Sytytys ei pysy kohillaan...?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Saab 900i 2.0 16v 1989
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: To Marras 30, 2006 21:13
Paikkakunta: Hauho

Sytytys ei pysy kohillaan...?

Viesti Kirjoittaja Saab 900i 2.0 16v 1989 »

Tervehdys.
Meidän kakkosauto saab 900 vm 88 kaasaripeli, on alkanut ikävästi temppuilemaan kun sytkät ei pysy siinä kohillaan.
Sytkät säädettyään auto pelittää viikon tai pari ihan hyvin, sitten alkaa vääntö häviämään ja ikävä jälkikäynti ilmaantuu.
Onko edessä kaasarin vaihto, mistä niitä löytää ja mitä maksaa?
Onko tiedossa Hämeenlinnan suunnalta hyvää saabi korjaajaa, joka voisi kyseisen operaation suorittaa hyvin ja suht järkihintaan?
Pitääkö ohjekirjan neuvot paikkansa, sillä siinä neuvotaan säätämään sytkät kierrosluvun ollessa 2000??? Tuntuu aika oudolta, mutta näin on nyt tehty ja sama ongelma vain jatkuu...

Terv. Vesa 8O
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

joo sytkän säädössä piti muistaakseni vähän kierroksia nostaa. ei mielestäni ole mahdollista että sytytys muuttuu itsestään noin pienessä ajassa. montako kertaa on säädetty, ja onko säätökerralla selkeästi huomioitu että ajoitus on muuttunut edellisestä kerrasta?

oletko kokeillut toimiiko 98 oktaanisella bensalla paremmin? onko kokeiltu rikastaa kaasuttimen seosta? itselläni oli samanlaisessa (900 -88 ) autossa kaasutin liian laihalla ja alavääntö oli kadoksissa kokonaan.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ja ilman alipainetta vielä..
vaikea on kyllä minunkin uskoa että sytkä itsestään liikkuisi kärjettömässä jakajassa tuota vauhtia, jossei ole jakajan sisukset irti ja pääsevät pyörimään...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
taassaapi
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 11:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja taassaapi »

Hyvää työtä saabeilleni on Hämeenlinnassa tehnyt Katinalan auto, joka löytyy tuolta saabkorjaamoja-listalta. Pitkänlinjan Saabimiehiä ovat :!:
# 3109
9-5 2.3t wagon, 1999 (KA)
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Irrota virranjakajan kansi ja pyörijä, tsekkaa ettei sakarahelma ole irti. Joskus tais olla moinen, että pyöri siellä valtoimenaan.
99T-museopeli
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Joo, samaa oli itellä että pyörijän lukitus oli pettänyt..
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Make^ kirjoitti:Joo, samaa oli itellä että pyörijän lukitus oli pettänyt..
miten moottori voi edes käydä jos pyörijän lukitus pettää? vai voiko se murtua osittain siten että pyörijä pääosin vielä pyörii hyvin?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Passi kirjoitti:Irrota virranjakajan kansi ja pyörijä, tsekkaa ettei sakarahelma ole irti.
Pitäisi siis varmistaa, että tämän kuvan Straight Pin (lukitustappi) on paikallaan, ja Slotted Rotor (sakarahelma) ei pääse pyörimään akseliin nähden:
http://www.townsendimports.com/Web/engi ... ildpg1.htm

http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/virranjakaja2.jpg
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=50545
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=26250
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=4768
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=7764
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

En kyllä ymmärrä miten tuo sytkän säädöissään pysymättömyys voisi korjautua kaasuttimen vaihdolla?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

lucaf kirjoitti:
Make^ kirjoitti:Joo, samaa oli itellä että pyörijän lukitus oli pettänyt..
miten moottori voi edes käydä jos pyörijän lukitus pettää? vai voiko se murtua osittain siten että pyörijä pääosin vielä pyörii hyvin?
Mulla oli se lukitus pettänyt ja kovassa kiihdytyksessä sytytys muuttuin niin paljon että sammui, sitte taas vaan kohdalleen ja matka jatkui..
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Kun kitka on sopiva ilman lukitusta niin periaatteessa vasta kun paikallaan kovin kiihdyttää konetta, niin ajotus muuttuu kun hitausmomentti voittaa kitkan. Sama efekti kovassa kiihdytyksessä.

:D

T. Pasi
99T-museopeli
Vastaa Viestiin