jäähdyttimen peittäminen pahvilla
jäähdyttimen peittäminen pahvilla
sain arvokasta ensikokemusta pahvin käytöstä syylärin edessä.
johdannoksi, auto on 99 -84 ja siinä on kesätermostaatti+kesäflektianturi, syystä että ruuhkaisessa taajama-ajossa tuppaa nostamaan lämpöjä turhan paljon (vielä nollakelilläkin). ei moottori talvipakkasillakaan ihan kylmäksi ole jäänyt, ja sisällekin on riittänyt lämmintä, halusin silti kokeilla pahvin avulla nostaa lämpötilaa vähän enemmän normaalin suuntaan.
olin alkutalvesta laittanut alle puolet jäähdyttimestä peittävän pahviliuskan mutta sillä ei tuntunut olevan selvästi huomattavaa merkitystä. matka-ajossa lämmöt pysyi alaviistossa, vaikkakin selvästi yli vihreän alueen.
eilen sain käsiini kaupan ison matalareunaisen hedelmälaatikon ja tuumasin että sen pohja voisi olla sopivan kokoinen. ja kas, se oli kuin mitoitettu tuplaysin syylärille niin leveydeltä kuin korkeudelta! kun mittarissakin oli vielä 10 pakkasta, ajattelin että tämäpä on oiva aamu kokeilla vaikutusta.
niinhän siinä nolosti kävi, että piti työmatkalla pysäyttää moottoritien varteen kun meinasi alkaa keittämään! leikkasin pahvista mukavan siivun pois, noin puolet flektin leveydestä, ja nyt tulos on miellyttävämpi. varmistin vielä seisottamalla autoa, että flekti jaksaa omin voimin laskea lämpötilan alas.
johdannoksi, auto on 99 -84 ja siinä on kesätermostaatti+kesäflektianturi, syystä että ruuhkaisessa taajama-ajossa tuppaa nostamaan lämpöjä turhan paljon (vielä nollakelilläkin). ei moottori talvipakkasillakaan ihan kylmäksi ole jäänyt, ja sisällekin on riittänyt lämmintä, halusin silti kokeilla pahvin avulla nostaa lämpötilaa vähän enemmän normaalin suuntaan.
olin alkutalvesta laittanut alle puolet jäähdyttimestä peittävän pahviliuskan mutta sillä ei tuntunut olevan selvästi huomattavaa merkitystä. matka-ajossa lämmöt pysyi alaviistossa, vaikkakin selvästi yli vihreän alueen.
eilen sain käsiini kaupan ison matalareunaisen hedelmälaatikon ja tuumasin että sen pohja voisi olla sopivan kokoinen. ja kas, se oli kuin mitoitettu tuplaysin syylärille niin leveydeltä kuin korkeudelta! kun mittarissakin oli vielä 10 pakkasta, ajattelin että tämäpä on oiva aamu kokeilla vaikutusta.
niinhän siinä nolosti kävi, että piti työmatkalla pysäyttää moottoritien varteen kun meinasi alkaa keittämään! leikkasin pahvista mukavan siivun pois, noin puolet flektin leveydestä, ja nyt tulos on miellyttävämpi. varmistin vielä seisottamalla autoa, että flekti jaksaa omin voimin laskea lämpötilan alas.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
no juu sellainen kaihdin olis tyylikäs ratkaisu. mun mahdollisesti pitää leikata lisää tuota pahvia jos ilmat nousee nollaan, saa nähdä. ihan mielenkiintoista katsoa löytyykö sopiva kompromissi. nyt pahvi on sijoitettu siihen että aukinainen kohta luonnollisesti flektin kohdalla.tomaatti kirjoitti:Saabit ei yleensä pahvia/peittoa tarvitse.Aikanaan kun mulla oli 323 mazda niin siinä pahvi syylärin edessä oli talvisin välttämättömyys jos halusi tareta.
Yritäs luca etsiä siihen autoosi vanhakunnon kaihdin!Sitähän olisi helppo säätää kabiinista tarpeen mukaan.
olen kyllä huomannut että toimivalla normaalitermostaatilla ei saab pahvia tarvitse, ainakaan eteläsuomessa. sen takia en käytä enää talvitermostaatteja. eipä se nytkään tarvitsisi, -20 kelilläkin tulee riittävästi lämpöä kabiiniin, mutta kokeilunhalusta...kalliiksi meinasi vain kokeilunhalu tulla kun ylpeys oli motarille parkkeeramisen esteenä (vielä aamuruuhkassa).
Viimeksi muokannut lucaf, To Helmi 01, 2007 12:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
pahvia en oo käyttänyt saabissani, mut aikaisemmin mulla oli mazdan, ja siinä piti kyllä olla jotain syylärin edessä..
silloin en laittanut pahvia, vaan kovalevyä, 3.2mm paksua, eli sellaista ohutta puukuitulevyä.. (saa tavallisesta puutavaraliikkeestä)
Sitten ei mitenkään haittanut vaikka se märäks tuli, vaikka pesin auton painepesurilla se pysyi hyvin, ja käytin sitä samaa palaa monta vuotta peräkkäin, ilman ongelmia.. mun mielestäni oli paljon parempaa kuin tavallista pahvia..
Ja jos se peittää liian hyvin - auto kuumenee liikaa, on helppoa porata reikiä siihen vaan..
silloin en laittanut pahvia, vaan kovalevyä, 3.2mm paksua, eli sellaista ohutta puukuitulevyä.. (saa tavallisesta puutavaraliikkeestä)
Sitten ei mitenkään haittanut vaikka se märäks tuli, vaikka pesin auton painepesurilla se pysyi hyvin, ja käytin sitä samaa palaa monta vuotta peräkkäin, ilman ongelmia.. mun mielestäni oli paljon parempaa kuin tavallista pahvia..
Ja jos se peittää liian hyvin - auto kuumenee liikaa, on helppoa porata reikiä siihen vaan..
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
onpas tiivistä yhteistyötä. paljonko olutpanimo maksaa sulle tuosta nimimerkistä?nalleolut kirjoitti:nalleolut laatikko auki revittynä... taitaa syyläri olla kokonaan peitossa.laitoin sen silleen ettei ole syylärissä kiinni vaan on ilmarako välissä.

joko sulla tuo ilmarako vaikuttaa ratkaisevasti, tai sitten ajat vain rauhallista kaupunkiajoa? tai ehkä satkun jäähdytys on vaan tehokkaampi, onhan syyläri ainakin leveämpi.
itse jouduin eilen illalla sään lämmetessä (-> -2) pysähtymään kolme kertaa hienosäätämässä ja höyläämässä pahvia kapeammaksi (matka-ajossa). nyt leveys on n. 55% syylärin leveydestä, korkeus 100% syylärin korkeus, ja tämä kohtuullisen paksu pahvi on tiiviisti kiinni syylärin etureunassa.
nyt vo paahtaa nollakelillä reilumpaa vauhtia ja lämmöt pysyy hyvällä alueella, parhaimmillaan nipin napin nousi vaakatasoon, ja tuo kylmempi flektitermostaatti ei paljon enempää kaipaakaan kun se jo käynnistää flektin.
Tuota syylärin pahvia ei kannata laittaa syyläriin kiinni. Käy nimittäin niin, että jos lämpö jostain syystä nousee ja flekti käynnistyy, se ei saa ilmaa revittyä kennoston läpi ja lämmöt nousee tappiin..
Syyläriä kannattaa peittää flektin kohdalta (jätä reilu ilmarako) ja termostaatilta tulevan vesiletkun kohdalta. Siten kone lämpiää paremmin kun avautuvan termostaatin neste ei heti joudu hyiseen viimaan ja toisaalta jäähdyttimen kylmälle kantille jää jonkin verran peittämätöntä jäähdytysreserviä sitimaastureita varten.
Syyläriä kannattaa peittää flektin kohdalta (jätä reilu ilmarako) ja termostaatilta tulevan vesiletkun kohdalta. Siten kone lämpiää paremmin kun avautuvan termostaatin neste ei heti joudu hyiseen viimaan ja toisaalta jäähdyttimen kylmälle kantille jää jonkin verran peittämätöntä jäähdytysreserviä sitimaastureita varten.
tuo tuli todistettua ja jopa pohdittua rasittuuko flekti kun joutuu pyörimään "tyhjiötä" vasten. nyt leikkasin pahvin pois nimenomaan flektin edestä. ei kannata leikkiä tuolla pahviasialla. minullakin kesti pitkään ennenkuin termarin aukeamisen jälkeen lämmöt nousi, mutta sitten kun ne lopulta nousi, niin se nousu vaan jatkui ja jatkui eikä sille näkynyt loppuapetromies kirjoitti:Tuota syylärin pahvia ei kannata laittaa syyläriin kiinni. Käy nimittäin niin, että jos lämpö jostain syystä nousee ja flekti käynnistyy, se ei saa ilmaa revittyä kennoston läpi ja lämmöt nousee tappiin..
itse tein kompromissin, flekti pääsee imemään freshiä tavaraa kun pahvi peittää vain toisen puolen. ysiysissä täytyy nähdä jo vaivaa jos pahvin haluaa virittää etäälle jäähdyttimestä. nykyisellään syylärin edessä on juuri pahvin mentävä rako ja sinne on niin vaivatonta tuikata mäyräkoiran kuoret tms.petromies kirjoitti: Syyläriä kannattaa peittää flektin kohdalta (jätä reilu ilmarako) ja termostaatilta tulevan vesiletkun kohdalta. Siten kone lämpiää paremmin kun avautuvan termostaatin neste ei heti joudu hyiseen viimaan ja toisaalta jäähdyttimen kylmälle kantille jää jonkin verran peittämätöntä jäähdytysreserviä sitimaastureita varten.

avautuvan termostaatin neste ei joudu hyiseen viimaan? kesti hetken aikaa ymmärtää, eli minulla taisi olla väärä käsitys nesteen kiertosuunnasta. termostaatista menee siis jäähdyttimeen, eikä päinvastoin. tietenkin.