OG900i EGR

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

OG900i EGR

Viesti Kirjoittaja Business »

Foorumissa on ollut paljon juttua EGR:stä mahdollisena nykimisen ja voimattomuuden aiheuttajana. Satkuni vastaa vähän laiskasti kaasuun lämpimänä (n. 2000 - 2500 r/min). Taannoisen nykimisongelman syyksi paljastui sytyksen ohjainyksikkö, mutta samalla tsekattiin kaikki vakiojutut (tulpat, johdot, pa-suodatin, virranjakajan palikat, ilmamäärämittari, säädöt jne.). Mertmin suosituksesta kasvatin tulppien kärkiväliä, mutten havainnut merkittävää eroa.

Mitenkäs EGR:n toimivuuden pystyisi testaamaan? Jos EGR:n haluaa poistaa käytöstä, riittääkö alipaineletkujen "uudelleenkytkentä" 8O (ja jos riittää, niin mitkä letkut pitää yhdistää/tulpata)? Jos koko hässäkän repii veke, mistä löytyy sopivia tulppia imusarjaan ilmestyviin reikiin?
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Toi egr voi olla syyllinen, tai sitten ei.

Etsiskelin omasta 900i:stä nykimisen syitä. Ohjearvoon säädetyllä sytytysennakolla ajettavuus oli huono. Havaitsin kivan ominaisuuden vääränmerkkisissä tulpanjohdoissa (lucas). Liikaa resistanssia. Näyttäisi siltä että Lucas kaapeleissa on kaksinkertaiset lukemat verrattuna saabin orggiksiin. Nehän ovat Bougicord merkkiä. Ominaisresistanssi on luokkaa 5,6kilo-ohmia/1metri. Tarkastappa siis tulpanjohdot. Mulla Lucas johdot on loppuviikkoon asti (oikeat johdot tilattu), mutta jo pelkän puolanjohdon vaihtaminen Bougicordiin paransi koneen toimintaa huomattavasti. Onneksi sattui vanhasta kolmisen vuotta sitten hyllytetystä sarjasta löytymään ehjä puolanjohto. Jos laitat haet sanaa Bougicord täältä foorumien keskusteluista, tulet törmäämään kehuihin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pietari
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Joulu 20, 2003 13:01

EGR

Viesti Kirjoittaja Pietari »

Minua kiinnostaisi myös tuon egr:n poistaminen.Voikon sen poistaa kokonaan ettei siitä tule mitään haittaa ja mitä kaikkea siihen yleensä kuuluu?
;=)
900i
900i16
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Moi!

Ite otin just pois tuon EGR systeemin. Hyvin käy ja kukkuu..... Mitään valtavaa loikkaa paremmaksi tai huonommaksi en ole huomannut, mutta 20v. vanhat vehkeet alkaa pikkuhiljaa perstua, joten mahdollisia vikakohtia on nyt vähemmän.

-Imusarjaan ilmestyneisiin reikiin kelpasi itsellä muistaakseni M14/M16 kuuskoloproppu varustettuna kupariprikalla--> helppo homma.

-Imusarjaan alipainekellon jälkeen jäävä reikä peitettiin peltilätkällä, tiivistepaperilla ja silikonilla --> helppo homma.

Näin muistaakseni homma meni.... jos joku muistaa jotain tärkeää niin kertokoon lisää... :wink:
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

EGR on , muistaakseni, todettu toimivan vain kuumien maiden autoissa.

Maahantuojakin korjasi "vaeltelevien tyhjäkäyntien" viat, sulkemalla putket pakosarjasta ja imusarjasta.

Aivan kuten yllä kerrotaan. :D
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Itse tulppasin EGR:n vian etsinnän yhteydessä aika nopiasti ja rumasti... eli putki poikki ja hitsisauma tulpaksi ja hyvin on toiminu :oops:
Pitää jossain välissä tehdä kuin e0000333 on tehnyt.
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Business »

Mitenkäs ne kaasuläppäkotelossa olevat kaksi "pillinpätkää", joista lähtee välikappaleen kautta yksi letku imusarjassa/kannessa olevaan vihreään anturiin 8O? Yhdistetään letkunpätkällä vai tulpataan?
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

meikäläinen yhdisti ne pillit. Pitäis repiä omastakin tuo koko EGR härveli pois. Katsastuksessahan sitä ei vaadita.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

EGR / 900T16 Aero -90

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Itse en edes tiennyt omaavani toimivaa EGR:ää ennenkuin se minulle osoitettiin (K. Suorsan toimesta). Vekotin pelaa aivan kiltisti näin lämpimillä, joutokäynti ei vaella tai karkaa mitenkään. Autolla on ajettu hiukan yli 150tkm, voinko odottaa jatkossa ongelmia..? Ajattelin vain, että jos mikään ei ole vialla, en mielelläni yrittäisi "korjata".. :roll:
Viimeksi muokannut petteri75, Ke Huhti 28, 2004 09:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mertmi kirjoitti:meikäläinen yhdisti ne pillit.
Olihan ne yhdistetyt pillinpätkät samalla puolella kaasuläppää läpän ollessa kiinni?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tietääkseni ne EGR:ää ohjaavat lähdöt on ne kaksi pilliä vierekkäin. Niistä letku menee t-kappaleeseen, jossa ne yhdistyvät. Tämä letku menee siihen lämpöventtiiliin (vihreä), joka sijaitsee imusarjassa kannen kupeessa. Otin vaan t-kappaleen pois ja liitin ne kaksi pilliä toisiinsa letkunpätkällä. Ne pillit on porattu läppäkoteloon siten, että osakaasulla tuo EGR-laite alkaa kierrättämään pakokaasua. Itse en ainakaan meinis niitä käyttämään muina alipaineliittiminä, jos tätä tarkoitit?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin