Saab 99 GLs

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
symb
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Huhti 18, 2004 23:21
Paikkakunta: Seinäjoki

Saab 99 GLs

Viesti Kirjoittaja symb »

Terve vaan kaikille, pari vuotta ko. autolla ajellu jo itse asiassa, ja vasta nyt rekisteröidyin foorumiin. Shame on me. :wink:

Ostaessani auton, sillä oli ajettu 170tkm (!), ja kyseessä on siis vuoden 1980 saab 99 gl tuplakaasari koneella. Teknisesti auto on täydellisessä kunnossa, ei yksinkertaisesti mitään ongelmia ollut. Iskarit on uudet, jarrulevyt vaihdettu ja jarrut tasapainotettu yms. Venttiilikopan kannen stefa on tullu kerran vaihdettua. Alusta on hyvässä kunnossa, yhdestä kohdasta paikattu, ja itseasiassa löysin tossa pari viikkoa sitten vararenkaan alapuolelta rei'än, syystä että takavalojen tiivisteet alkaa olemaan tiensä päässä ja päästää vettä valumaan sitä kautta sisäpuolelle.

Tietääkö joku, mistä saisi uusia tiivisteitä takavaloihin, vai pitääkö niihin vaan ite kehittää jostakin yleistiivisteestä uudet?

Sitte joku 99 asiantuntija vois vastata seuraavaan..

Eli puhutaan siitä, kun moottori on saavuttanut normaalin lämpötilansa, ja ryyppy on pois käytöstä. Tällöin esim liikkeellelähdössä kaasua saa antaa aika reippaasti, ja sillonki moottori tuppaa vähän täristelemään ennen liikkeellelähtöä. Ja esim. maantieajossa saa kaasua antaa aika reippaasti loiviinki ylämäkiin, että moottori jaksaa pitää esim 100km/h nopeuden.

Jos esim lämpimälle koneelle antaa ryyppyä ja lähtee liikkeelle tai ajaa maantiellä, nii moottorin käyttäytyminen tuntuu silloin 'realistisemmalta', eikä kaasua tarvitse painaa niin raskaasti. Liekö kaasuttimien säädöt aivan kohdillaan vai onko tämä ko. auton normaalia käyttäytymistä?
Bensaa menee rauhallisessa maantieajossa n. 9litraa/100km, ja bensana olen käyttänyt 98:sia.

Tässä olis asiantuntijoille pari kiperää aluksi :wink: lisää on varmaankin tulossa jossain vaiheessa... :P
Viimeksi muokannut symb, Ma Huhti 19, 2004 18:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Takavalojen tiivisteet saa tehtyä pissapojan letkusta, se on about saman vahvuista. Mitä tulee kaasuttimeen, niin tarkista, onko kaasuttimessa tarpeeksi öljyä joka vaimentaa neulan liikettä. Eli, aukase se kaasuttimen päällä oleva tulppa ja tsiikaa onko sisällä näkyvän pykälän reunasta noin 10mm öljyn pintaan. Jos ei oo lainkaan öljyä, niin silloin ryytää kaasua painaessa. Ja automaattilaatikonöljyä sinne sisään...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
symb
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Huhti 18, 2004 23:21
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja symb »

Joo kiitos vaan vinkistä, kyseessä on tuplakaasari kone, mutta sama neuvo varmaa pätee siihenki.. Täytyyki mennä kurkistelemaan 8O :wink:
symb
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Huhti 18, 2004 23:21
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja symb »

Hmm... Tarkoitatko sisällä näkyvää eriväristä merkkiä 'pykälällä', vai tarkoitatko putken kapeamman osan alkamista 'pykälällä'. :D
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Hei symb, onnittelut harvinaisen auton omistamisesta! 80 vuotisia ei enää liikaa ole liikenteessä. Kerropa, lukeeko autosi takaluukussa 99 GL Super vaiko 99 GLs? Mua on pitkään kaivellut muuttuiko toi merkintä vuonna 80 vaiko vasta 81
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
symb
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Huhti 18, 2004 23:21
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja symb »

