Termostaatti ja öljypumpun o-rengas.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Termostaatti ja öljypumpun o-rengas.

Viesti Kirjoittaja toms »

Tulipa ostettua ihan koemielessä ekakerran oikein alkuperäiset Saab termarit -89 16v., ja -87 8v.
EPC;n mukaan 16v koneessa olis eri termari kuin 8v.iivarissa, mitä eroa?
Oulussa aineella myyjä sanoi että sama...ja antoi samat molempiin.

Mitä virkaa on kolmella 3 mm reijällä siinä laipassa mikä sulkee koneen sisäisen kierron termostaatin auetessa ja onko ollut aina "alkuperäisissä".

Samalla kun nostin koneen pois kampiakselinstefan vaihtoo varten niin uusin myös öljypumpun o-renkaan. Alkuperäinen näytti olevan NBR ja ostin tilalle VITONisen eli lämmönkestävän 141x3 kokoisen ja toivon että ei kovetu 7 vuodessa kivikovaksi niinkuin NBR näyttää menevän.
No. pääsyy koneen nostoon oli tehostetun hammastangon rattiakselin stefan vaihto ku alkoi yhtäkkiä vuotaa. No kaksi 8 tunnin iltaa niin tuli kaikki tehtyä...ja lokilämppärin o-rengas piti vielä samalla uusia ku rupes vuotaan viimemetreillä. Uhkasin jo hajottamolla autoa jos vielä jotain ilmaantuu... :wink:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Termostaatti ja öljypumpun o-rengas.

Viesti Kirjoittaja stara »

toms kirjoitti: Mitä virkaa on kolmella 3 mm reijällä siinä laipassa mikä sulkee koneen sisäisen kierron termostaatin auetessa ja onko ollut aina "alkuperäisissä".
Pieni määrä nestettä pääsee aina läpi ja termari kuumenee paremmin nesteen tahdissa , vaikka siinä termarin kieppeillä joku ilma/höyrykupla olisikin ?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termostaatti ja öljypumpun o-rengas.

Viesti Kirjoittaja jus »

stara kirjoitti:Pieni määrä nestettä pääsee aina läpi ja termari kuumenee paremmin nesteen tahdissa, vaikka siinä termarin kieppeillä joku ilma/höyrykupla olisikin ?
Eikun nuo reiät on siinä lautasessa, joka sulkee lämppärin kennolle menevän haaran kun lämpö nousee tarpeeksi. Tuskin on silloin termostaatin lämpenemisen kanssa tekemistä.

Jossain aiemmassa versiossa noita reikiä oli vain yksi, ja Townsend käski kääntämään sen reiän yläasentoon, samaan linjaan isossa laipassa olevan ilmanipan kanssa.

http://www.townsendimports.com/Web/cool ... cement.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin