![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ostaessani auton, sillä oli ajettu 170tkm (!), ja kyseessä on siis vuoden 1980 saab 99 gl tuplakaasari koneella. Teknisesti auto on täydellisessä kunnossa, ei yksinkertaisesti mitään ongelmia ollut. Iskarit on uudet, jarrulevyt vaihdettu ja jarrut tasapainotettu yms. Venttiilikopan kannen stefa on tullu kerran vaihdettua. Alusta on hyvässä kunnossa, yhdestä kohdasta paikattu, ja itseasiassa löysin tossa pari viikkoa sitten vararenkaan alapuolelta rei'än, syystä että takavalojen tiivisteet alkaa olemaan tiensä päässä ja päästää vettä valumaan sitä kautta sisäpuolelle.
Tietääkö joku, mistä saisi uusia tiivisteitä takavaloihin, vai pitääkö niihin vaan ite kehittää jostakin yleistiivisteestä uudet?
Sitte joku 99 asiantuntija vois vastata seuraavaan..
Eli puhutaan siitä, kun moottori on saavuttanut normaalin lämpötilansa, ja ryyppy on pois käytöstä. Tällöin esim liikkeellelähdössä kaasua saa antaa aika reippaasti, ja sillonki moottori tuppaa vähän täristelemään ennen liikkeellelähtöä. Ja esim. maantieajossa saa kaasua antaa aika reippaasti loiviinki ylämäkiin, että moottori jaksaa pitää esim 100km/h nopeuden.
Jos esim lämpimälle koneelle antaa ryyppyä ja lähtee liikkeelle tai ajaa maantiellä, nii moottorin käyttäytyminen tuntuu silloin 'realistisemmalta', eikä kaasua tarvitse painaa niin raskaasti. Liekö kaasuttimien säädöt aivan kohdillaan vai onko tämä ko. auton normaalia käyttäytymistä?
Bensaa menee rauhallisessa maantieajossa n. 9litraa/100km, ja bensana olen käyttänyt 98:sia.
Tässä olis asiantuntijoille pari kiperää aluksi
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)