Umpioihin ilmareikä.
Umpioihin ilmareikä.
Tossa katselin faijan satkua ja huomasin että umpiot olivat kosteat sisältä/ajovalon lasit huurussa.Kuivatus noihin tietysti auttaa.Kun sais lämpimään talliin pariksi päiväksi ja ottais polttimot pois paikaltaan niin huurut häviäisi.Mutta nyt ei ole mahdollista tuo.Paineilman tyrkkääminenkään ei auta.
Mutta miten tästä eteenpäin?Mihin kohtaan kannattaisi porata reiät noihin umpioihin ja minkä kokoiset?Ei ainakaan olisi väliksi lähteä umpioita irrottelemaan..
Ei tässä muuten huolestuta mutta kun ne umpiot ovat todella priimat ja pelottaa että miten helposti tuo heijastin menee halki poratessa.
Tiivisteet tulee toki valoihin uudet mutta kuten sanottu onnistuu vasta ensi kesänä niiden vaihto.
Mutta miten tästä eteenpäin?Mihin kohtaan kannattaisi porata reiät noihin umpioihin ja minkä kokoiset?Ei ainakaan olisi väliksi lähteä umpioita irrottelemaan..
Ei tässä muuten huolestuta mutta kun ne umpiot ovat todella priimat ja pelottaa että miten helposti tuo heijastin menee halki poratessa.
Tiivisteet tulee toki valoihin uudet mutta kuten sanottu onnistuu vasta ensi kesänä niiden vaihto.
Ongelma on siinä että umpion hengitysreikä ylhäällä on rakennettu toisen yläkiinnityskorvan taakse ja jos pesee autoa esim. painepesurilla tai pesee konehuonetta niin vesi menee umpioon ja höyrystyy lasiin jne..
Itse olen ratkaissut ongelman tukkimalla ulähuohotusreijät ja parantanut lampunvaihtokannen hengitystä + laittanut n.1 dl silika-geeli kuulia pussissa umpion sisälle.
Jos haluat kuivata lasit niin lampunvaihto kansi auki ja fööni puhaltamaan 2 cm päästä sisälle tunniksi niin ovat kuivat j a voit laittaa vaikka vanhan tyynyn lämpöeristeeksi lasia vasten niin ulkoilma ei jähdytä lasia kokoajan kun hiustenkuivaaja puhaltaa ja älä poraa mitään reikiä mihinkään ja poltinta ei tertte poistaa kuivaksen ajaksi . Heijastin on niin ilmavasti umpion kuorten sisällä että ilma mahtuu kyllä liikkuun
Itse olen ratkaissut ongelman tukkimalla ulähuohotusreijät ja parantanut lampunvaihtokannen hengitystä + laittanut n.1 dl silika-geeli kuulia pussissa umpion sisälle.
Jos haluat kuivata lasit niin lampunvaihto kansi auki ja fööni puhaltamaan 2 cm päästä sisälle tunniksi niin ovat kuivat j a voit laittaa vaikka vanhan tyynyn lämpöeristeeksi lasia vasten niin ulkoilma ei jähdytä lasia kokoajan kun hiustenkuivaaja puhaltaa ja älä poraa mitään reikiä mihinkään ja poltinta ei tertte poistaa kuivaksen ajaksi . Heijastin on niin ilmavasti umpion kuorten sisällä että ilma mahtuu kyllä liikkuun
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Itse en lähtisi mitää reikiä poraamaan, saat vaan tulevaisuudessa eteesi enemmän kosteusongelmia ja harmaita linssejä...
Tietysti jos poraisi johonkin rei'än ja laittaisi siihen huohotustarran tms. mikä päästäisi lampun hengittämään, mutta ei päästäisi vettä eikä kosteutta sisään.
Mut lähtökohtahan lampuissa on, että ne ei vuoda. Eli reiän poraaminen kyllä pilaa paineistukset. Lamputhan tehtaalla, ainakin nykyään, tiiveystestataan.
Tietysti jos poraisi johonkin rei'än ja laittaisi siihen huohotustarran tms. mikä päästäisi lampun hengittämään, mutta ei päästäisi vettä eikä kosteutta sisään.
Mut lähtökohtahan lampuissa on, että ne ei vuoda. Eli reiän poraaminen kyllä pilaa paineistukset. Lamputhan tehtaalla, ainakin nykyään, tiiveystestataan.
Tiivisteitä ei ole vielä.Jos ei irrallisena saa niin ne voi kyllä tehdä itsekin sopivasta metritavarasta.Sehän on sellaista kolmion muotoista muistaakseni.Kesällä vaihdoin omaan ässään uudet umpion lasit ja niissä tuli ainakin tiivisteet mukana kun motonetista ostin.Täytyy kysellä tossa kesällä baasin tiskiltä kun teen tivareiden vaihdon ukon autoon.nalleolut kirjoitti:isommat tuikut hetkeksi.... p.s. mistä hommasit tiivisteet? onko vinokeula?
Eikös se heijastinpinta(mistä aiemmin puhutaan umpiona) ole hyvinkin väljästi reunoilta kiinni?tomaatti kirjoitti:Toms:Meinasin siis porata reiän siihen umpioon,en siihen muovikauloon jossa umpio on kiinni.Luulisi että se muovikaukalo itsessään on riittävä suoja sitten vedeltä yms.Poraisi vielä niihin lampun kierrettäviin suojiin reiät.
Ei kai tuohon silloin ole mitään hyötyä porata reikiä.
Joskus ehjiikin umpioihin kertyy kosteutta jos ajo on lyhyttä matkaa, tällöin auttaa vähän pidempi ajelu ja samalla mahdollinen kosteuskin häviää koneesta. Toki paikoillaankin voi polttaa valoja mutta silloin heijastinpinta voi kuumeta liikaa.
Kuivausta voi tehostaa kuivalla kelillä jättämällä lampunvaihtoluukun pois.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Joo,o ei ole nyt tässä kotona yhtään umpiota irrallisena mistä vois asian tarkistaa.
Täytyy nyt ensiavuksi käskeä ottamaan ne kierrettävät suojat pois.Auto on joo vähällä ajolla ja ainakaan ei auttanut mitään kun autoa käytettiin paikallaan tunnin verran pitkät päällä.Siitä sitten nopeasti päättelin ettei ilma umpiossa vaihdu.
Täytyy nyt ensiavuksi käskeä ottamaan ne kierrettävät suojat pois.Auto on joo vähällä ajolla ja ainakaan ei auttanut mitään kun autoa käytettiin paikallaan tunnin verran pitkät päällä.Siitä sitten nopeasti päättelin ettei ilma umpiossa vaihdu.
Niitten pitäis hengittää kolmesta kohti: Pohjassa kiinnityskorvassa n.4 mm reikä suoraan ulos, Yläkiinnikkeen takan "ritilät" lukkopellin alla ja se iso korkki mistä vaihdetaan polttimot.
Ikänä ei ole vielä lasit vuotanut tiivisteen välistä ja senkin VARMUUDEN vuoksi olen eliminoinut vetämällä sekä tiivisteen ja kuoren ja tiivisteen ja lasin väliin ohuen noron kirkasta silikonia.
Se kosteus menee umpioon monesta syystä:
Se hengittää ilmaa sisäänsä koska välillä kylmä ja kuuma , kylmä, kuuma.
Pestessä / kaameessa kaatosateessa ajaessa menee yläreijistä / huohottimesta vesi sisään ja pari pisaraa riittää huurtamaan lasin.
Lasissa on kiveniskemä reikä. Ajetaan lyhyttä matkaa ja umpio ei koskaan lämpene kunnolla / ajoviima ei samalla pääse vaihtamaan hieman ilmaa ja jos pääsee niin tänä syksynä ja talven hyvinkin kosteaa.
Samalla lailla huurtuu auton lasit sisältä jos ilman suhteellinen kosteus on suuri ja lasipinnat tarpeeksi kylmät eli kastepisteilmiö tai ilma ei vaihdu riittävästi / ole tarpeeksi lämmintä alentamaan suhteellista kosteutta ja estämään tiivistymisen kylmille pinnoille.
Ikänä ei ole vielä lasit vuotanut tiivisteen välistä ja senkin VARMUUDEN vuoksi olen eliminoinut vetämällä sekä tiivisteen ja kuoren ja tiivisteen ja lasin väliin ohuen noron kirkasta silikonia.
Se kosteus menee umpioon monesta syystä:
Se hengittää ilmaa sisäänsä koska välillä kylmä ja kuuma , kylmä, kuuma.
Pestessä / kaameessa kaatosateessa ajaessa menee yläreijistä / huohottimesta vesi sisään ja pari pisaraa riittää huurtamaan lasin.
Lasissa on kiveniskemä reikä. Ajetaan lyhyttä matkaa ja umpio ei koskaan lämpene kunnolla / ajoviima ei samalla pääse vaihtamaan hieman ilmaa ja jos pääsee niin tänä syksynä ja talven hyvinkin kosteaa.
Samalla lailla huurtuu auton lasit sisältä jos ilman suhteellinen kosteus on suuri ja lasipinnat tarpeeksi kylmät eli kastepisteilmiö tai ilma ei vaihdu riittävästi / ole tarpeeksi lämmintä alentamaan suhteellista kosteutta ja estämään tiivistymisen kylmille pinnoille.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Lamppu pois ja jollain puhaltimella kuivaksi, lämmintä mutta ei kuumaa.
Jos homma uusii kovin herkästi on syytä varoa painepesurin kanssa hieman ja jos syy ei ole siinäkään niin esim. tarkistaa esim lasin tiiviste. Minulla se ainakin oli kovin pahoin liimaantunut ja kärsi siksi lasinvaihdossa, panin minäkin siihen väritöntä silikoonia. Se ei tartu kovin lujaa kiinni kuten joku uretaanimassa mutta asettuu ja tiivistää hyvin. Silikoonissa tosin on sitä kirpeänhajuista happoa, joten se tuppaa ruostuttamaan. Ikielastinen tuulilasimassa taas on yleensä mustaa ja aika sotkuista kamaa käsitellä ja saattaa lähteä jopa valumaan kuumassa kesällä ??
Uusi orkkistiivari lie olis paras, mutta maksaa....
Jos homma uusii kovin herkästi on syytä varoa painepesurin kanssa hieman ja jos syy ei ole siinäkään niin esim. tarkistaa esim lasin tiiviste. Minulla se ainakin oli kovin pahoin liimaantunut ja kärsi siksi lasinvaihdossa, panin minäkin siihen väritöntä silikoonia. Se ei tartu kovin lujaa kiinni kuten joku uretaanimassa mutta asettuu ja tiivistää hyvin. Silikoonissa tosin on sitä kirpeänhajuista happoa, joten se tuppaa ruostuttamaan. Ikielastinen tuulilasimassa taas on yleensä mustaa ja aika sotkuista kamaa käsitellä ja saattaa lähteä jopa valumaan kuumassa kesällä ??
Uusi orkkistiivari lie olis paras, mutta maksaa....
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00