Se on iha 99 GLs. Pikkasen on ruostunut sieltä sun täältä, ja muija viime kesänä otti mittaa kaiteesta nii jäi pienet vauhtiraidat toiseen kylkeen, mut eiköhän noi kaikki vielä tuu korjattua tässä ku ehtii... Sen verran hyvästä pellistä tehty ettei kovin nopeesti edes ruoste leviä.
8)
symb
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Huhti 18, 2004 23:21
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja symb »

Tässä olis kuvia mun saabista, et jos mielenkiintoa löytyy nii eiku kattelemaan :?
http://www.mbnet.fi/~symb/saab_99_gls_vm80/

Oon muuten mietiskelly et mitenköhä helkkarissa sais jotenki siististi sijotettua ton kyseisen saabin etupuolelle vaikka 2-tie erillissarjan... Hmm... :P
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tervetuloa joukkoomme Symb. Upea Saab sinulla. Saab-rekisterimme suorastaan kaipaa tuplaysisi tietoja kuvineen :lol:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
symb
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Huhti 18, 2004 23:21
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja symb »

Mitenkäs, pystyykö foorumin tunnuksen avulla jotenkin lisäämään auton tuonne saab-rekisteriin, vai voiko siihen tarkoitukseen hakea erikseen käyttäjätunnuksen?
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

symb kirjoitti:Mitenkäs, pystyykö foorumin tunnuksen avulla jotenkin lisäämään auton tuonne saab-rekisteriin, vai voiko siihen tarkoitukseen hakea erikseen käyttäjätunnuksen?
Käyttäjätunnukseksi suositellaan klubin jäsennumeroa tai foorumin käyttäjätunnusta.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

symb kirjoitti:Tässä olis kuvia mun saabista, et jos mielenkiintoa löytyy nii eiku kattelemaan :?
http://www.mbnet.fi/~symb/saab_99_gls_vm80/
Mielettömän kaunis väri! Kiitos näistä kuvista, tosi hieno peli ja harvinainen! Tuon vuoden tuplaysejä on rekisterissä enää n. 160kpl ja sinulla vielä hieno GLs versio joten pidä hyvää huolta autostasi!

Vielä utelen: lukeeko rekisteriotessa GL vai GLS? Nimittäin 78 GL Superin rekisteriotteessa lukee vain GL.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

symb kirjoitti:Hmm... Tarkoitatko sisällä näkyvää eriväristä merkkiä 'pykälällä', vai tarkoitatko putken kapeamman osan alkamista 'pykälällä'. :D
Juurikin sitä kapeampaa kohtaa tarkoitan tällä pykällä. Helppo Saban kaasarin tarkistus/korjaus on, että ottaa koko kannen pois (neljällä ruuvilla kiinni) ja vaihtaa kalvon uuteen (itse vaihdan kerran vuodessa, ei maksa paljoa), puhdistaa vaimenninsylinteristä vanhat öljyt pois ja laittaa uudet (10mm pykälästä) automaattilootan öljyt sisään ja laittaa paketin kasaan. Ajaa lähimpään huoltamoon ja laitattaa seokset kohdilleen, ja tuplakaasarisessa se joku synkronointi pitäis olla kunnossa. Joku muu vois kertoa siitä, ku itsellä on yhdellä kaasarilla, niin ei tiedä kakskaasarisen säätämisestä mitään.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
symb
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Huhti 18, 2004 23:21
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja symb »

Lucaf: Rekisteriotteessa lukee tosiaan vain GL, enpä ole itsekkään aiemmin kyseiseen seikkaan huomiota kiinnittänyt. Ja tosiaan kiitos kehuista, komia kaarahan se on 8)

Vähän pitää laitella sitten ku on rahaa siihen...
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Hei oletko Symb tulossa torstaina Keimolaan renkaanpotkiaisiin? Klo 20 pohjoiseen menevän kaistan huoltoasemalla. Olisi kiva vertailla autoja kun itse ostin äskettäin samanvärisen GL Superin, vuotta vanhemman kuin sinulla.

Kuva
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin