljyn pinnan korkeus tarkistetaan käynnissä olevasta lämpimästä autosta: ensin vaihde D:llä min. 10sek, sitten R:llä min. 10sek, N tai P-silmään ja tikkua tihrustamaan).

Kick-down kannattaa myös kokeilla, että on vaihtokohdat OK. Omalla kahden lootan kokemuksella laatikko pykältää ylöspäin kaasu pohjassa n. 5500rpm kohdilla.

Bensaa polttaa ainakin litran-pari enemmän satasella kun vastaava manuaali.

og satku ilman turboa on tomaattilaatikolla oikeinkin laiskanpulskea tapaus, 16venttiilisestä vaparista ei kyllä ole kokemusta. Turbolla pysyy jo suht vaivatta muun liikenteen seassa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kuten jo yllä todettiin tuo kannattaa koeajaa kylmänä.Kestävyys näissä laatikoissa ei ole mikään ongelma jos vaan on jämptisti huollettu.
Isäntä
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Touko 22, 2006 23:47
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Isäntä »

No itselläni on 900i 8v -88 (aj. 150000 km) ja täytyy kyllä todeta, että kunnossa ollessaan vaihtaa todella jouhevasti. Ei lonksahtele yhtään ajossa ja paikallaankin semmoinen hyvin kevyt nykäys, toki raskaampi kuin nykylaatikoissa.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eikö tuo juu tärkeämpi ole että ei luista kuin että vähän rajummin vaihtaa...?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin