Foorumissa on ollut paljon juttua EGR:stä mahdollisena nykimisen ja voimattomuuden aiheuttajana. Satkuni vastaa vähän laiskasti kaasuun lämpimänä (n. 2000 - 2500 r/min). Taannoisen nykimisongelman syyksi paljastui sytyksen ohjainyksikkö, mutta samalla tsekattiin kaikki vakiojutut (tulpat, johdot, pa-suodatin, virranjakajan palikat, ilmamäärämittari, säädöt jne.). Mertmin suosituksesta kasvatin tulppien kärkiväliä, mutten havainnut merkittävää eroa.
Mitenkäs EGR:n toimivuuden pystyisi testaamaan? Jos EGR:n haluaa poistaa käytöstä, riittääkö alipaineletkujen "uudelleenkytkentä" (ja jos riittää, niin mitkä letkut pitää yhdistää/tulpata)? Jos koko hässäkän repii veke, mistä löytyy sopivia tulppia imusarjaan ilmestyviin reikiin?
Etsiskelin omasta 900i:stä nykimisen syitä. Ohjearvoon säädetyllä sytytysennakolla ajettavuus oli huono. Havaitsin kivan ominaisuuden vääränmerkkisissä tulpanjohdoissa (lucas). Liikaa resistanssia. Näyttäisi siltä että Lucas kaapeleissa on kaksinkertaiset lukemat verrattuna saabin orggiksiin. Nehän ovat Bougicord merkkiä. Ominaisresistanssi on luokkaa 5,6kilo-ohmia/1metri. Tarkastappa siis tulpanjohdot. Mulla Lucas johdot on loppuviikkoon asti (oikeat johdot tilattu), mutta jo pelkän puolanjohdon vaihtaminen Bougicordiin paransi koneen toimintaa huomattavasti. Onneksi sattui vanhasta kolmisen vuotta sitten hyllytetystä sarjasta löytymään ehjä puolanjohto. Jos laitat haet sanaa Bougicord täältä foorumien keskusteluista, tulet törmäämään kehuihin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ite otin just pois tuon EGR systeemin. Hyvin käy ja kukkuu..... Mitään valtavaa loikkaa paremmaksi tai huonommaksi en ole huomannut, mutta 20v. vanhat vehkeet alkaa pikkuhiljaa perstua, joten mahdollisia vikakohtia on nyt vähemmän.
Itse tulppasin EGR:n vian etsinnän yhteydessä aika nopiasti ja rumasti... eli putki poikki ja hitsisauma tulpaksi ja hyvin on toiminu
Pitää jossain välissä tehdä kuin e0000333 on tehnyt.
Mitenkäs ne kaasuläppäkotelossa olevat kaksi "pillinpätkää", joista lähtee välikappaleen kautta yksi letku imusarjassa/kannessa olevaan vihreään anturiin ? Yhdistetään letkunpätkällä vai tulpataan?
meikäläinen yhdisti ne pillit. Pitäis repiä omastakin tuo koko EGR härveli pois. Katsastuksessahan sitä ei vaadita.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Itse en edes tiennyt omaavani toimivaa EGR:ää ennenkuin se minulle osoitettiin (K. Suorsan toimesta). Vekotin pelaa aivan kiltisti näin lämpimillä, joutokäynti ei vaella tai karkaa mitenkään. Autolla on ajettu hiukan yli 150tkm, voinko odottaa jatkossa ongelmia..? Ajattelin vain, että jos mikään ei ole vialla, en mielelläni yrittäisi "korjata"..
Viimeksi muokannut petteri75, Ke Huhti 28, 2004 09:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tietääkseni ne EGR:ää ohjaavat lähdöt on ne kaksi pilliä vierekkäin. Niistä letku menee t-kappaleeseen, jossa ne yhdistyvät. Tämä letku menee siihen lämpöventtiiliin (vihreä), joka sijaitsee imusarjassa kannen kupeessa. Otin vaan t-kappaleen pois ja liitin ne kaksi pilliä toisiinsa letkunpätkällä. Ne pillit on porattu läppäkoteloon siten, että osakaasulla tuo EGR-laite alkaa kierrättämään pakokaasua. Itse en ainakaan meinis niitä käyttämään muina alipaineliittiminä, jos tätä tarkoitit?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01